Exkluzív interjú Góczi Istvánnal, az EMFESZ vezetőjével!
Góczi István, az EMFESZ ügyvezető igazgatója nem sokkal a Nemzeti Nyomozó Iroda cégénél tartott házkutatása előtt adott interjút a HírExtrának.
2009. november 23. hétfő 07:59 - Pénzes Dávid
Mi a tapasztalata a gázliberalizációs törvényről az utóbbi négy hónapban? Milyen hatásokkal járt, elérte-e a célját?
Elmondhatjuk, hogy a gázliberalizációs törvény elérte a célját. Sőt, kifejezetten meglepődtem a pozitív hatásain. Elég bonyolult a rendszer – főleg a lakosság szánmára – sok adminisztrációval jár, hosszú időbe tart a kilépés, nem egyszerű ezt lebonyolítani, sok utánajárással jár. Ennek ellenére ebben a négy hónapban lavinaszerűen indult meg a szolgáltatóváltás a lakosság körében. Azt hiszem erre senki nem számított.
Az EMFESZ-t ez hogyan érintette?
Ma ott tartunk, hogy havi szinten 20-25 ezer lakossági fogyasztó választja cégünket.
Ez komoly eredmény. Hogyan érték ezt el?
A korábbi szolgáltatók megrekedtek az egyetemes szolgáltatási struktúrában és nem hirdettek kampányt a lakosság felé, hogy lépjenek ki a szabadpiacra
Miért lehet ez?
Jelenleg is tart az értékelése annak, hogy mi játszott közre az eredmények elérésében. Az egyetemesszolgáltatóknak saját üzleti érdeke, hogy a lakosságot inkább az egyetemes piacon tartsák, azon az áron, ahogyan korábban is szolgáltattak. Mi nem így gondolkozunk, a mi érdekünk a szabadpiac és kedvezményesebb ár! Elmondhatom, hogy nagyon szép sikereket érünk el ezen a téren.
Elégedett a kampánnyal?
Igen. Persze minden kampánynak vannak nehézségei.
Más szolgáltatók különféle utalványokkal és egyéb kedvezményekkel próbálják a fogyasztóikat megtartani. Önök készülnek ilyesmire?
Természetesen mi is készítünk elő termékcsomagot a lakosság számára. Aktívan készülünk a jövő évre, újabb és újabb akciókkal fogunk előjönni. Látni kell, hogy a lakosságnak a szolgáltatás minősége és a kedvező ár a legfontosabb. Mi ezt a kettőt együtt nyújtjuk. A korábbi monopolhelyzet után eljött a „szabadság ideje”, és bizony azt tapasztaljuk, hogy sokan választják a szabadságot, mert így a fogyasztó döntheti el, kitől hogyan, és főként mennyiért vásárol. Talán ezért is tud az EMFESZ sikeres lenni, mert nagy ez az akarat az emberekben.
Nekünk is vannak problémás fogyasztóink, akiknek vannak fizetési nehézségeik. Számukra olyan konstrukciókat kínálunk, ami megkönnyíti a helyzetüket. Már a szerződéskötés kezdetén több lehetőséget ajánlunk: lehet választani havi átalánydíjat, vagy leolvasáson alapuló, havi fogyasztás utáni fizetést.
Más szolgáltatók éppen azzal támadják az EMFESZ-t, hogy a szolgáltatási színvonala nem megfelelő.
Nem szeretnék abba belebonyolódni, hogy kinek milyen szolgáltatási színvonala van. Nem hiszem, hogy a gázipari cégeknek – sajtó nyilvánossága előtt, vagy éppen a szolgáltatók felé történő félrekommunikálással - minősíteni kellene egymás szolgáltatásait. Arra kell koncentrálni, ami a szabadpiac lényege. Mi egy alacsony költséggel dolgozó vállalkozás vagyunk. Mi olyanok vagyunk a gázpiacon, mint a diszkont légitársaságok. A diszkont légitársasággal is repülnek, igaz, ott nincs ebéd, nincs rövidital, de arra, amire szüksége van az embernek, hogy elrepítse egyik városból a másikba, tökéletesen megfelel.
Ezért nincs ügyfélszolgálati iroda?
Az ügyfeleink számára elérhetőek vagyunk mindenféle kommunikációs eszközzel. Megkötjük a szerződéseinket, ellátjuk a fogyasztókat, jól működik a rendszer. Mi egy fapados szolgáltatást nyújtunk, ami éppen ezáltal tud olcsóbb lenni. Aki felvállalja ezt, annak kevesebb lesz a gázszámlája.
Nem is terveznek személyes ügyfélszolgálati irodát?
Ez azok közé a kérdések közé tartozik, amelyet folyamatosan szem előtt tartunk.
Mondják azt is, hogy az önök által adott kedvezmény, nem is nem is annyi, a mennyit mondanak. Erről mi a véleménye?
Azt hiszem, hogy aki ezt nyilatkozta, kicsit eltévedt. Át kellene gondolja, hogy mit is mondott. Nem szeretném a kollegát minősíteni, de biztosan rosszul értelmezett valamit. Ez az állítás ugyanis hamis.
Egyetért azzal a kifejezéssel – amit az egyik médium címként közölt a minap – hogy durvul a gázháború? (Az ominózus cikk a magyarországi szolgáltatók közötti harcról ír.)
Egy biztos. Senki nem gondolta azt, hogy a lakosság ilyen mértekben fog élni a szabadpiaci lehetőséggel.
Visszalépések történnek?
Természetesnek tekintjük, hogy vannak fogyasztóink, akik tőlünk is elmennek. , Ez körülbelül a megkötött szerződések fél százaléka. Azt hiszem, hogy ez bőven tűréshatáron belül van.
A kkv fogyasztók között milyen az EMFESZ részesedése, illetve mi náluk a cél? (A 20-100 m3/órás fogyasztóknak jövő év június 30-tól kötelezően ki kell lépniük a szabadpiacra.)
Célunk a gázpiac minden szegmensében elérni a 20 százalékot. Ipari fogyasztóknál már megvan, a lakosságnál és a kkv szegmensben még nincsen, de jól haladunk.
Sokan mondják, hogy a fogyasztók fizetőképessége az utóbbi időben romlott. Ez okoz esetleg finanszírozási gondokat a cégnek?
Igen, ez nálunk is érezhető, de komoly problémát nem okoz. Az EMFESZ stabil cég!
Honnan szerzi be a cég jelenleg a gázt?
A szabadpiacról vásárolunk, több forrásból. Ennek ellenére tudjuk tartani a kedvezményt, mert rendkívül költséghatékonyan dolgozunk.