A világ megmentése
Nyugodt szívvel mondhatjuk, a világ megmentése került napirendre a nemzetközi diplomáciai életben. Szeptember 22-vel elkezdődtek a tárgyalások az emberiség egyik legégetőbb problémája, a klímaváltozás megfékezésére.
2009. szeptember 22. kedd 14:13 - Kanizsai Ádám
A természeti környezet rohamos pusztulása az ipari forradalom kora után következett be. Valódi intézkedések és felelősségkörök csak a XX. század második felében kerültek megfogalmazásra. Szükség volt rá, hiszen tudományos tényekkel alátámasztott bizonyítékok álltak és állnak rendelkezésre a bioszféra pusztulásáról. A XXI. század talán legnagyobb kihívásával állunk szemben. A problémák csupán nemzetek fölötti konferenciákkal, egyezményekkel orvosolhatók. Decemberben tartják a Koppenhágai Konferenciát, a megelőző tárgyalások szeptember 22-vel megkezdődtek.
Előzmények
Rachel Carson tengerbiológus, ökológus, írónő 1962-ben megváltoztatta a történelmet, a gazdaság, a természet és az ember viszonyát. Néma tavasz című könyve világszerte vitát robbantott ki több környezetvédelmet érintő kérdésben. Megfogalmazta a növényvédő szerek használatának korlátozását, a
tudomány és technológia fejlődését és az ezekhez szorosan kapcsolódó emberi felelősséget. Azt az alapvető dilemmát fogalmazta meg, miszerint a technológiai és a materiális fejlődés sokkal gyorsabb és erőteljesebb annál, hogy az emberi felelősségérzet és erkölcs ezt megfelelően követhesse. Innen egyenesen vezetett az út egy olyan szemlélethez, ahol az országoknak közös figyelmet kell fordítani a fenntarthatóságra különböző egyezmények formájában.
1972. – Stockholm
A johannesburgi konferencián elfogadott nyilatkozat tartalma
VÍZELLÁTÁS/
KÖZEGÉSZSÉGÜGY: a cél 2015-ig felére csökkenteni azoknak a számát, akik nem jutnak ivóvízhez, illetve még a minimális közegészségügyi szolgáltatásokat is nélkülözik.
ENERGIA: megegyezés született az energiahordozókhoz való minél szélesebb hozzájutásról, de az Európai Unió és az Egyesült Államok közötti nézeteltérések miatt nem sikerült konkrét célokat meghatározni a megújuló energiaforrások (például nap- és szélenergia) egyre növekvő kihasználásával kapcsolatban.
HALÁSZAT: 2015-ig újra kell szaporítani a túlhalászat miatt kipusztulással fenyegetett halfajokat, mert ennek elmaradása veszélyeztetheti a tengerek élővilágát. A tengeri élővilág egyensúlyának felborulása a halászat által biztosított élelem-utánpótlásban is gondokat okozhat később.
VEGYI ANYAGOK: 2020-ig el kell jutni odáig, hogy a vegyi anyagokat az emberi egészségre és a természetre nem ártalmas módszerekkel állítsák elő. A veszélyes hulladék tárolását vagy megsemmisítését szintén ellenőrzött és biztos módon kell végrehajtani.
EGÉSZSÉGÜGY: elfogadták a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) korábbi határozatát, amely kimondta: a gyógyszergyártók szabadalmai nem akadályozhatják meg a szegény országokat, hogy akár nem szabadalmaztatott gyógyszerekkel is enyhítsék a rászorulók bajait. Ez abból a szempontból fontos kérdés, mivel a legtöbb fejlődő ország nem képes például a drága AIDS-gyógyszerek megvételére, így a kór áldozatainak élete megpecsételődik.
NŐK HELYZETE: az egészségügyi ellátásnak figyelemmel kell lennie az alapvető emberi jogokra, de a helyi vallási és kulturális hagyományokra is.
SEGÉLYEK: az akcióterv a fejlődő országok számára juttatott segélyek növelését támogatja, szorgalmazza, hogy a gazdag országok nemzeti jövedelmük 0,7 százalékát utalják át segélyként számukra.
GLOBALIZÁCIÓ: a terv elismeri, hogy a globalizációnak van jó és rossz oldala. Miközben új lehetőségeket nyújt a világgazdasági növekedéshez és a magasabb életszínvonal eléréséhez, a szegényebb országok különleges hátrányokat szenvednek, s emiatt a sürgősen bevonandók a profitálók körébe.
KERESKEDELEM: a tervezet támogatja a kereskedelmet és a környezetvédelmet, anélkül, hogy említést tenne a WTO néhány határozatáról, amelyek ellentétben állnak nemzetközi környezetvédelmi egyezményekkel. Mindenesetre a zöldek lobbi-győzelmének fogható fel, hogy az akcióterv ezen kitétele nem veszélyezteti az üvegházhatású gázok kibocsátás-csökkentésével foglalkozó kiotói jegyzőkönyvet. A gazdag országok megerősítették, hogy csökkentik a saját termelőiknek juttatott pénztámogatásokat.
BIOLÓGIAI SOKFÉLESÉG: 2010-ig mérsékelni kell a kihalófélben lévő állat- és növényfajok pusztulásának folyamatát.
KORMÁNYZAT: az akcióterv kimondja, hogy a fenntartható fejlődéshez mind nemzeti, mind nemzetközi szinten alapvető fontosságú a felelősségteljes politikai kormányzati tevékenység. A gazdag országok szándéka szerint a segélyeket csak olyan államokba volna szabad eljuttatni, amelyekben a demokratikus intézmények már működnek és a korrupció visszaszorulóban van.
STRATÉGIÁK: a részt vevő országok megállapodtak, hogy 2005-ig stratégiai terveket dolgoznak ki az erőforrások megőrzéséről a jövő nemzedékek számára.
SZEGÉNYSÉG: a szöveg megállapítja, hogy a szegénység jelenleg a "legnagyobb globális kihívás, amivel a világnak szembe kell néznie". A résztvevők megállapodtak a segélyeket kiegészítő szolidaritási alap létrehozásában, amelybe önkéntes módon utalhatnak át összegeket az államok.
Az első „hivatalos” nemzetek feletti egyezmény volt a környezet megóvására. Az ENSZ környezeti világkonferenciáján került sor bizonyos kötelességek és felelősségek megfogalmazására. A résztvevők nyilatkozatot fogadtak el a megfogalmazott pontokkal kapcsolatban. Az együttműködés fényében létrehozták az ENSZ hatásköre alatt működő nemzetközi szervezetet, az ENSZ Környezeti Programját (UNEP). A konferenciával a kormányok vezetői hivatalosan is megfogadták, hogy megóvják, sőt jobbá teszik az ember környezetét és a jövő nemzedéket sem fosztják meg elidegeníthetetlen jogától. Ennek ellenére a technológia rohamosan fejlődött, a természetet még nagyobb terhelés érte.
1974 és 81 között az ENSZ még számos konferenciát tartott az élelmezés, népességnövekedés, településfejlesztés, elsivatagosodás, egészségügy és agrárreform és az energiaforrások kérdéskörében.
A "Brundtland Bizottság"
1984-ben szintén az ENSZ közreműködésével létrejött a Környezet és Fejlődés Világbizottság. Vezetésével a norvég miniszterelnökasszonyt, Gro Harlem Brundtlandet bízták meg. A szervezet hozta a köztudatba a fenntartható fejlődés fogalmát a „Közös Jövőnk” című jelentéssel. A
gazdasági modellben a környezet-gazdaság-társadalom triád elválaszthatlan, így egyként kell kezelni őket, egyik sem fejlődhet gyorsabban, mint a másik – fogalmazták meg a lényeget.
1992. – Környezet- és Fejlődés Világkonferencia (Rio de Janeiro)
Az 1992-es konferencia a korábban megállapított problémákat, lehetőségeket, kötelességeket, célokat vette számításba. A rioi konferencián fogadták el a „Feladatok a 21. századra” (Agenda 21) című dokumentumot, a Riói Nyilatkozatot és erdőgazdálkodásról szóló elveket.
Új szervezet alakult az ügyek koordinálására (az ENSZ Fenntartható Fejlődés Bizottsága), és pénzügyi támogatásra (Globális Környezeti Alap, GEF).
1997. – az ENSZ Közgyűlés Rendkívüli Ülésszakasza (New York)
Az ENSZ mellett több nemzetközi szerv is elkészítette saját fenntartható fejlődési programját. Ezeket a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) bírálta el 2001-ben. Az EU is elkészítette a saját stratégiáját, melyet a göteborgi ülésen fogadtak el.
2002. – Fenntartható Fejlődés Világkonferencia (Johannesburg)
A huszonegyedik században eddig ez volt az egyetlen
nemzetközi konferencia, tíz évvel a meghatározó Rio de Janeiro
-i után. Az internacionális találkozón áttekintették az eltelt időszakot. Vizsgálták az elért eredményeket, célokat, az elmaradásokat, s ezek okát, az akadályokat.
Mivel egynéhány eredmény ellenére az összkép romlik minden szempontól (bioszféra, energiakérdés, társadalmi feszültségek), ismét elfogadtak egy nyilatkozatot és végrehajtási tervet.
2009. – előtárgyalások, Kína
2009-et írunk, a helyzet alapvetően mégsem változott. A koppenhágai konferencia előkészületei jelenleg is zajlanak.
Kínai gazdászok, vezetők, ökológusok már hallatják szavukat: a legfontosabb tétel a technológia átörökítése a nemzetek között, mellyel megfékezhető a klímaváltozás.
Nyugat - Kelet
A fejlett világ, leginkább a Nyugat a melegágya az üvegházhatású gázok kibocsátásának. Ennek következtében szembe kell néznünk a szélsőséges, pusztító időjárási viszonyokkal. Fejlesztésre kell fordítani a legtöbbet. Becslések szerint 2020-ig évente 100 milliárd eurót kell költeni a szén-dioxid, nitrogén-dioxid és egyéb gázok kibocsátásának megfékezésére. A legfontosabb még mindig új, környezetkímélő technológiai transzferek létrehozása.
Kína már megértette, hogy ez az egyetlen út, így minden erejével és forrásával azon van, hogy környezetbarát energiaforrásokat hasznosítson. Ennek ellenére a keleti óriás így is rengeteg akadályba ütközik. Hiába a változás, ha más országokkal nem sikerül megegyezni a környezetbarát lehetőségekről.
Technológiai szabadalmak
Erről nyíltan színt vallanak a politikusok, a legnagyobb szükség mégis a Bali Cselekvési Terv gyakorlati megvalósítására lenne. A legfontosabb alapelvek a „technológiai fejlesztést és átadást támogató intézkedések a mérséklésre és alkalmazkodásra” és „az anyagi források és beruházási tevékenységek támogatása a hatások enyhítésére és az alkalmazkodásra és a technológiai együttműködés”.
A technokrata (technológiából élő) országok ragaszkodnak a saját licenszeikhez, és megnehezítő normákat alkalmaznak bizonyos technológiák kereskedelmi és határokon átnyúló alkalmazására. A jelenlegi tulajdonjogi rendszer (IPR) „indokolatlanul elfogult a tulajdonosok felé, míg a felhasználók érdekeit alig veszi figyelembe” – állítja egy nemrég megjelent ENSZ gazdasági és szociális felmérés. A multinacionális vállalatok együttes piaci ereje korlátozza a fejlődő állmok károsanyag-kibocsátásra tett globális erőfeszítéseit.
Forrás: HírExtra/China Daily