Továbbra is kiszámíthatatlan a vasút
Továbbra is kiszámíthatatlan Magyarországon a vasúti közlekedés a VDSZSZ sztrájkja miatt, szerdán délelőtt a vonatok mintegy fele közlekedett, eközben a délelőtti egyeztetés is eredménytelenül zárult, a munkabeszüntetés folytatódik.
2008. december 17. szerda 13:33 - Hírextra
A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) határozatlan ideig tovább folytatja a vasárnap óta tartó országos vasutassztrájkot, miután a szakszervezet vezetői szerda délelőtt sem jutottak megállapodásra a MÁV képviselőivel - jelentette be Gaskó István, a VDSZSZ elnöke a délelőtti egyeztetést követően.
Az egyeztetést délután fél ötkor folytatják.
Gaskó István, a VDSZSZ elnöke szerdán nem nevezte meg pontosan, meddig sztrájkolnak, de kijelentette: december 24-én, 25-én és 26-án teljes üzemet terveznek.
A MÁV értékelése szerint is kiszámíthatatlan a vasúti közlekedés, szerdán is útvonal-rövidülésekre, járatkimaradásokra, és jelentős késésekre kell számítani.
Délelőtt Budapesten a Déli pályaudvaron és a Keleti pályaudvaron nem volt vonatközlekedés, de a Nyugati pályaudvar működött.
A MÁV összesítése szerint kedden a mintegy 3.102 vonatból 1.267 közlekedett, 488 csak részútvonalon szállította az utasokat, 1.347 járat kimaradt a menetrendből.
Szerda reggel alig volt utas a debreceni vasútállomáson, a hangosbemondón az egyetlen induló járat jelentős késéséről tájékoztatták a várakozókat. A Dél-Alföldön kiszámíthatatlan a vonatközlekedés. Szegeden a reggel műszakba lépők kilencven százaléka kezdte meg a sztrájkot, így a Nagyállomás nem indít és nem fogad vonatot. Kiskundorozsmáról a háromból egy vonat tudott reggel elindulni a fővárosba, de már Kiskunfélegyházára sem ért be. Bővült a sztrájkolók köre Békéscsabán, a kocsivizsgálók mellett már a forgalmi dolgozók közül is kilencen sztrájkba léptek. Vésztőn a jegyvizsgálók nem dolgoznak, ahogy Mezőtúron sem. Mezőhegyesen két jegyvizsgáló sztrájkol, amivel akadályozzák majd az Orosháza és az Újszeged felé tartó vonatok közlekedését.
A Tisza Volán közszolgálati divízió igazgatója, Mező István szerint a vállalat bírja a vasúti sztrájk miatt megnövekedett terhet. A Szeged-Budapest járatot duplán, ha kell triplán indítják.
A VDSZSZ vasárnap éjféltől folytatja a februárban megkezdett, és már többször felfüggesztett sztrájkot. A szakszervezet 2008. február 1-jén hirdette meg határozatlan idejű, úgynevezett gördülősztrájkját, amely bármikor felfüggeszthető és újraindítható. Azóta február 1-jén, február 4-7. között, február 25-én, április 7-én, valamint július 15-én sztrájkoltak.
A VDSZSZ egyik fő követelése, hogy minden vasutas kapjon nettó 250 ezer forintot a MÁV Cargo privatizációs bevételéből, ami a 102,5 milliárd forintból 8 milliárd forintot tenne ki. A szakszervezet továbbá - a megajánlott 6,9 százalékos bérfejlesztés mellett - 10 százalékos többlet-bérfejlesztést kér a kiszervezett MÁV-társaságok dolgozói számára a MÁV-START Zrt., a MÁV-Trakció Zrt., illetve a MÁV-Gépészet Zrt. munkavállalóinak. Utóbb ez kiegészült a december 14-én életbe lépett új menetrend visszavonásával, mivel az szerintük ellehetetleníti a személyszállítást.
A MÁV-társaságok jogszerűtlennek és közgazdaságilag megalapozatlannak tartják a VDSZSZ követelését. A MÁV Zrt. álláspontja szerint a privatizációs törvény nem teszi lehetővé a más társaságokban dolgozók számára a kedvezményes tulajdonszerzést, így azt csak a MÁV Cargo dolgozóinak ajánlották fel a részvények 5 százaléka erejéig.
A MÁV-csoport 36.991 munkavállalójából 9.400 a VDSZSZ tagja. A MÁV Zrt.-nél 2007. december 31-én - amikor még a mozdonyvezetők és a gépészet dolgozói is odatartoztak - 29.985 munkavállalóból 5.863, a MÁV-START-nál a 4.894 munkavállalóból 2.506 volt tagja a VDSZSZ-nek. A MÁV-Cargónál 2.112 munkavállalóból 1.031-en tagjai a VDSZSZ-nek.
Fotó: Oláh Csaba
Forrás: MTI