Lerakták az új Ipoly-híd alapkövét
Lerakta az új Ipoly-híd alapkövét a magyar és a szlovák külügyminiszter kedd délelőtt Ráróspusztán.
2009. november 3. kedd 14:45 - HírExtra
Balázs Péter külügyminiszter azt mondta, hogy a híd megépítésével nemcsak a folyót átívelő létesítmény készül el, hanem a két ország, a két nemzet közötti kapcsolatok is jelentős mértékben fejlődhetnek.
Miroslav Lajcák szlovák külügyminiszter elmondta, hogy mindkét kormány kiemelten kezeli a hidak újjáépítését, egyben köszönetet mondott mindazoknak, akik tettek valamit a hídért.
Serfőző András, az Ipoly Hidak Újjáépítéséért nevű civil szervezet magyar társelnöke hangsúlyozta, hogy erős és megbízható hidakat kell építeni, amelyek egyaránt szolgálják a folyó két partján élő magyarok, szlovákok és romák érdekeit.
A híd átadásának határideje 2010. november 30., a kivitelezés költségei egymilliárd forint körüli összeget tesznek ki. A tendert már kiírták, a híd építését az Európai Unió is támogatja. A szerkezet több mint 75 méter hosszú lesz. Az új híd kétsávos lesz, mellette járda és külön kerékpárút is épül.
A két külügyminiszter az alapkő lerakása után Ipolytarnócra látogatott, ahol Miroslav Lajcák elismerését fejezte ki a határ menti térség fejlesztésére kidolgozott programokat illetően.
Újságírói kérdésre válaszolva kifejtette: a nyelvtörvény ugyan szlovák jogszabály, de Pozsony a jóindulatát kívánja bizonyítani azzal, hogy hajlandó tárgyalni arról Budapesttel. Hozzátette: a félreértések csak így tisztázhatók. Hangsúlyozta azt is, hogy a nyelvtörvény nem a szlovákiai magyarság ellen irányul, és egyelőre a végrehajtási rendelet kidolgozása folyik.
A két külügyminiszter találkozója délután Besztercebányán (Banská Bystrica) folytatódik. A megbeszélésen a felek áttekintik a vegyes bizottságok működését, a szécsényi miniszterelnöki találkozón elfogadott 11 pontos cselekvési program végrehajtását.
Serfőző András az MTI-nek korábban elmondta, hogy szlovák kérésre épül meg elsőként a ráróspusztai híd, mert a túloldali Alsósztregova (Dolné Stregova) jelentős szerepet játszik a térség idegenforgalmában, elsősorban termálvizű strandjának köszönhetően, de Madách Imre emlékmúzeumát is sokan, elsősorban magyarok keresik fel a család ősi kastélyában.
Az Ipolyon a második világháború végéig 47 híd ívelt át, a visszavonuló német csapatok azonban 1944 decemberében valamennyit felrobbantották. A háború után csak a balassagyarmati és a letkési közúti, valamint a szobi vasúti híd épült meg, illetve elkészült a teljesen új bussai (Busince) vasúti híd.
Forrás: MTI