200 milliárdon osztozhat a főváros
Rendkívüli ülésen dönt a Fővárosi Közgyűlés február 16-án a budapesti önkormányzatokat osztottan megillető bevételek felosztásáról - tudta meg az MTI kedden városházi forrásokból.
2009. január 13. kedd 16:51 - Hírextra
Tájékoztatásuk szerint a forrásmegosztásról szóló rendelet-tervezetet kedden postázta a főpolgármesteri hivatal a kerületeknek. A törvényi előírás szerint a rendelet-tervezet véleményezésére 30 napot kell biztosítani a kerületeknek, s csak ezt követően dönthet a városrészek véleményének ismeretében, február 15-ig a Fővárosi Közgyűlés.
A tavalyi 206 milliárd forintnál idén csaknem 10 milliárd forinttal több pénzről, 215,5 milliárd forintról dönt majd a közgyűlés. A felosztandó összeg túlnyomó része, 196 milliárd forint az iparűzési adóból származik. Idén nem szerepel már a felosztható források között a luxusadó, amit év végével megsemmisített az Alkotmánybíróság. Tavaly egyébként ebből összesen 150 millió forint bevételt terveztek.
A törvényi szabályozás 2006-os módosítása óta megszűntek a főváros és a kerületek közti nagy viták, mivel az elosztást döntően a törvény szabályozza. Az összes forrás 53 százalékán, 114,5 milliárd forinton a 23 kerület osztozik, de nem egyenlő arányban. A III. és a XI. kerület egyaránt 8 milliárd forinttal a legnagyobb szeletet kapja, az V. és a XXII. kerület pedig 1,5 milliárd forint körüli összeggel a legkisebb forráshoz jut.
Az idei forrásmegosztásnál figyelembe veszik az Állami Számvevőszék tavaly decemberben zárult forrásmegosztási vizsgálatának megállapításait. Az ÁSZ az önkormányzati miniszternek egyebek közt további módosítások kezdeményezését javasolta a 2006-os forrásmegosztási törvény kapcsán.
Az ÁSZ szerint például a fővárosi önkormányzat és a kerületi önkormányzatok részesedési arányát olyan normatív módon kellene szabályozni, hogy ne korlátozódjon a Fővárosi Közgyűlés joga a megosztási arányok meghatározására. A főpolgármesternek pedig egyebek közt gondoskodnia kell arról, hogy megszüntessen egy 2005-ös, 420 millió forintnyi szabálytalan elosztást.
A tavalyihoz képest emelni kell a gyámügyi igazgatásra, egyes építésügyi igazgatásra, helyi közművelődésre és a családsegítésre fordított összegeket. Az ÁSZ több ponton is konkrétan előírja, hogy milyen arányban történjenek egyes esetekben a megosztások. A tervezet azonban nem tartalmazza az ÁSZ-jelentés ezen részeit.
Forrás: MTI