Minőségi fejlesztés kell a felsőoktatásban?
Egyre határozottabban a felsőoktatás minőségi fejlesztésére kell összpontosítani, ez nélkülözhetetlen annak érdekében, hogy az intézmények a nemzetközi versenyben helytálljanak, az általuk kiadott diplomák munkaerő-piaci értéke nőjön, kutatási teljesítményük javuljon.
2009. szeptember 14. hétfő 19:35 - HírExtra
A felsőoktatás rendszerváltás utáni mennyiségi növekedése társadalmilag fontos és szükséges változás volt, ez az expanzív szakasz lezárult és egyre határozottabban a minőségi fejlesztésre kell összpontosítani. Ez nélkülözhetetlen annak érdekében, hogy az intézmények a nemzetközi versenyben helyt álljanak, az általuk kiadott diplomák munkaerő-piaci értéke nőjön, kutatási teljesítményük javuljon, és így eredményesen járuljanak hozzá a magyar társadalom fejlődéséhez.
E tekintetben a felsőoktatás és az Akadémia céljai és feladatai közösek, elérésében és teljesítésében különböző formákban szorosan együttműködnek - tartalmazza a Magyar Tudományos Akadémia, a Magyar Rektori Konferencia, a Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság, a Felsőoktatási és Tudományos Tanács és a Nemzeti Bologna Bizottság elnökeinek közös állásfoglalása.
Megállapították, hogy minőség- és teljesítményelv érvényesítésének meghatározóan fontos feltétele, hogy az állami finanszírozásban a hallgatói létszámra épülő normatívák mellett fokozatosan tovább növekvő, meghatározó szerepet kapjon a minőség- és teljesítményalapú támogatás.
A Magyar Rektori Konferencia kezdeményezésére javasolják – és a testületek nevében vállalják – a minőség- és teljesítményértékelés szempontjainak közös kidolgozását, részben szakmai sajátságokra épülő differenciált formákban. Javasolják továbbá, hogy ezek alapján az intézményekben – kari, intézeti, tanszéki, kutatóhelyi szintű ön- és külső értékelést követően – kiválósági helyek cím odaítélésére kerüljön sor. Egy intézmény egésze akkor kapja meg a törvényben is megnevezett "kutatóegyetem" címet, ha kiválósági egységei az intézmény többségét adják.
Kitérnek arra is, hogy a kutatóegyetemek, kiválósági helyek finanszírozása többletforrásokat igényel. Olyan többlet¬forrásokat, amelyek előre meghatározottan, folyamatosan, stratégiai elgondolások mentén, és nem esetileg biztosítanak. Ebben számítanak az Országgyűlés teljes körű támogatására - írták.
Hiller István oktatási miniszter, a Budapesti Gazdasági Főiskola tanévnyitóján a legkiválóbb felsőoktatási intézmények, műhelyek kiemelt támogatására minőségalapú pályázati rendszer kialakítását kezdeményezte.
"Meg kell teremteni azokat a pénzügyi eszközöket, amelyek lehetővé teszik, hogy ezeket az intézményeket 3-5 évig kiemelten és preferáltan finanszírozzák" - mondta akkor. Hozzátette: a pontos feltételrendszert a Magyar Rektori Konferenciával, a Felsőoktatási Kerekasztallal, szakmai és civil szervezetekkel, érdekvédelmi tömörülésekkel együtt szándékoznak kidolgozni.
Forrás: MTI