A kormány "felsínes" megoldása
Fejlesztés helyett a meglévő vasúti infrastruktúra felszámolása dukál az ország egyik leghátrányosabb szegletének? A pogányvölgyei kistérség országgyűlési képviselője szerint igen.
2009. december 9. szerda 15:27 - Nagy András
„
Fejlesztést!” – vágja rá
Móring József Attila, mikor arról faggatjuk, miért tartott sajtótájékoztatót „Nem ezt ígérték!” címmel a Kaposvár-Fonyód regionális vasútvonalról. Az észak-somogyi kistérség fideszes országgyűlési képviselője állítja: habár a Közlekedési és Minisztérium (KHEM) korábban azt ígérte, a megyeszékhelyet a Balatonnal összekötő viszonylat nincs veszélyben, az 53 kilométeres szakasz részét képező Somogyjád vasútállomásán már elkezdték felszedni az ipari vágányokat.
Sőt, úgy tudja, ez a sors vár a somogyvári és a lengyeltóti vasútállomások kitérő, illetve ipari vágányaira is. Kérdésünkre, hogy a tehervágányok felszedegetése milyen közvetlen hatással van a helyi közösségek életére, a képviselő hosszas magyarázatba kezd.
Fejlesztés helyett felszámolás: mire jó ez?
A sínek felszámolása két dolgot eredményez – mondja. Az egyik, hogy ilyen infrastruktúra mellett pillanatok alatt ki lehet majd mutatni, hogy nem gazdaságos a Kaposvár-Fonyód vonal fenntartása, hiszen megszűnik az a lehetőség, hogy a két irányból közlekedő vonatok keresztezzék egymást.
„Vagyis a kitérő vágányok megszűntetésével meghal a folyamatos vasúti közlekedés, hiszen ezután, amikor Kaposvárról elindul egy szerelvény Fonyód felé, ameddig oda nem ér, Fonyódról nem indulhat el a
párja” – állítja a képviselő.
„A másik, legalább ennyire súlyos következménye az ipari vágányok felszámolásának, hogy a Lengyeltóti székhelyű Pogányvölgye, amely Magyarország harminchárom leghátrányosabb kistérségének egyike, eleshet egy közeljövőben tervezett milliárdos nagyberuházástól” – véli Móring.
Vágány híján annyi a vagány terveknek
A képviselő szerint mind Lengyeltótiban, mind Somogyváron rendkívül nagyszabású gazdaságélénkítő elképzelések fogalmazódtak meg az elmúlt időszakban. Ezen tervek része egy, a somogyvári vasútállomástól mindössze 300 méterre fekvő egymilliárd forint értékű járműtechnológiai
ipartelep is.
„Mivel az egyik legütősebb érvünk a befektető vállalkozó Somogyba csábítására éppen a közeli vasútszállításban rejlő logisztikai előny volt, könnyen lehet, hogy újra kell gondolnunk az egészet” – mondja Móring, aki szerint akár az egész beruházás veszélybe kerülhet, ha valóban kihúzzák a síneket a pogányvölgyiek alól.