Csökkentenék az üygintézési határidőt
Csökken az ügyintézési határidő, a hatóságokat mulasztás esetén illeték- és díjvisszafizetési kötelezettség terheli, és általánossá válik az egyablakos ügyintézés, ha a parlament elfogadja a közigazgatási eljárás átfogó módosítását célzó törvényjavaslatot
2008. november 28. péntek 16:50 - Hírextra
A parlament előtt fekvő javaslat célja, hogy az állam működése kiszámíthatóbb, felelősségteljesebb legyen, csökkenjenek az adminisztratív terhek, gyorsabbak és olcsóbbak legyenek a hatósági eljárások. Ennek legfőbb eszköze pedig az informatika, az elektronikus ügyintézés és kapcsolattartás - mondta Draskovics Tibor.
A jelenlegi 30 napos általános ügyintézési határidő a törvénymódosítás elfogadása esetén 22 munkanapra csökkenne, majd 2011-től 20-ra, 2014-től pedig 15-re.
A hatóságokat a javaslat elektronikus kapcsolattartásra kötelezné 2011-től. Az ügyfelektől személyes megjelenést csak akkor követelhetne meg a hatóság, ha a tényállás másként nem tisztázható. Az ügyféltől nem kérhetnének olyan adatot vagy igazolást, amely nyilvános, vagy amelynek szerepelnie kell a bíróság, illetve a Magyar Országos Közjegyzői Kamara nyilvántartásában - tartalmazza a közigazgatási hatósági eljárásról szóló törvény módosítását célzó javaslat.
Draskovics Tibor elmondta: az egyablakos rendszer feltétele a többi között, hogy abban az esetben, ha több különböző hatóság jár el egy ügyben, köztük gyors legyen az ügyintézés. Ezt segíti, hogy 2011-től kötelező a hatóságok között az elektronikus kapcsolattartás, mi több, az adatvédelmi szabályok betartásával egymás adatbázisaiba is közvetlenül betekinthetnek a hatóságok.
Így például az erkölcsi bizonyítványt nem az ügyfélnek, de nem is az azt kiállító hatóságnak kell beszereznie, hanem annak a hatóságnak, ahol arra szükség van. Így megszűnik a hatóságok közti levelezgetés.
A javaslat szerint a hatóság a különböző eljárásokat, illetve döntéseket egy eljárásba és egy döntésbe foglalhatja, ha erre lehetőséget lát. Ez is egyszerűbbé, gyorsabbá teszi az eljárásokat.
A miniszter elmondta: a digitális aláírás meglehetősen költséges és az ügyek többségénél szükségtelen, helyette megfelelő az ügyfélkapu, amely azonosítja az ügyfelet. A cél az, hogy az állampolgároknak legyen e-mail címük és biztonságos tárhelyük, ahová a közigazgatási hatósági eljárásokkal kapcsolatos dokumentumok továbbíthatóak.
Az elektronikus kapcsolattartáshoz szükséges központi rendszer működik, csupán szoftverfejlesztésre van szükség, melynek forrása az Új Magyarország Fejlesztési Tervben biztosított. Azok a hatóságok, amelyeknek szükségük van fejlesztésre, megkapják a szükséges forrásokat. Ugyanakkor az ügyfelek oldalán a magánemberek számára nem lesz kötelező az elektronikus ügyintézési forma - tette hozzá Draskovics Tibor.
A felelős és kiszámítható állami működés egyik feltétele a hatóságok teljesítményének mérése, akár az egyes ügyintézőkre lebontva. Ha nem tartják be a határidőket, akkor illeték-, illetve eljárásidíj-visszafizetés jár az ügyfélnek, továbbá fegyelmi eljárás vár a hatóság mulasztó dolgozójára. Az államnak felelősséget kell vállalnia az adófizetőknek nyújtott szolgáltatás minőségéért - hangsúlyozta a miniszter.
Újságírói kérdésre válaszolva Draskovics Tibor elmondta: pénteken írta alá a miniszterelnök korrupcióellenes csomag elkészítésére vonatkozó kérése nyomán készült előterjesztést, amely a kérésnek megfelelően "brutális" javaslatokat tartalmaz és várhatóan nem kevés vitát vált majd ki.
Számos lépés történt már eddig is, de ha a szükséges változások nem következnek be, akkor erőteljesebb, hathatósabb lépéseket kell tenni. Amint a kormány megvitatja a javaslatot, az nyilvánosságra kerül - tette hozzá a miniszter.
Forrás: MTI