2024. november 22. - Cecília

Sztrájk van-lesz, megegyezés nincs

A szakszervezetek mindenhol sérelmeiket és követeléseiket lobogtatják, míg a közlekedési cégek mereven elzárkóznak az irreálisnak nevezett kívánságlistáktól. Tárgyalgatni ugyan tárgyalgatnak, de ezek inkább a közvéleményt hivatottak megnyugtatni, mintsem
2008. december 16. kedd 17:59 - Pásztor Balázs
LESZ vs. BA

A Budapest Airport (BA) érdekes módját választotta „zavartalan működése” megőrzésére: tárgyalni nem ment el a szakszervezetekkel, hanem helyette pár tucat görög utasbiztonsági szakembernek tartott gyorstalpalót, majd mától munkába is állította őket - akiket sokan „sztrájktörőknek” neveznek.
A BA szerint az új utasbiztonsági ellenőrök rendelkeznek az EU-ban általánosan kötelező szakmai háttérrel, elméleti és gyakorlati felkészültséggel, valamint a szükséges egészségügyi vizsgálaton is átestek. Ezzel szemben a LESZ véleménye pont ellentétes: a külföldi sztrájktörők értelemszerűen nem rendelkezhetnek a szükséges magyar szakvizsgákkal, és magyarul sem beszélnek, ami egy biztonsági auditálás során a reptér visszaminősítését, lefokozását is magával hozhatja.

A szakszervezetek oldalán szállt ringbe a KDNP is. Molnár Béla és Soltész Miklós állítása szerint a görög munkások alkalmazása a törvények semmibe vétele. A közlemény szerint „a munka törvénykönyve kimondja: a munkabeszüntetést megelőző egyeztetés kezdeményezésétől a sztrájk befejezéséig tilos kölcsönzött munkavállaló foglalkoztatása a kölcsönvevő olyan munkahelyén, illetve telephelyén, ahol sztrájk van”. Így a párt felszólítja a BA-t, hogy hagyjon fel a törvénysértő tevékenységgel.

Nagy ugrást a ma reggel 9 órára meghirdetett tárgyalás sem hozhat, ugyanis a LESZ hozzáállás az, hogy „bármiféle egyeztetés legelső feltétele” az importmunkások hazaküldése, míg BA nem nagyon akar hazaküldeni senkit. Maga a tárgyalás is egyáltalán azért kerülhetett szóba, mert a nevét elhallgatni kívánó BA-s képviselő tegnap a populáris „közeledés” és a „kompromisszum” szavakat ejtette ki a száján. A reptér egyébként hatalmas veszteségekkel, de üzemel, a járattörlések főleg a Malév és a fapados cégek járatait érintik.

VDSZSZ vs. MÁV

Minősíthető eset
Mátészalkán utasításellenesen leváltották a sztrájkoló rendelkező forgalmi szolgálattevőt, hiszen írásban nem adta át a szolgálatát. Az őt leváltó sztrájktörő ügybuzgalmában azonban elfelejtette tájékoztató az utasokat egy Bz-motor indulásáról, emiatt az utasok az állomáson maradtak, a Bz pedig elment nélkülük. (VDSZSZ.hu)
A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) lényegében még mindig ugyanazt akarja, mint legutóbb: pénzt a MÁV Cargo eladásából, fizetésemelést és a legújabb menetrend „értelmetlenségeinek” helyreállítását. A MÁV - és a mögötte álló kormány - pedig továbbra sem hajlandó ilyen - mint Veres János pénzügyminiszter fogalmazott: megalapozatlan - követeléseknek eleget tenni. Tehát lényegében ugyanott tartanak, ahol az előző sztrájkot abbahagyták.

Kivéve azokat, akik vonattal akarna menni valahova: ők megszívták. Reggelre a Dél-Dunántúlon gyakorlatilag megbénult a vasúti közlekedés, Szeged, Pécs, Kaposvár és Szombathely nem fogadott és nem indított vonatokat, Debrecenben és Nyíregyházán pedig minden jegyvizsgáló és kocsivizsgáló sztrájkolt. De Budapesten sem jobb a helyzet: a Keleti és Déli pályaudvar meghalt, a Nyugati egyszerűen kiszámíthatatlan.

Az álláspontok továbbra sem közeledtek, a vonatok nagy része még mindig áll. A MÁV elismerte: a vasutasok közül sokan tényleg csak havi 60-70 ezer forintot keresnek a cégnél, amire egy dolgozó úgy reagált, hogy: „egy-két éve itt lévő szarházi senkiknek 250 ezer forint jár, akkor nekünk 3 millió forint”. A sztrájkot nem egy szervezet biztosította támogatásáról, Horn Gábor az SZDSZ nevében pedig arra kérte a kormányt, hogy tegyen meg mindent az utasok tájékoztatása érdekében.

BKV vs. Dolgozók

Minden valószínűség szerint csütörtök reggel fél ötkor részlegesen leáll a fővárosi tömegközlekedés és csak délután egy után éled újra. Ennek oka, hogy a buszos érdekképviseletnek nem sikerült megállapodniuk a céggel, így már csak a „elégséges szolgáltatás” mikéntjéről szeretnének beszélgetni. A bénulás azért nem teljes, mert a vaskerekesek nem csatlakoztak a sztrájkhoz, ahogy a BKV két alvállalata - a Nógrád Volán és a VT Transman - sem.

A buszosok legfőképp az anyagi biztonság hiányát nehezményezik, sztrájkba is ezért fogtak - a vaskerekesek ezzel szemben megvárják az év elején kezdődő bértárgyalásokat, de ha azok sem vezetnek eredményre, akkor ők is sztrájkba kezdhetnek. A gumikerekesek követeléseiket öt pontban összegezték: szülessen törvényi szabályozás a városi közlekedés finanszírozásának rendezésére, a normatív támogatást és a finanszírozás átalakítása, a cég stabil működéséhez kellő feltételek megteremtése, és a BKV 80 milliárdos tartozásának fővárosi átvállalása. Mindeközben a trolisok mintegy egymilliárdnyi bértartozás miatt fordultak bírósághoz.

Felmerült az a gondolat is, hogy a fővárosnak nem jegyáremeléssel kéne enyhítenie a felmerülő anyagi gondokon, hanem erre egy külön alapot illene létrehozni. Innen eljutottak odáig, hogy a fővárosnak és a kormánynak is kellene egy-egy képviselőt küldenie tárgyalásokra, elvégre „azzal is tisztában vagyunk, hogy a megoldás kulcsa a kormány és a főváros kezében van”- mondta Nemes Gábor, a sztrájkbizottság szóvivője. A sztrájk várhatóan a XVII. és a XVIII. kerületek közlekedését veszélyezteti leginkább.

Internetes anonim Máv-poénok
MÁV álláshirdetés:
MÁV - Most Állunk, Várjál!!!
Munkatársaink európai - sőt mi több, világ - szintű szolgáltatást nyújtanak!
Elítéljük a rohanó életvitelt, vonataink megfontoltan, vagy sehogysem közlekednek!
Interaktív szolgáltatások keretében az utasok maguk takaríthatják ki az ülőhelyet, ha le szeretnének ülni!
Odafigyelünk szemünk egészségére: állandó fényviszonyt biztosítanak intelligens ablakaink, amelyek piszoktól sötétülnek. Este nem kapcsolunk lámpákat, hogy nyugalma teljes legyen!
Az extrém sportok kedvelőinek: nyáron teljesen feltekerjük a fűtést, télen soha.
A wc-ben se lámpa, se tükör, se papírtörlő, ezzel tudatosítva a természetes nomád élet szépségeit!
A csatlakozásokat nem hangoljuk össze, hogy ön ne érezze magát egy gépi rendszer tehetetlen részeként!
Várótermeink közbiztonsága érvényesíti az evolúciós folyamatokat: csak az erős marad életben!
Utasbarát menetrendek: megjegyezhető mennyiségre csökkentettük a járatszámokat!
Banki szolgáltatások: nagyobb mennyiségű készpénzét beválthatja menetjegyre!
Odafigyelünk a környezetünk egészségére: hetente legalább 3x vonatmentes napokat tartunk az egész országban, elviselhető mértékűre csökkentve a káros-anyag kibocsátást!
Bevezettük a szubjektív felelősség fogalmát: munkatársaink csak a haszonból részesülnek, a hiányt nem kell befizetniük!
Jelentkezz csapatunkba, nálunk megvalósíthatod magad, gátlásaid levetkőzheted. Ha iskolában elnyomtak, nincsenek barátaid, sőt még a szüleid szerint is hülye vagy, akkor gyere hozzánk dolgozni! Ma már a legtöbb munkatársunk kinőtte gátlásait és teljes lelki nyugalommal szopat egy egész országot!!!
MÁV - sztrájktól-sztrájkig!

Tisztelt MÁV Dolgozó!

Társaságunk megvizsgálta az ön által benyújtott igényeket, és ezúton szeretnénk tájékoztatni arról, hogy követeléseit jogosnak találtuk. Ezek alapján ön a következő juttatásban és béremelésben részesül:

- Egyszeri 250.000 Ft rendkívüli juttatás a MÁV Cargo Zrt eladásával kapcsolatosan

- 15% béremelés 2008. január 1-éig visszamenőleg

Egyúttal szeretnénk arról is tájékoztatni, hogy társaságunknál az Állami Számvevőszék mai árfolyamon számolva 1993 és 2006 között 2000 milliárd forint tőkeveszteséget állapított meg. Mivel ön társaságunk régi és megbecsült dolgozója, így ebben az időszakban már nálunk dolgozott. Ezért szeretnénk, ha ebből a veszteségből is olyan mértékben részesülhetne, mint a MÁV Cargo Zrt. eladásából. Az ön által felállított arányossági mutatók figyelembe vételével szeretnénk tájékoztatni, hogy önnek ebből adódóan a következő fizetési kötelezettsége keletkezett:

- Egyszeri 5.000.000 Ft befizetési kötelezettség a MÁV csoport felhalmozott tőkevesztesége után

Új egyenlege ennek megfelelően 4.750.000 Ft tartozást mutat, amit kérünk a mellékelt készpénzátutalási megbízás segítségével 2009. január 1-éig kiegyenlíteni. Társaságunk a várható igényeknek megfelelően részletfizetési konstrukciót dolgozott ki ön számára, melynek során a fizetéséből havi 50.000 Ft-ot levonva, a tartozás kamatmentesen törleszthető a következő 100 hónapban. Kérjük, hogy amennyiben ezzel élni kíván, azt postafordultával jelezze.

További jó munkát kívánunk!

A MÁV csoport tagjai nevében:
Kis Piroska
Pénzügyi Csoportvezető
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását