2024. november 23. - Kelemen, Klementina

Fónagy: a kormány nem is akarja korszerűsíteni a vasutat?

A vasúttal kapcsolatban tervezett kormányintézkedéseknek semmi közük sincs a közlekedés korszerűsítéséhez vagy fejlesztéséhez - mondta csütörtöki budapesti sajtótájékoztatóján Fónagy János.
2009. október 29. csütörtök 18:10 - HírExtra
A fideszes képviselő kijelentette, hogy a kormány intézkedése 40 milliárd forintot von el a költségvetésen belül a közösségi közlekedéstől. Felhívta arra is a figyelmet, hogy a megszüntetésre ítélt vonalak mentén élők, pártállásra való tekintet nélkül, országszerte tiltakoznak a bezárások ellen.

A politikus hangot adott annak a véleményének is, hogy a "kormány fejlesztésnek mondott jogalkotó javaslatai mögött (...) a magyar vasútvonal csonkítása", ezen belül a közszolgáltatások körének jelentős mérséklése és a közlekedési minisztérium, illetve a kabinet felelősségének eltusolása áll.

Példaként említette, hogy éppen csütörtökön a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Ófehértón tiltakoznak a Nyíregyháza-Vásárosnamény vonal bezárása ellen. Megjegyezte, hogy ez a szakasz is azok közé tartozik, amelyeket az elmúlt években szakaszosan felújítottak, vagyis nem szánták bezárásra.

Megjegyezte, hogy a kecskeméti és a város környéki vasutasok korábban közel 600 ezer aláírást gyűjtöttek két vonal bezárása ellen, most pedig újabb 500 ezer aláírásról kapott egy dokumentumot, amellyel szintén két szakasz megszüntetése ellen tiltakoznak.

Fónagy János megjegyezte, hogy a korábbi sajtóhírek szerint a kormány szerdán tárgyalta volna az egyes közlekedési ágazatokról szóló törvénymódosítás csomagját. Kijelentette, hogy miután erről nem jelent meg kormányközlemény, feltételezik, hogy a kabinet nem tárgyalta meg a tervezetet, vagy későbbre halasztotta annak vitáját.

A törvénytervezet vasútra vonatkozó részéből kiemelte, hogy az újabb módosítás felsorolja az országos vasúti törzshálózatot. A képviselő azt mondta, hogy azokra a pályaszakaszokra, amelyeket nem sorolnak ebbe a törzshálózatba, nem adnak állami közszolgáltatási megrendelést. Közölte, hogy ezzel egy vasúttechnikai definíció mögé rejtették, hogy mely szakaszokat kívánja finanszírozni az állam és melyeket nem.
Megjegyezte, hogy a jövőben a tervek szerint felállítják a regionális közlekedési szakbizottságot is. Véleménye szerint a testület létrehozása, tartalmát és célját tekintve a minisztérium felelősségének eltusolását jelenti.

Kérdésre válaszolva azt mondta, hogy az a statisztika, amire a kormány hivatkozik a vonalak megszüntetésekor, 2007-ben, egy egyszeri felmérés alapján készült, az ő véleménye szerint viszont "egy vizsgálat nem vizsgálat".

Kijelentette, senki nem tudja pontosan hányan utaznak az érintett szakaszokon, mert az időseknek nem kell jegyet venniük, ahogy a bérletesek, illetve a máshol jegyet vásárló, átszállással közlekedő utasok sem kerülnek be a statisztikákba. Hangot adott annak a véleményének, hogy nem az a kérdés, most hányan utaznak a vasúton, hanem az, hogy mit szeretnének, öt vagy tíz év múlva hányan vegyék igénybe ezt a közlekedési formát. Hozzátette, hogy a mai vasút nem hozza, hanem, taszítja az utasokat.
Forrás: MTI
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását