Vasút helyett autóbusz: kinek jó ez?
December közepe óta huszonnégy, többé-kevésbé kihasználatlan mellékvonalon "szünetel" a vasúti személyszállítás. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy vonat helyett buszok viszik az érintett települések lakóit. De kinek jó ez?
2010. február 15. hétfő 07:39 - Nagy András
December közepe óta huszonnégy, többé-kevésbé kihasználatlan mellékvonalon úgymond
„szünetel” a vasúti személyszállítás. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy vonat helyett buszok viszik az érintett kistelepülések lakóit. Akik nem egy helyen szó szerint könnyek közt búcsúztatták az utolsó útjukra induló szerelvényeket. A helybeliekkel nem csak a megszokás hatalma, hanem az újtól való természetes aggodalom (s néha sajnos a politika) is mondatta: pokolba azzal, aki ezt az egészet kitalálta.
A szárnyvonal-megsemmisítésekben vastagon érintett dél-dunántúli régióból érkezett talán a legtöbb hír a változások miatti nyugtalanságokról: nem egy település és jó néhány közintézmény a közösségi közlekedés teljes ellehetetlenülésétől tartott, a közlekedési minisztérium (KHEM) határozott ígéretei ellenére.
Az új menetrendek bevezetése óta közel két hónap telt el. Lassan megkezdődnek a jövő évi MÁV-megrendelést előkészítő térségi egyeztetések, s miután a KHEM tavaly év végén ígéretet tett a döntések egyenkénti felülvizsgálatára, alighanem elérkezett a tapasztalatok értékelésének ideje. Beigazolódtak az előzetes félelmek?
Busszal jobb
A Tolna megye északkeleti csücskében fekvő Szentandráspuszta nem csupán kényelmes panzióiról, hanem a megyei önkormányzat Szent András otthonának pszichiátriai részlegéről is ismert. Az intézménytől a legközelebbi település, Bölcske is több mint hat kilométerre van. A szép és csendes környezet jól szolgálja a bentlakók gyógyulását, ám a tolnai puszta nyújtotta nyugalomnak ára van. Az otthonba se dolgozóknak se hozzátartozónak nem egyszerű az eljutás.
Takács Istvánné, az 1947-óta működő, jelenleg 60 férőhellyel rendelkező otthon igazgatója azt mondja, a megközelítés, az bizony nagyon nehéz. Mióta a vasút megszűnt, csupán Paks felől és csupán autóbusszal lehet eljutni a faluba. Takács Istvánné mégsem bánja a dolgot. „Szerencsénk van ebben a vasúti átrendeződésben, hogy autóbuszt kaptunk” – mondja - "hiszen bár vonattal december közepe óta nem közlekedhetnek a dolgozók, a buszok szinte az intézmény kapujában állnak meg, és egyéb szempontból is felülmúlják a vasúti szolgáltatást."
„Műszakhoz igazából nem igazodott annyira, mint a buszközlekedés. Ezt megbeszélte a Volán velem, a Volán diszpécser és úgy alakította ki, hogy melyik busz jön be. Van, amikor a Dunaföldvárról jövő jön be és úgy megy tovább Paksra. Van, amikor a Paksról jövő jön be és úgy megy Dunaföldvárra” – vázolja a helyzetet az igazgatónő.
Baranyában a Pannon Volán buszai két bezárt mellékvonalon váltották ki a vasúti közlekedést. Közülük az egyik a Pécs-Pécsvárad közötti szakasz. Ezen már tavaly is naponta nyolcvankét járat indult, újabbak beállítására ezért nem volt szükség. A másik pedig a Godisa-Komló viszonylat.
Micskey Tibor, a Pannon Volán Autóbuszközlekedési Zrt vezetőjének elmondása szerint ez utóbbin már két új autóbuszt kellett beállítani, s most összesen tizenhárom járművel látják el a vonatpótlást.
Ahogy az ország más részein, a vasutat kiváltó buszjáratok kihasználtsága itt is változó. „Jelen pillanatban azt lehet mondani, hogy átlagosan olyan 20-25 fő veszi igénybe ezeket a menetrend szerinti járatokat – mondja, hozzátéve, hogy van olyan időszak, amikor teljesen tele vannak a buszaik, hétvégén viszont az is előfordul, hogy gyakorlatilag üresen ingáznak Godisa és Komló között.
A félelem nem igazolódott be
A szárnyvonalbezárásokat már
annak idején is talán a somogy megyei Segesd polgármestere bírálta a leghangosabban. Bencze Imre tavaly év végi nyilatkozataiban egyenesen azt állította, hogy a település „közlekedési blokád” alá került a Somogyszob - Balatonszentgyörgy vasútvonal szüneteltetésével. S valóban:
egy vasút megszűnése után ideig úgy tűnt, sem a hajnali, sem az esti Somogy IC-hez nem lesz autóbusz-csatlakozás a megye egyik legnagyobb lélekszámú falujából.
Az országos figyelmet kapó probléma azonban végül kompromisszummal ért véget, s hogy ez minden érintett számára elfogadható, arról maga a polgármester tesz tanúbizonyságot. „Úgy gondolom, hogy rugalmasan állt a közlekedési hatóság a dologhoz, illetve a Volán is. Amikor értesültek a problémáról, akkor december 29-én, 30-án eljöttek Segesdre és itt egyeztettünk. Olyan megállapodás született, hogy a megfelelő buszok, a megfelelő időben és megfelelő helyre mennek, illetve csatlakozások vannak Nagyatádon keresztül Kaposvárra, illetve a budapesti járatokat pedig a Volán azt közvetlenül biztosítja Barcs - Budapest járatot”
Ezzel a probléma gyakorlatilag megoldódott, sőt, a változások eredményeképp Segesd olyan csatlakozásra is szert tett, amelyet a vasúti közlekedés korábban nem biztosított. S az csak a látszat, hogy ez csupán a Segesdieknek jó hír. A somogyi község esete ugyanis példát mutathat minden, a vasútközlekedésből kiszorított hazai település számára: a buszos menetrendek módosítására akár év közben is van lehetőség.
Villanyvasút kéne mégis
Ugyanakkor, bár a fenti példák és az elmúlt két hónap tapasztalatai azt mutatják, hogy a vonat helyett az emberek elvannak a busszal is, továbbá tény, hogy a helyi viszonyoktól függetlenül a gépjármű mindenütt olcsóbb és gyorsabb, mint a fekete füstcsíkot eregető kis piros dízelvagon, nem árt vigyázni a végítélettel.
Hosszú távon ugyanis alighanem mégis maiaknál környezetkímélőbb és költséghatékonyabban működő villanymozdonyok üzembe helyezése jelentheti a megoldást a magyar vasút és az utazók közt évtizedek óta növekvő szakadék áthidalásához.
Forrás: HírExtra/Freepress