Biotrend, az új divat
A biotermékek mostanában egyre nagyobb nyilvánosságot kapnak, s még eddig leginkább a bioételekről olvashattunk, hallhattunk, addig lassan a biokozmetikum is kivívja a maguk jól megérdemelt helyét a szépségápolási termékek piacán.
2009. július 4. szombat 12:59 - P.Csilla
Több kérdés is felmerül bennem, ha a biokozmetikum szót meghallom, de az első és egyben legfontosabb kérdésem: mitől lesz bio egy biotermék? Kisebb kutatásba kezdtem, hogy választ kapjak a kérdésemre, és legnagyobb megdöbbenésemre megtudtam, hogy nagyon sok terméken van bio, fito vagy natúr fémjelzés, de ez még nem garancia arra, hogy az egy igazi, 100% (ilyen nincs is) csak természetes anyagból készült kozmetikai cikk. Attól, hogy egy termékre ráírják, akár jelentheti azt is, hogy van benne bizonyos mennyiségű növényi kivonat.
A bio tényleg bio?
Az, hogy egy terméket natúrkozmetikumnak nevezhessenek, igen sok és szigorú feltételnek kell eleget tennie. Egy igazi biokozmetikum összetevőinek legalább 95%-ban ökológiai eredetűnek kell lenniük. Másik igen fontos kritérium, hogy ezeket a termékeket ne állatokon teszteljék és a környezetet se károsítsák. Azok a gyártók dobnak piacra igazi bioterméket, akik nemcsak, hogy természetes anyagokat, növényeket, gyógynövényeket, gyümölcsöket használnak fel, hanem azok származását is ellenőrzik, sőt legjobb esetben maguk termesztik, később pedig a gyártási folyamatok is környezetbarát módon zajlanak le. Fontos még azt is szem előtt tartani, hogy ezeknek a szépségápolási termékeknek nemcsak az a céljuk, hogy organikus anyagok felhasználásával készüljenek, hanem hogy a hagyományos kozmetikumnál jóval hatékonyabbak is legyenek.
Egy másik kérdés, ami a biokozmetikummal kapcsolatban még a fejemben motoszkál, hogy az ár mennyire van arányban a minőséggel?-ugyanis ezeknek a szépségápolási cikkeknek is igen széles palettáját találhatjuk meg a kozmetikai piacon.
Közepes árkategória
Vannak kisebb, ismeretlenebb termékcsaládok, amelyek bizonyos drogériák polcairól szerezhetőek be, ráadásul viszonylag elfogadható áron. Ezek a termékek azért nem kerülnek horribilis összegbe, mivel nem költenek reklámokra, népszerűsítésre, viszont így fent áll annak a veszélye, hogy nem alakul ki stabil fogyasztói rétege, és idővel eltűnik a piacról. (Alverde)
Luxustermékek
Találkozhatunk még olyan természetes anyagokból készült termékekkel, amelyeket csak luxus-drogériákban lehet megvenni, persze kérdés, hogy tényleg annyival hatékonyabbak-e, mint amennyivel többe kerülnek az alsóbb kategóriás termékekhez képest. Ezek a termékek nagyszabású promóció keretében kerülnek a piacra és később is rengeteg pénzt fektetnek a reklámokba.
Hazánk bioipara a kozmetikában
Magyarországon is egyre több biotermék készül, igen nagy népszerűségnek örvendenek a kézi készítésű, általában valamilyen gyógyhatással is rendelkező bioszappanok, amelyeknek igen széles a skálája. Aromájuk, illatuk szerint lehet: csoki-, kókusz-, sárgadinnye-, levendula-, jázmin-, paradicsom-, meggy-, citromfű- illatú, de még ezenkívűl számos illattal találkozhatunk. Hatásuk szerint lehetnek akár nyugtató, fertőtlenítő, élénkítő, frissítő és vízmegtartó.
Hazánkban eddig csak egy termékcsalád kérte és kapta meg a hivatalos minősítést, csak ők használhatnák jogosan a „bio” jelzést. (Biola)
Otthoni természetes szépségápolás
Most már tudjuk, hogy nem minden termék birtokolja jogosan a bio címet, tehát elég nehéz eldönteni, hogy melyik termék az „igaz”, persze vannak olyan informatív szakszerű weboldalak, ahonnan megbizonyosodhatunk felőlük. Akik mégsem bíznak még ebben sem, félnek mindenféle „natúr” kenceficét kipróbálni, azoknak marad az otthoni kozmetikumok elkészítése.
Az interneten már nagyon sok oldal kínál, ötletesebbnél-ötletesebb recepteket házi termékek elkésztéséhez, ilyen például a tejfölpakolás, élesztőkúra, a mézpakolás, a citromlé, uborkamaszk, petrezselyem, s ezek mind- mind jótékony hatással bírnak
Érdekes, hogy még az emberek egyre fontosabbnak tartják a természetes anyagok előnyben részesítését mind az ételben, mind a kozmetikumban, addig a környezetet ugyanúgy rombolják, s nem figyelnek eléggé a megóvására. Kipróbálva ezeket a termékeket, eldönthetjük, hogy tényleg hatásosabbak, vagy ez is csak egy újabb divat, de legalább környezetbarát.
Képek és forrás:
http://biokozmetikum.lap.hu/
http://www.biokozmetikum.com/
http://www.zoldello.hu/
http://tudatosvasarlo.hu/cikkek/1057