Mennyit költ valójában az MSZP?
Egyelőre nem lehet tudni, mennyit költ el az MSZP a csepeli időközi önkormányzati választásokon. A Fidesz szerint hárommillió forint körül, ami szerintük már nem megengedett. Utánajártunk.
2009. április 25. szombat 18:04 - Pénzes Dávid
Brutális gyilkosság
2009. január 7-én este iskolájában kegyetlenül meggyilkolták Takács Józsefet és tanártársát, Papp Lászlót. Még aznap késő éjszaka őrizetbe vették frakciótársát, Deme Gábort, akit a rendőrség a gyilkosság felbujtásával vádol.
Hatalmas kampány folyik
Csepelen egyetlen képviselőhely sorsáról. Az emlékezetes csepeli
kettős gyilkosság egyik áldozata az a Takács József, aki a városrész 3. számú választókerületében volt önkormányzati képviselő. A gyilkosságot a gyanú szerint éppen párttársa Deme Gábor felbujtására követték el. A posztot április 26-án időközi választással pótolja a testület.
Úgy tűnik, az MSZP biztosra megy. Németh Szilárd a Fidesz helyi elnöke szerint . A politikus állítása alapján több mint hárommillió forintot költ el a Szocialista Párt a kampányra, ami azonban törvényellenes, hiszen egymilliónál nem költhetne többet.
A másik oldal
Ezt a felvetést a HírExtra megkeresésére
Borka-Szász Tamás határozottan cáfolta. A csepeli MSZP frakcióvezetője elmondta, kampányra fordított költségvetésük meg sem közelíti a Fidesz által említett összeget. A kérdés rögtön adódik: alulról vagy fölülről? Borka-Szász világossá tette: természetesen alulról, azaz jóval kevesebbet költenek a kampányra ennél az összegnél.
A szocialista politikus azt is fontosnak tartotta elmondani, hogy az önkormányzati választásra nincsen törvényileg meghatározott összeghatár, azaz gyakorlatilag bármennyit költhet a párt. A politikus ennek ellenére nem árulta el, hogy mennyit költenek a kampányra, de azt mondta, fontolóra veszik a kérdést, és elképzelhető, hogy a nyilvánosság elé állnak az összeggel.
Borka Szász Tamás azt is elárulta, a körzetben rengeteg MSZP szimpatizáns él, akik ingyen vállalták a szórólapok szétosztását és a kampányban való segítségüket.
A helyzet
Bizony az tény, hogy Csepel hármas számú választókörzetében minden fán az új MSZP-s jelölt lóg.
Mészáros Ferenc mosolyog a buszmegállókban, a buszok oldalán, az óriásplakátokon, az ő nevét viselik az élő fák, a villanyoszlopok, és vele vannak tele a postaládák is. Ez utóbbi 2200 háztartást jelent, ahová keménypapírból készült színes (egyébként tényleg igényes) propaganda anyagot jutattak az aktivisták.
E mellett Mészáros Ferenc egy levelet is eljutatott a választóknak, melynek nagyjából a lényege, hogy ne foglalkozzanak a Bajnai-csomaggal. A helyi újságban kétszer is megjelent fizetett politikai hirdetésük, valamint egy saját kiadású nyolcoldalas újság, amely kifejezetten a kampány céljait hivatott bemutatni.
Péntekre ráadásként kampányzáró bulit szerveznek, melynek fellépője a Pa-Dö-Dő együttes lesz, a halászlé és a sör pedig rendkívül kedvezményes áron kapható majd. A záróbulin ezenkívül ingyenes Avon tanácsadás lesz (vajon ez mennyire szolgálja a kampány céljait?) és egy egészségügyi sátor is felállításra kerül, ahol egészségügyi eszközöket csodálhat meg a kilátogató.
Mennyi az annyi?
Németh Szilárd szerint Mészáros egy profi tévés csapattal készítette el a kampányfilmjét is. Nem kell reklámszakembernek lenni, hogy tisztában legyünk azzal, mindezek nem jönnek ki egymillió forintból. Csak a plakátozás jócskán megüti ezt az összeget, de egy a kampányfilm egyedül is érhet ennyit, illetve a záróbuli maga – főleg ilyen ismert előadóművészek szerepeltetésével.
Persze még egyszer hangsúlyozzuk, nincsen semmiféle egymillió forintos maximalizált határ – ez csupán erkölcsi kérdés: hiszen ha egy országgyűlési képviselőjelöltre nem költhetünk (elvileg) egymilliónál többet, miért tennénk ezt egy önkormányzat egyik kis körzetében?
A Fidesz számlázott
A Fidesz helyi kampányköltsége, melyet
Gárday Balázs, a párt villamosmérnök képzettségű jelöltje számlákkal is igazolt, 164 292 forint. Ismerve a pártok kampányelszámolását ez nem jelenti azt, hogy fenntartások nélkül elhisszük, a Fidesz csupán ennyit költ, ám az biztos, hogy a 3-as számú csepeli választókörzet nem a villamosmérnök mosolyával van tele.
A kampányok finanszírozása rendkívül átláthatatlan. Egy része nyilván számlára megy, hivatalosan, ám a különböző baráti alapon megtett „szívességek”, a barterek már kevésbé ellenőrizhetőek. Hiszen ki tilthatná meg bármelyik cégnek, hogy kedvenc pártjának ne ingyen adja oda az óriásplakátjait, vagy ingyen lépjen föl a rendezvényén.? (Hátha miután megválasztják a politikust, visszacsurran-cseppen az őszinte szívesség.)
A csepeli balansz
A kérdés azonban az, miért éri meg ez az MSZP-nek? Hiszen a csepeli közgyűlésben bőséggel megvan a többségük. 14 szoci, 2 SZDSZ-es van szemben 8 Fideszessel. Még ha a liberálisokat ellenzéknek is sorolnánk, akkor sem létkérdés ez az egy hely. Talán presztizskérdés a győzelem. Esetleg puhatolózás az egy év múlva jövő országgyűlési választásokra: mi az, amivel megnyerhető egy adott körzet?
Mindezektől függetlenül a kampányfinanszírozás az egyik legégetőbb megoldandó problémája a mai politikának. A kérdés többször is napirendre került, ám az Országgyűlés képtelen megegyezni. Bajnai - mint deklaráltan párton kívüli miniszterelnök - elgondolkozhatna, hogy ő oldja meg az ügyet. Neki talán éppen semlegessége miatt sikerülhet.
Még a FIDESZ sem. Ez legkésőbb 2010-ben ki fog derülni.