Meddig dübörögnek a motorok?
Kawasaki, Honda és most a Mitsubishi – a japán gyártók csillaga leáldozni látszik a világ motorsportjának egén. Sorban szállnak ki a szériákból a gyártók, a héten például a Dakar-specialista Mitsubishi jelentette be: nincs tovább. A japánok sorban d
2009. február 6. péntek 19:19 - Gedei Szilárd
„A hirtelen bekövetkező gazdasági világválság arra kényszeríttette a vállalatot, hogy a jövőben szűkösebben gazdálkodjon anyagi forrásaival, ez vezetett a ma bejelentett döntés meghozatalához” – ezekkel a szavakkal indokolták a Mitsubishi vezetői a gyár kilépését a motorsportból. A Kawasaki Moto GP-s búcsúja és a Honda kilépése a Forma-1-ből már önmagában is megrázta a világ (!) motorsportját, a Mitsubushi bejelentésével pedig tovább nőtt a japán autógyárak vesszőfutása.
Inkább kiszállnakDe miért pont szerencsétlen japánokat sújtja legjobban (vagy legszemléletesebben) a válság? Mert ők vannak előtérben a világ autó- és motorsportjában. Szinte minden szériában ott vannak az ázsiai szigetország csapatai, legyen szó motor- vagy autósportról. A Forma-1 is elképzelhetetlen manapság nélkülük – pont úgy, mint ahogy a világ útjai is elképzelhetetlenek a japán gyártmányú gépkocsik nélkül. Honda, Mitsubishi, Mazda na meg persze a mi autónk, a Suzuki. Rali, túraautó, pályaversenyzés – minden szinten jelen voltak eddig kis ázsiai barátaink. Ők ugyanis komolyan vették a sportot, nagyon jól tudták ugyanis, hogy mit nyerhetnek és mit veszíthetnek a részvétellel.
A nagy autógyárak ugyanis a gazdasági válsággal komoly dilemma elé kerültek: valahonnan muszáj megspórolni azt a hiányzó összeget, amit elvisz a válság. Rúgják ki a japán autógyárak alkalmazottjait? Vagy vegyenek vissza a sokszor dőzsölésnek ható sportági kiadásokból? Inkább ez utóbbi, mint a tömeges elbocsátás.
A Forma-1-et például pont ezért féltik a szakemberek: az istállók közötti kiélezett harcban ezentúl csak az fog tudni fennmaradni, akinek komoly és elkötelezett gyári háttér áll a háta mögött. Vagy még ez sem lesz garancia: a Honda is komoly terveket szövögetett az elmúlt években, mégis besokallt a gyár. Azóta azt találgatják, hogy melyik csapat lesz a következő. A Forma-1-re azonban nem is ez a veszély hathat a legbrutálisabban, hanem az, hogy úgy néz ki: évekig nem számíthat vérfrissítésre a széria. Ha pedig nem jönnek új csapatok, nem folytatódik a pezsgés a sorozatban könnyen ellaposodhat a sportág, legalábbis pénzügyileg mindenképp (főleg ha nem találnak egy hasonlóan erőskezű utódot a kiöregedni látszó Bernie Ecclestone helyére).
Mi lesz a vége?De nem csak a Forma-1, a Moto GP, és a rali (a tereprali is) is egyre nagyobb bajban van. Nem kell ahhoz szakértőnek lenni, hogy megállapítsuk: a következő egy-két év vízválasztó lehet a világ sportját nézve. Átrendeződhet a piac, átrendeződhetnek a sorozatok. A kicsik megerősödhetnek, de még inkább megszívhatják a válságot. A nagy szériák, mint amilyen a Forma-1, a rali VB vagy a Dakar veszíthetik a legnagyobbat: ezeknél a sorozatoknál minden a csapatokon múlik. A csapatok pedig – istállóknak is nevezhetjük őket – könnyen csődbe mehetnek még boldog gazdasági békeidőkben is, nemhogy a válság kellős közepén.
De ami az egészben a legszebb: mi magyarok az egészből pozitívan jöhetünk ki. Épül a Balatonring, dübörög a Hungaroring és Talmácsi Gábor, napjaink elsőszámú motorversenyzője sem szűkölködik.
Itt az idő, hogy Magyarország átvegye a hatalmat a motorsport világában! Ha már a japánoknak nm sikerül… Már csak Baumgartner Zsoltot kellene visszahívni a Forma-1-be.