Borat után célkeresztben a melegek
A rendkívül sikeres Boratot "elkövető" Sacha Baron Cohen új filmjében egy meleg divatriportert kelt életre - némi aggodalmat váltva ki a homoszexuálisok jogait képviselő szervezetekből.
2009. június 19. péntek 06:56 - HírExtra
A világszerte óriási sikert arató 2006-os Borat - Kazah nép nagy fehér gyermeke menni művelődni Amerika forgatókönyvíró-főszereplője elkészítette új filmjét, a Brünót, amely a héten debütált Londonban, s amelyet július 9-től vetítenek a magyar mozikban. Az Egyesült Államokban július 10-én mutatják be.
Az új mozi a Borathoz hasonlóan egy nem mindennapos figura amerikai kalandjait mutatja be dokumentumfilmes eszközökkel. Míg a Borat hőse egy antiszemita, szexista, rasszista és egyéb kínos tulajdonságokkal bíró kazah újságíró volt, addig a Brüno címszereplője egy homoszexuális osztrák riporter - mindkét film az előítéletes, szűklátókörű, bigott gondolkodásmódot parodizálja igen erőteljes eszközökkel.
A filmet forgalmazó Universal Pictures szerint a film célja az, hogy szarkasztikus bemutatása révén kifigurázza a homofóbiát.
Mindemellett egyes melegjogi szervezetek aggódnak a film miatt: Rashad Robinson, a Meleg és Leszbikus Szövetség a Becsmérlés Ellen (Gay and Lesbian Alliance Against Defamation - GLAAD) médiaprogramjainak főigazgatója szerint a filmesek minden jó szándéka ellenére elképzelhető, hogy a Brüno egyes nézőkből a homoszexuálisokkal szembeni ellenérzéseket vált majd ki.
Ezen megfontolások okán a GLAAD megkérte a stúdiót, hogy Sacha Baron Cohen tegyen nyilatkozatot, amelyben kiáll a melegek jogai és a tolerancia fontossága mellett.
A stúdió közleménye szerint a mozilátogatók többsége meg fogja érteni, hogy a film egy szatíra, és hogy jó szándékkal készült: "A Brüno a provokatív komédia eszközével világít rá arra, hogy mennyire nevetséges az intolerancia és a tudatlanság több megnyilvánulása, köztük a homofóbia is".
Sikamlós témája ellenére a Brüno nagy sikernek ígérkezik, bár sokakban felmerül a kérdés, hogy a hollywoodi közönség magját adó tinédzser fiúk vajon kíváncsiak lesznek-e a meleg divatriporter kalandjaira.
A sikerben azért bíznak sokan, mert a szintén nem mindennapos Borat, amelyben Cohen egy kazah újságíró bőrébe bújva zaklatott híres és átlagos amerikaiakat, óriási népszerűségnek örvend a mai napig. Az előítéletes és szexmániás médiamunkás frenetikus kalandjait bemutató film 128 millió dolláros bevételt hozott az Egyesült Államokban és Kanadában, míg 133 milliót más országokban.
A Brüno szintén áldokumentumfilm, amelyben a sajátosan öltözködő, selypítő, alsónadrágjától előszeretettel megváló főhős azzal a céllal utazik Amerikába, hogy híressé váljon. A különféle emberekkel, köztük hírességekkel való rögtönzött találkozásai során Brüno hivalkodó szexualitása gyakran elborzasztja beszélgetőtársait, akik nem tudják, hogy ő valójában kitalált figura.
A GLAAD szerint egyes jelenetek, például mikor Brüno úgy szeretkezik egy férfival egy kádban, hogy tőlük nem messze ott van az örökbe fogadott kisbabája, rossz hatással lehetnek a melegek megítélésére: "Ez egyáltalán nem vicces, főleg, hogy Amerikában még mindig megtagadhatják egy meleg pártól, hogy örökbe fogadjanak akár olyan gyerekeket, akiket születésük óta nevelnek".
Más melegszervezetek lehetőséget látnak a filmben: Brad Luna, az Emberi Jogok Kampánya (Human Rights Campaign) szóvivője szerint egy ilyen humoros film megváltoztathatja az emberek véleményét a homofóbiáról, amelyet a mai napig rengeteg különböző módon képesek palástolni.
Forrás: MTI