Zsigulitól a ralivébéig - révbe ér a magyar tehetség?
Loebbel, Hirvonennel, Latvalával és a többi sztárversenyzővel indul egy futamon, a hazai ralitársadalom egyik legtehetségesebb fiataljának tartják, nevét mégis csak kevesen ismerik. Ismerjük hát meg Fischer Dánielt!
2009. július 9. csütörtök 08:15 - Gedei Szilárd
Nemrég tért haza a lengyel vébéfutamról, előtte Isztambulban versenyzett az Intercontinental Rally Challange török versenyén. A magyar ralitársadalom egyik legtehetségesebbnek tartott tagja, pedig még csak huszonnégy éves. A HírExtra Fischer Dániellel beszélgetett.
Hogyan lesz egy az autók iránt érdeklődő kisgyerekből nemzetközi szintű raliversenyző?
Édesapámnak köszönhetően mindig is az autók körül forgott az életem. Gyermekkoromtól kezdve autózgattam. Aztán egyszer csak, 2003-ban azt mondták nekem, hogy most már elég a bohóckodásból, próbáljuk ki, hogy "mit tudok" a versenypályán, egy amatőr versenyen.
És "mit tudott"? Hányadik lett?
Sikerült megnyernem, egyébként egy Zsigulival indultam. Onnantól kezdve pedig folyamatosan jöttek a versenyek.
Mostanában nem éppen Zsigulival, és nem is akárhol versenyez. Nemrég például Isztambulban, az IRC egyik futamán, múlt hét végén pedig a rali világbajnokság egyik versenyén, a lengyel ralin állt rajthoz.
Az isztambuli hétvégét azért próbáltuk meg, mert olcsó volt, közel is volt, mégis elég komoly versenynek számított. A világbajnokság pedig egyértelműen a rali legmagasabb része, próbálkoztunk is már vele 2006-ban, Angliában. Csak ott sajnos tönkrement az autónk motorja, és nem tudtuk befejezni a versenyt.
Lengyelországban azonban sikerült végigmenni.
Igen, örülünk is nagyon, hogy sikerült élnünk a lehetőséggel, és elég jó eredményt sikerült összehoznunk: az abszolút mezőnyben 25., az N csoportban a 7., az N3 kategóriában pedig a 2. helyezést sikerült elérnünk.
Az olvasók kedvéért mondjuk el, hogy nem véletlen a többes szám, hiszen a raliversenyzők nem egyedül érik el a sikereket…
Fischer Dániel
Becenév: Dani
Sportág: autóversenyzés (rali)
Született: 1984. október 12.
Navigátor: Mészáros Sándor
Versenygép: Ford Fiesta ST
Igen, az én navigátoromat Mészáros Sándornak hívják. Róla azt érdemes tudni, hogy elég jártas a ralisportban, tíz éve versenyez, velem pedig lassan három éve van együtt. Az új autót is együtt szoktuk meg.
Ha már itt tartunk, mesélne a pályafutása alatt használt versenygépeiről?
Mint oly sok magyar ralis, én is Ladával kezdtem annak idején. Öt versenyt mentünk egy amatőr ralibajnokság keretében, és mind az ötöt meg tudtuk nyerni! Utána tettünk egy nagyobb lépést, jött egy EVO 6-os Mitsubishi, azzal mentem egy teljes évet az első osztályban. Majd még egy lépcső, s már egy EVO 8-assal mentünk.
Ez mind hátsókerékhajtásos versenygép…
Igen, utána egy felkérésre átálltunk egy Suzukira, ami az első fronthajtásos autó volt az életemben, azzal próbáltuk meg elsajátítani az elsőhajtásos versenyzést.
Most mivel rója a versenykilométereket?
A Suzuki után rögtön építettünk egy Ford Fiesta ST-t, ami speciálisan a világbajnoki sorozatra kitalált autó, kategóriáját tekintve N3-as. Ez 2006-ban volt, azóta kilenc versenyen értünk el vele kisebb-nagyobb sikereket.
Mennyibe kerül egy ilyen autószörny?
Amikor annak idején megvásároltuk ezt a kocsit, akkor került 12 és fél millió forintba. Ez egy speciálisan a Ford Motorsport alkatrészeiből felépített autó, aminek az ára most körülbelül hat-hét millió környékén lehet. Persze az évek során nem keveset költöttünk rá.
Mit tervez, milyen nemzetközi versenyen láthatjuk legközelebb versenyezni?
Nagyon szeretnék az angol vébéfutamon is odaállni a rajthoz. Sajnos azonban az, hogy melyik futamon indulok el, nagyobb részben nem rajtam múlik, hanem…
…nyilván pénzkérdés.
Igen, sajnos a rali is az anyagiaktól függ a legnagyobb részben.
Mint oly sok minden Magyarországon…