2024. november 22. - Cecília

Fidesz-KDNP: nem ülünk a 4-es metróra vagy 2012-ig

A fővárosi Fidesz-KDNP frakciószövetség társelnöke a városházi vezetők nyilatkozataiból és egy most elkészült jelentésből arra következtet, hogy legkorábban 2012 nyarán szállíthat utasokat a 4-es metró
2008. október 24. péntek 18:15 - Hírextra
Ugyanis a korábban jelzett időpontnál csaknem egy évvel később, 2011 végén kezdődik meg az új metró első, Baross tér - Etele tér közötti szakaszán a próbaüzem; Bagdy Gábor pénteken annak kapcsán beszélt erről az MTI-nek, hogy megkapták a Fővárosi Közgyűlés jövő heti ülésére benyújtott, az elmúlt negyedév metróépítésének történéseit taglaló jelentést.

A kereszténydemokrata politikus utalt Demszky Gábor tavaly szeptemberi sajtótájékoztatójára, ahol a főpolgármester még arról beszélt, hogy a metróépítés 2010 végi határideje tartható. Néhány héttel később egy hasonló negyedéves tájékoztatóból derült ki, hogy a beruházás véghatáridejét fél évvel későbbre tolták ki. A 2010-es próbaüzem esetén egyébként a 4-es metró 2011 közepétől szállított volna utasokat. A főpolgármester e heti sajtótájékoztatóján a metróépítés kapcsán annyit mondott, hogy minden állomás készül, s a pillanatnyi állás szerint 2011-re várható a vonal átadása.
Bagdy Gábor kifejtette, hogy a jelentés alapján a 4-es metró első szakaszának a tartalékkal együtt mintegy 354 milliárd forintos költségvetéséből eddig 120 milliárd forintot fizettek ki. A projekthez a legoptimálisabb esetben csaknem 273 milliárd forint EU-támogatást lehet igénybe venni az állami önrésszel együtt. Az EU szakértői szeptemberben Budapesten ellenőrizték a projektet, az uniós támogatásról legkorábban az év végén dönt az Európai Bizottság.

Az MTI városházi információi szerint a Főpolgármesteri Kabinet a hét elején zöld utat adott a negyedéves tájékoztató közgyűlési tárgyalásának. Hagyó Miklós (MSZP) főpolgármester-helyettes a kabinet elé benyújtott javaslatában megállapította, hogy kommunikációs szakértő bevonásával igyekeztek a jelentést közérthetőbbé, "a szakmában kevésbé járatos képviselők számára is követhetőbbé tenni".

A jelentés rögzíti, hogy szeptember végéig az északi alagútból 2791 méter, a déliből 3033 méter készült el. Az alagútépítést a Bamco Kkt. egy 13 millió eurós követelés miatt leállította, majd miután a projektigazgatóság jogfenntartással fizetett, a munka újraindul. A fúrópajzsok leállása miatt több állomás építése is egy hónapos csúszásba került.

Kelenföldön a metró állomása a 27 vasúti vágány alatt épül. A kapcsolódó felszíni beruházásokra - például a P+R parkolóra és a BKV-Volán pályaudvarra - csak részben van pénz. Az EU-tól 12 millió eurót kértek erre, a tervezési költségbecslések szerint viszont tavalyi áron mintegy 23 millió euró kellene hozzá. A járműtelep kivitelezése kritikus állapotban van, "bármely késés az egész projekt csúszását idézheti elő" - rögzíti a jelentés.
A Gellért téren az úgynevezett vágánykapcsolati műtárgy építésével a Bamco csaknem nyolc hónapot késett. A munkák gyorsítási megoldásához a cégnek nem volt engedélye, ezért a szakhatóság leállította a vonalalagút építését. Az alagutakat egyébként november elejéig kellett volna átadni, ennek hiányában kötbért fizethet a Bamco. A Műegyetem CH épületénél a süllyedés meghaladta az 1. riasztási szintet, de ezt a problémát a jelentés kezelhetőnek tartja. A Műegyetem előtti rakpartot idén augusztus 19-éig lezárták, hogy megépülhessen a mozgólépcső lejtaknája.

 Ezt a munkát 2010-ben lehet befejezni, s ekkor újból le kell majd zárni a felső rakpartot.
A Fővám téren a Duna alatti alagútépítés a legkockázatosabb feladat. A Bamco azt javasolta, hogy a peronalagút egy része tolódjon át a közgazdasági egyetem alá. A Duna alatti rész építését pedig azzal tennék biztonságosabbá, hogy a talajt egy időre megfagyasztják. A Fővám téri aluljáró építésének befejezése elengedhetetlen ahhoz, hogy idén decemberben megindulhasson a villamos közlekedés a Szabadság hídon. A Bamco számára többletköltséget jelent, hogy az eredeti tervben nem szereplő kerékpárutat is meg kell építeni a Szabadság híd és az Astoria között.

A Keleti pályaudvarnál az állomás építése kapcsán a közmű építéseknél kockázatot jelent a nagymennyiségű talajvízszint süllyesztés, ami a rossz állapotú épületeket veszélyeztetheti.
A 2-es és a 4-es metróra együtt vásárolt új metrószerelvények első darabjának tesztelését még októberben megkezdhetik a 2-es vonalán, ahol várhatóan februártól már utasokat is szállítanak. A 4-es metró automata vezérlésű metrószerelvényei várhatóan 2010 januárjától érkeznek.
Bagdy Gábor úgy véli, hogy az építési munkálatoknál, illetve a finanszírozás terén még sok a bizonytalansági tényező, ezért szerinte az általa vélt átadási határidő megtartása is kétséges.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie »
Hozzászólás:

aser
2008. október 26. 21:30
Azért vastag a Fidesz és barátai cégnek a pofáján a bőr!Azt hiszik,hogy elfelejtjük a disznóságaikat a 4-es Metró ellen?A polgári köreik időthuzó pereskedéseit?
katmandu
2008. október 25. 11:52
Kedves Esztergomi diszmadár úr! nem kellet volna mikor kormányra került leállitani a metró épitését és akkor már most is lehetne utazni rajta. Ha most hatalomra kerül/ne adja az Isten/ mit vesz el az országtól és a nyugdíjasoktól ugyan mondja már meg előre.
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását