2024. november 22. - Cecília

Az ombudsman újragondolná az objektív felelősségvállalást

Szabó Máté ombudsman szerint az Alkotmánybíróság múlt heti döntése nyomán szükségessé vált az objektív felelősség jogintézményének alkotmányos újragondolása, mivel nem apróbb, jogtechnikai jellegű problémákról van szó, hanem koncepcionális hibák, hiányosságok jellemzik a szabályozást.
2009. június 2. kedd 20:12 - HírExtra
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa az MTI-hez kedden eljuttatott közleményében azt írta: az Alkotmánybíróság határozata lehetőséget ad a jogalkotónak arra, hogy "a közlekedésbiztonsággal, a megelőzéssel, közlekedési igazgatással kapcsolatos ágazati szabályrendszert átgondolt, világos és hosszú távú koncepció mentén alakítsa át".

Véleménye szerint ide tartozna a közúti közlekedésről szóló 1988-as törvény, a KRESZ, valamint az úgynevezett "zéró tolerancia" elvét tartalmazó rendelet is.

Szabó Máté üdvözölte az objektív felelősséget szabályozó törvényi rendelkezésekkel kapcsolatos múlt heti alkotmánybírósági döntést, és a határozatban visszaigazolva látja azokat az alkotmányos aggályokat, amelyeket hivatalból indított vizsgálata tárt fel és más indítványozók - köztük szakmai szervezetek és ítélkező bírák is - jeleztek.

Az Alkotmánybíróság döntése az ombudsman szerint elsősorban arra mutat rá, hogy nem a büntetés kiterjesztése, szigorúsága, mértéke, a közigazgatási jogi eszközök használata aggályos, hanem a hatályos szabályozásban meglévő kiszámíthatatlanság, mint például a szabálysértési eljárás és közigazgatási eljárás nem kellően szabályozott kapcsolata.

Az országgyűlési biztos emlékeztetett arra: "nem tekinthető alkotmányosnak az Alkotmánybíróság szerint az, amikor a jogalkalmazói kényelem szülte egyszerűsítés - például a tényállás felderítésének hiánya, a mentesülés szűk köre -, illetve a balesetek megelőzése helyett önmagában a büntetés mint az állami "pénzbegyűjtés" eszköze válik a szabályozás elsődleges céljává".

Felidézte: alapvető tétel a büntetőjogban, hogy a büntetésnek a szabályszegés elkövetőjét, azaz a gépjármű tényleges vezetőjét kell sújtania.

"Az alkotmánybírósági határozat indokolásából kitűnik, hogy a gépjármű üzemben tartójának, tulajdonosának mögöttes felelősségen alapuló megbüntetése csak kivételes esetben lehet alkotmányos, de ez a lehetőség szűkre szabott, és szigorú eljárási garanciák mellett kerülhet rá sor" - tette hozzá.

Megjegyezte: nem az ombudsman feladata, hogy vizsgálja az objektív felelősség általános, szakmai-jogpolitikai koncepciójának célszerűségét, a közlekedési büntetőpolitika irányait. A hatásköre minden esetben arra terjed ki, hogy a konkrét szabályozás és gyakorlat hordoz-e magában alkotmányos visszásságot, okoz-e alapjogsérelmet.

Az Alkotmánybíróság múlt kedden két rendelkezés kivételével alkotmányosnak találta a közúti gépjárművet üzemben tartók "objektív felelősségét" szabályozó törvényt. A testület szerint alkotmányellenes, hogy a törvény értelmében akkor is az üzemben tartó köteles bírságot fizetni, ha ismert, ki használta a gépjárművet, de a bírságot tőle behaj­tani nem lehet. Alkotmányellenes továbbá, hogy az üzemben tartó nem értesül a közigazgatási bírság kiszabására irányuló eljárásról, csak a határozat kézbesítésétől kezdve élhet eljárási jogaival.

Az alkotmányellenes rendelkezéseket a testület a határozat kihirdetésének napjával megsemmisítette.
Forrás: MTI
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását