Fónagy: A vasutat újra kell építeni
A magyar vasút újjáépítésére kapott megbízatást Orbán Viktortól, a Fidesz elnökétől Fónagy János, aki a Magyar Demokrata című hetilapnak adott interjúban a két világháborút követő vasúti újjáépítéshez hasonlította feladatát.
2009. július 8. szerda 08:32 - HírExtra
A Fidesz szakpolitikusa szerint a magyar vasutat már nem lehet tovább reformálni, hanem újjá kell építeni.
"Újjáépítjük ismét, ahogy újjáépítették 1920-ban, amikor a trianoni határcsonkítás következtében elveszítette a pályaszakasz csaknem kétharmadát, és több mint ötven helyen vágták el a pályát, vagy ahogy újjáépítették 1945-46-ban, a második világháború után" - fogalmazott Fónagy János.
Az Orbán-kormány volt közlekedési minisztere az interjúban azt hangsúlyozta, hogy a MÁV tartozása jelenleg mintegy 250 milliárd forint, az év végére pedig mintegy 70-80 milliárd forint veszteséget várnak. A helyzetértékelést azzal egészítette ki, hogy a kormány eladta a vasúttársaság egyetlen eredményes üzletágát, a teherszállítást. Szerinte az eredeti 103 milliárd forintos vételárból különböző jogviták miatt alig több mint 70 milliárd forint bevételhez jutott az állam, de ebből a pénzből sem futotta mozdonyok beszerzésére, pályaszakaszok felújítására.
Fónagy János azt mondta, hogy a jelenleg napirenden lévő reformintézkedések egyrészt 40 milliárd forint elvonását, valamint a MÁV Zrt. három részre darabolását jelentik a gyakorlatban. Szerinte az átalakítás költségeit a vontatás és a gépészet eladásából akarják fedezni, ami azzal a veszéllyel jár, hogy egyrészt a vontatás elvételével teljesen kiszolgáltatottá teszik a magyar vasutat a vontatási szolgáltatást kínáló osztrák vagy német vasútnak, másrészt a gépészet eladásával "a MÁV gerincét adó utolsó néhány ezer járműjavító munkahely is megszűnik".
A Fidesz múlt pénteken jelentette be közleményben, hogy Orbán Viktor a vasút helyzetével és jövőjével foglalkozó munkacsoport létrehozásával, illetve vezetésével bízta meg Fónagy Jánost, akinek feladata - a közlemény szerint - a vasúti közlekedés megújításának és a nemzeti vasúttársaság újjáépítésének előkészítése lesz.
Forrás: MTI