Visszaesett az áruszállítás is
A gazdasági teljesítményekkel párhuzamosan csökkentek a szállítási igények is: 2009 első negyedévében a szállított áruk tömege 15 százalékkal, az árutonna-kilométerben mért teljesítmény 11 százalékkal esett vissza az előző év azonos időszakához képest.
2009. május 26. kedd 10:55 - HírExtra
A helyközi személyszállításban az utasok száma és az utaskilométerben mért teljesítmény egyaránt 6 százalékkal lett alacsonyabb. Budapest-Ferihegy repülőtér utasforgalma másfél millió fő volt, ami 14 százalékos csökkenést jelent.
A Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezett személygépkocsik száma 44 százalékkal - 20 ezer darabbal - volt alacsonyabb, mint egy évvel korábban. A szállított áruk tömege és az árutonna-kilométerben mért szállítási teljesítmények valamennyi szállítási alágazatban csökkentek, és a visszaesés mind a belföldi, mind a nemzetközi szállításban jellemzően kétszámjegyű volt.
A közúti áruszállítás volumenének csökkenésében a belföldi szállítás 16 százalékos mérséklődése játszotta a nagyobb szerepet, az export- és importszállítások visszaesése lényegesen alacsonyabb értékeket mutat. Kevesebb árut szállítottak nagyobb távolságra, vagyis megnőtt az átlagos szállítási távolság, a hatékonyságot mérséklő üresen megtett út aránya ugyanakkor alig változott. A közúti áruszállítás résztvevői szerinti bontásban a teljesítmény esése elsősorban a szállítási ágazat tevékenységének tudható be. A más ágazatokba sorolt vállalkozások főként saját vonzáskörzetükben szállítanak, kisebb távolságra.
Az alágazatok közül a vasúti áruszállítás forgalma és összteljesítménye csökkent a legnagyobb mértékben, 25 százalékkal, módosítva ezzel az alágazatok közötti munkamegosztás arányait. A belvízi áruszállításban a magyar lobogó alatt hajózó járművek részesedése az összes szállított áruból, illetve az összteljesítményből igen szerény, 10 százalék körüli. A Duna magyarországi szakaszán a magyarokét meghaladó teljesítményt produkáltak az ukrán, a román, a német, a bolgár és az osztrák felségjelű hajók. Az összes teljesítmény 56 százaléka átmenő forgalom, 32 százaléka export és 11 százaléka import volt.
A légi áruszállításban Budapest-Ferihegy repülőtér áruforgalma ugyancsak jóval alacsonyabb volt, mint egy évvel korábban. A helyközi személyszállításban mind az utasok száma, mind az utaskilométerben mért teljesítmény 6 százalékkal csökkent. A belföldi távolsági személyszállítás terén - a szállított utasok számát tekintve - az autóbusz-forgalom súlya jelentős, 80 százalékos, a nemzetközi szállításban pedig - mintegy kétharmados részesedésével - a légi közlekedésé a vezető szerep, a vasút 22 százalékos, az autóbusz 13 százalékos hányadot képvisel.
Forrás: MTI