A diákok joga megismerni a közelmúltat
A Történelemtanárok Egylete (TTE) kezdeményezi, hogy az oktatási kormányzat tegye hozzáférhetővé a rendszerváltás és a közelmúlt dokumentum és hanganyagának felhasználását a tanintézetek számára.
2009. október 16. péntek 11:35 - HírExtra
A fennállásának huszadik évfordulóját idén ünneplő szakmai szervezet vezetője hangsúlyozta: a diákok joga, hogy megismerhessék a közelmúltat is, ezért elengedhetetlen a Kádár-korszak és a rendszerváltás jelentőségének megfelelő tanítása az iskolákban - közöltemiklósi László, a TTE elnöke.
Hozzátette: az intézményfenntartóknak törekedniük kell arra, hogy a fenntartásukban lévő közoktatási intézményekben megteremtődjenek a színvonalas, autonóm szakmai munka feltételei. "Ne engedjék a pártpolitikai hatások – ideértve a helyben preferált párt(ok) melletti vagy elleni meggyőzés, mozgósítás – megjelenését az iskolában, az oktatási-nevelési folyamatban" - olvasható a TTE ajánlásában.
A szervezet úgy ítéli meg, hangsúlyt kell fektetni a ki nem beszélt történelmi eseményekkel - például Trianon, Don-kanyar, holokauszt, 1956, rendszerváltás - való kritikus szembenézésre. Fontosnak tartják, hogy a tananyag tanításában az iskolákban ne kerüljék meg a kényes kérdéseket, ne álljanak meg 1956 elemzésénél, hanem jussanak el az 1989–90-es rendszerváltás összefüggéseinek és következményeinek vizsgálatáig. A jelenkor tanításánál törekedjenek a diákok személyes tapasztalatainak, valamint családjuk és lakóhelyük történetének feldolgozására.
Szükségesnek látják, hogy a tantervek és tankönyvek tananyagbeosztását igazítsák a diákok szükségleteihez és az érettségi követelményeihez, ennek érdekében a négyéves tananyagbeosztás korszakhatárait az OKM kerettantervében és a többi, érintett kerettantervben, valamint a tankönyvekben is felül kell vizsgálni.
Az oktatási kormányzattól azt kérik, hogy megfelelő tankönyvek és forráskiadványok (szöveg, hang-, kép- és filmanyagok) kiadásának támogatásával segítsék a szaktanárok munkáját, s tegyék hozzáférhetővé a rendszerváltás (és általában a közelmúlt) dokumentum- és dokumentumértékű játékfilmanyagának, hanganyagának felhasználását a tanintézetek számára.
Forrás: MTI