Bámészkodni, csacsogni válságban is tudunk
Miközben a válságos időket élő világgazdaságban a magyar kiskereskedelem immár negyedik éve pusztul, él és virul egy piac, nevezetesen az internetszolgáltató biznisz, amely a krízis közepette is folyamatos növekedést produkál.
2010. január 28. csütörtök 07:59 - Nagy András
Nem véletlen, hogy a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) forró dróton küldött minapi jelentése is arról tanúskodik, hogy a tavalyi novemberben (ezt a harminc napot talán az összes, a kisfogyasztói forintokra szakosodott piaci szereplő megemlegeti), mikor rég nem látott visszaesés jellemezte a piacokat az élelmiszer-kereskedelemtől egészen a szolgáltató szektorig, a vezetékes szélessávú internet-előfizetések száma 18 ezerrel növekedett. Ez azt eredményezte, hogy a világháló ma már közel 1,8 millió dróton fut be a magyar háztartásokba.
Behálózva
Minden harmadik ukrán netezik
Gyors ütemben terjed az internet Ukrajnában, a világhálót használók száma az év elejére elérte a 15,3 milliót, ami nagyjából megfelel a lakosság egyharmadának. Az ukrán állami hírközlési hatóság sajtószóvivői irodájának kedden közzétett jelentése szerint az országban a 2010. január 1-ei állapotoknak megfelelően 2,1 millió felhasználónak - a családok mintegy 11,5 százalékának - volt szélessávú internet-hozzáférése. A kábeltelevíziós előfizetők száma az adott időpontban 3,4 milliót tett ki, ami a családok 18,7 százalékának felel meg.
MTI
Szétválogatva a különböző huzalokat, azt látjuk, hogy a klasszikus telefonkábeles szélessávú ADSL-internetszolgáltatásra előfizetők száma az októberihez képest csak minimális mértékben növekedett s összesen 809 ezer volt november végén. Az ADSL-előfizetések november végén így már tizenháromezerrel haladták meg az egy évvel, és tizennyolcezerrel, az két évvel korábbi számot.
Az NHH becslései szerint a teljes magyar kábeles piacon a szélessávú világhálóra előfizetők száma november végére elérte a 933 ezret, körülbelül minden második magyar internetező már tehát hiperűr sebességgel szörföl.
Ezzel párhuzamosan azonban egyre többen „csapják le” hagyományos telefon-előfizetésüket. A telefonvonalak körében 23 ezerrel csökkent a hagyományos telefonvonalak száma. A telekommunikációs piac szereplőinek azonban ettől nem érdemes kardjába dőlnie, mivel ennél nagyobb mértékben, mintegy 24 ezerrel nőtt a kábeltelevíziós hálózaton működő vonalak száma, s ez egyben azt is jelenti, hogy tavaly év végére jóval három millió fölé szökött az NHH nyilvántartásában szereplő vezetékes és kábelmodemes szolgáltatók bekapcsolt vezetékes vonalak száma. (Ők egyébként a kábeles piac kábé 80-85 százalékát fedik le.)
Csacsogni azt továbbra is tudunk
Csupán érdekesség: Magyarországon ma száz főre már több mint harminc vonal jut, a lakások vezetékestelefon-ellátottsága pedig hatvan százalék felett jár. És még: 2009 novemberében a kezdeményezett hívások időtartama 496 millió perc volt, szemben az egy hónappal korábbi 483 millió perccel. De nem csak a tárcsázások, a hívások átlagos hossza is emelkedett, még pedig 3,13 percről 3,25 percre.