"Nem elég fantáziálni a 4-es metróról"
A 4-es metró uniós finanszírozása ügyében a főváros vezetésének nem arról kellene "fantáziálnia", mit remélnek 6-8 év múlva, hanem arra kellene koncentrálnia, hogy miből fogja a főváros kifizetni az első szakasz költségeit - közölte Tarlós István, a Fidesz-KDNP frakciószövetség elnöke csütörtökön az MTI-vel.
2009. május 21. csütörtök 16:30 - HírExtra
A politikus közleményében azt írta: a város adósságállománya a BKV-val együtt hozzávetőleg 280 milliárd forint, emellett a BKV jelenleg éves 22 milliárdos deficittel is küzd, a BAMCO konzorcium nem mondott le 35 milliárdos többletköveteléséről.
Most kiderült, hogy az unió legoptimálisabb esetben is (amire nincs garancia) legalább 12 milliárd forinttal kevesebbet ad a 4-es metró első szakaszára - tette hozzá. Megjegyezte: emellett "említést sem teszünk az egyébként jelentkezhető szokásos többletköltségekről".
Tarlós István szerint az aktuális kérdés az, hogy az első szakasz költségeit miből fedezik, a számlákat miből fizeti ki a főváros 2011-2012-ben. "Erre kellene koncentrálni, nem pedig mellébeszélni és arról fantáziálni, hogy mit +remél+ a jelenlegi városvezetés 6-8 év múlva, telis-teli olyan feltételezésekkel, melyek teljesülésére a világon semmi garancia nincsen" - tette hozzá.
Mint írta, a 4-es metró uniós finanszírozásával kapcsolatban megjelenő nyilatkozatok azt a látszatot keltik, "mintha befejezett tény lenne a most elveszített támogatási összegnek a - sehol sem tartó - második metrószakasz építésénél történő felhasználása, valamikor a távoli jövőben".
"Egyelőre annyi biztos, hogy a város 11 esetben hibázott és az akadozva épülő I. szakasz fedezete további, igen jelentős összeggel csökkenni fog, sőt még egyáltalán nincs döntés az I. szakasz támogatásáról sem. Lehet hruscsovi távlatokban fantáziálni a második, harmadik szakaszról, de az eddigi hazai előrejelzések a metró ügyében sorra-rendre megdőltek" - tette hozzá az ellenzéki politikus.
Demszky Gábor főpolgármester kedd este azt közölte az MTI-vel brüsszeli tárgyalása után, hogy még a 2007 és 2013 közötti tervidőszakban kész támogatást nyújtani az Európai Unió (EU) a 4-es metró második szakaszának megépítéséhez.
A 4-es metró első szakaszának támogatási összegéből 60 milliárd forint körüli összeg visszatartásáról a múlt héten jelentek meg sajtóinformációk. Demszky Gábor ennek kapcsán az MTI-nek nyilatkozva múlt csütörtökön kifejezte azt a reményét, hogy a visszatartott összeget a metró második szakaszához felhasználhatják majd. Az EU azt kifogásolta, hogy 2004-2005-ben 11 közbeszerzést nem az uniós előírások szerint, nyilvános eljárással, hanem meghívásos közbeszerzési eljárásokkal bonyolítottak le. Az unió szerint az ilyen közbeszerzések indokolatlanul szűkítik a versenyt, a magyar törvényeknek azonban maradéktalanul megfeleltek ezek az eljárások - jegyezte meg a főpolgármester.
A projektigazgatóság múlt heti tájékoztatása szerint a 4-es metró finanszírozása az uniós támogatás nélkül is biztosított, az a magyar állam és Budapest közös feladata, 79:21 százalékos arányban. A támogatási kérelemben maximálisan 224 milliárd forintot kért a főváros az uniótól, ebből a 4-es metró 353 milliárd forintba kerülő első szakaszát támogatnák - rögzíti a közlemény.
Forrás: MTI