BKV, avagy éljen a roncsderbi?
A BKV szabotázst emleget, míg a sofőrök egyszerűen biztonságos körülmények között kívánnak dolgozni, eddigi bérük megcsonkítása nélkül. De mégis mekkora a probléma? Lehet, hogy mi utasok is életveszélyben vagyunk nap mint nap?
2010. január 7. csütörtök 07:49 - Győry S. József
„A forgalmi járművezetőknek az Autóbusz és Trolibusz Forgalmi Főmérnökség forgalmi szolgálatokról csak olyan járművet szabad forgalomba vinni, melynek a forgalom ellátására való alkalmasságáról személyesen is meggyőződött. Telephelyen, illetve végállomáson történő járműátvétel egységesen elszámolható idejét a mindenkor érvényes Kollektív Szerződés tartalmazza.”
(Részlet a BKV Autóbusz és Trolibusz Főmérnökség 5/2008 számú utasításából.)
Kedd reggel nagy „álmeglepetés” érte a BKV vezetőségét: 270 busszal kevesebb indult a útnak, mint egy átlagos napon. A társaság szabotázst sejt a háttérben, de mint az alábbiakból kiderül, a buszok katasztrofális műszaki állapotáról már korábban is tudtak. Havi 100 milliós végkielégítésre azért futotta. Hogy valójában mi áll a háttérben, azt a Jóisten sem tudja, ha mégis, akkor hallgat. A titoktartás kötelez.
Ma újra asztalhoz ült a két szembenálló fél, a buszos szakszervezetek és a közlekedési társaság vezetői, hogy megegyezzenek a kollektív szerződésről. Ha nincs alku, a jövő kedden ismét sztrájkkal számolhatnak a fővárosi lakosok.
A HírExtrának egy neve elhallgatását kérő BKV buszsofőrt sikerült megszólaltatnia az üggyel kapcsolatban.
Ön hogy tapasztalja, milyen problémákkal szembesül egy BKV buszsofőr a mindennapokban?
Amit az újságok megírtak, az majdnem mind fedi a valóságot. A buszok műszaki állapota egyszerűen gyalázatos. Az utastéri világítás és az ablakmosó is problémás, de ez hagyján: a fékekkel is gyakran probléma van, ez pedig az utasok biztonságát, mi több, az életét veszélyezteti.
Mennyi egy átlagos BKV buszsofőrnek a havi fizetése, és a kollektív szerződés megszűnése mit eredményez bérezés terén?
Ez mind attól függ, hogy mennyi ideje van a cégnél, de ez kezdetben nem túl sok, olyan kilencven-százezer forintról beszélünk. A kollektív szerződés megszűnése azt eredményezi, hogy nagyjából húszezer forinttal kevesebb lesz a kollégák borítékjában havonta. Vagyis egy kezdő buszsofőr a minimálbért fogja megkapni, vagy rosszabb esetben még annyit sem. Mindezt persze úgy, hogy nem csak a saját épségéért, hanem az utasainak az épségéért is felel.
Az alapbéren felül Önök kapnak különböző pótlékokat?
Igen, pótlékok azok vannak, ám hogy mit akarnak kezdeni jelen pillanatban velük, az erősen kérdéses. Az egész helyzetünk jelen pillanatban egy nagy kérdőjel. Délutáni és éjszakai pótlékok is járnak, de ez mindenkinek jár, nem csak nekünk. Számunkra többek között létezik vontatási pótlék, és idáig azért is pótlékot kaptunk, ha csuklós busszal jártunk, de úgy hallottuk, hogy ezt a pluszt is meg akarják szüntetni. Ezen kívül a kollektív szerződésben nem volt benne a húsz perces kocsi átvétel, ezt nem fizették ki. Az ember a saját szabadidejéből vett el húsz percet, hogy ennyi idővel korábban bement dolgozni, amiért pénzt természetesen nem látott. Most nem ment be senki korábban, ezért van ez a nagy felfordulás.
A BKV hivatalos állítása szerint értetlenül áll a kialakult jármű meghibásodások előtt.
Ez nem igaz! A buszok műszaki állapota eddig is botrányos volt, a szerelők maguk viszik be a garázsba a szerszámokat, hogy egyáltalán valamennyire működőképes állapotra tudják bírni a buszokat. Gyakorlatilag semmi sincsen, még a legalapvetőbb eszközök sem. A buszokon például izzó sincsen, ez egy elég nagy gond. Főként úgy, hogy ez nem egy nagy alkatrész, itt filléres dolgokról beszélünk. Nem hiszem, hogy ezeket a problémákat eddig ne tudták volna, tudták ők ezt. Szerintem egyszerűen ismét ellenünk akarják hangolni az embereket, de hogy ez nekik miért jó, arra sajnos nem tudom a választ, hiszen értelmetlen.
A felek tehát továbbra is egymásnak feszülnek, de mégis: kinek van igaza? Döntse el a tisztelt Olvasó.