BKV a sztrájk felé
Nem sikerült egyezségre jutnia a BKV menedzsmentjének és a sztrájkot jelentő - zömében - buszos szakszervezeteknek a keddi tárgyaláson, a szerdai egyeztetés lehet az utolsó a csütörtöki félnapos sztrájk előtt - közölte Nemes Gábor, a sztrájkbizottság szóv
2008. december 16. kedd 17:30 - Hírextra
A szóvivő elmondta, hogy az álláspontok nem közeledtek a keddi egyeztetésen sem. A munkáltató továbbra sem tudja garantálni a cég finanszírozási gondjainak megoldását, de arra kérte a szakszervezeteteket, hogy legyenek türelemmel, mert "szerdán megérkezhetnek az állam és a főváros részéről a kért garanciák".
Nemes Gábor beszámolt arról, hogy legközelebb szerdán délután ülnek tárgyalóasztalhoz; a szakszervezetek azt várják, hogy a tárgyaláson jelenjen meg mind az állam, mind a főváros részéről egy-egy képviselő.
Az esetleges csütörtöki sztrájkról annyit közölt, hogy a szakszervezetek tervei szerint az autóbusz-ágazat teljes létszámban venne részt benne, így az alvállalkozók kivételével egyetlen busz sem menne ki a forgalomba.
Bartha Pál, a sztrájkbizottság tagja az MTI-nek elmondta, hogy az elégséges szolgáltatásról sem sikerült egyezségre jutni a munkáltatóval. A BKV 90 százalékos szolgáltatást szeretne csúcsidőben, és 50 százalékosat azon kívül. Az érdekképviseletek viszont ragaszkodnak a 60 százalékhoz, ami a teljes busz-ágazat leállásával is tartható, mivel a villamos-, metró- és HÉV-ágazat, valamint az alvállalkozók nem vennének részt a munkabeszüntetésben.
Bartha Pál szólt arról is, hogy a tervezett sztrájk üzemkezdettől (4.30) 13 óráig tartana. A forgalmi rend a sztrájk befejeztével mintegy két és fél óra alatt állna helyre, ahogy a korábbi tapasztalatok mutatják.
A szakszervezetek öt pontban foglalták össze követeléseiket: szülessen törvényi szabályozás a városi közlekedés finanszírozásának rendezésére, az állam növelje a normatív támogatást és a finanszírozás átalakításával teremtse meg a cég stabil működését, a főváros vállalja át a BKV 80 milliárdos tartozásából keletkezett kamatterheket, vagy ennek megfelelő támogatással segítse a cég működését.
A követelések között az is megfogalmazódott, hogy a főváros ne a jegyárak növelésével pótolja a cég működéséhez hiányzó költségeket, hanem hozzon létre külön alapot, amely fedezetül szolgálhatna a BKV működéséhez.
A sztrájkbizottság szerint 30 milliárd forint azonnali gyorssegélyre van szüksége a cégnek, hogy az idei és a következő évi tervezett hiányt pótolni tudják, és ne kerüljön veszélybe a BKV működése.
A HÉV és a metróvonalakon egyáltalán nem lesz sztrájk, és várhatóan a villamosok valamint a trolik is szinte teljes körű szolgáltatást nyújtanak majd. A BKV Zrt. két alvállalkozója - a Nógrád Volán és a VT Transman - elsősorban Észak-Pesten és Dél-Budán bérel viszonylatokat, összesen mintegy 20 járatot közlekedtetve.
A sztrájk idején menetrend szerint jár a főként Budafokon és a XI. kerületben közlekedő 150-es, a 14-es és a 114-es, a 41-es és a 41 gyors, a 250-es, az 50-es, az 58-as, a 13-113-113A, a 87-87A-187 jelzésű autóbusz.
A hétköznapi menetrend szerint járnak majd a IV., a XIV. és a XVII. kerületben közlekedő 30-as, 88-as, 120-as, 147-es, 170-es gyors jelzésű buszok.
Forrás: MTI