Felháborító! Szinte változatlan logó, extra jutalom a MÁV-nál
Grafikai pályázatot hirdetett még decemberben a MÁV-Start. A napokban lezárult pályázaton a győztes művel annyira elégedett a személyszállító cég, hogy a meghirdetetten felül extra jutalmakat is szétosztott.
2010. március 5. péntek 07:50 - HírExtra
A zsűri tagjai a nagy sikerre és a kivételes munkákra tekintettel úgy döntöttek, hogy a győztest a meghirdetett díjazáson felül is jutalmazza - olvasható abban a közleményben, amelyben a MÁV-csoport beszámol egy még decemberben meghirdetett pályázat napokban történt eredményhirdetéséről. A tavalyi év végén a MÁV személyszállító leányvállalata, a MÁV Start Zrt logópályázatot hirdetett a társaság által üzemeltetett kerékpárszállító vasúti kocsik oldalán látható biciklis piktogram megújítására. A felhívás célja az volt, hogy a vasúti kocsik oldalán egy jellegzetes ábra jelenjen meg, mely a többi kocsitől teljesen megkülönböztethetővé teszi a kerékpárszállító kocsit.
A felhívást követően 61 pályázó 108 művet adott be, a hat tagú zsűri ebből választotta ki a nyertes grafikát. A győztes pályázó a MÁV-Start honlapján található közlemény szerint az eredetileg meghirdetett 2 fős bécsi kirándulójegy mellett egy egyéves, 50 százalékos kedvezményes utazásra jogosító Start klub kártyával - ára életkortól függően 18,900 vagy 26,500 forint - és egy Startos díjcsomaggal is gazdagodott.
A sorból nem kilógó logó
A végül befutó
pályamű két verziója - egy fekete kerékpár piros, illetve fekete, pipát formázó vázzal - Gilányi Zoltán műve és alapvetően csak a kerékpár részletességében és a színekben mutat különbséget a korábbi ábrától. A járművek oldalán jelenleg látható grafika egy stilizált, fehér kerékpár, ezt váltja le a későbbiekben a nyertes ábra. A zsűri döntése emiatt meglehetősen konzervatívnak mondható, hiszen a
beérkezett művek között több, a korábbi logóval jelentősen szakító grafika is található. Ennek fényében érthetetlen, miért örvend dupla jutalmazást jelentő népszerűségnek az új terv.
A logóban rejlő újdonságokról megkérdeztük a MÁV-Start Zrt. szóvivőjét. Balogh-Fazekas Anita szerint az indokolta az új ábra terveztetését, hogy a vasúttársaságnak eddig nem volt saját kerékpáros piktogramja. A most kiválasztott pályamű és a
különdíjas grafika majdani ötvözéséből álló logó a vasúti kocsik mellett különféle kerékpáros kiadványokon is meg fog jelenni. Megérdeztük az új grafikáról a Vasutas Dolgozók Szabad Szakszervezetét is. Bárány Balázs, az érdekvédelmi szervezet alelnöke kérdésünkre elmondta, nem ismeri az új logókat, de szükségtelen reklámhordozónak tartja és kétli, hogy befolyásolná-e az utazási szokásokat. Ezzel együtt az alkotásokat el kell ismerni - mondta Bárány.
Kerekezés a síneken
Kerékpárszállítás InterCityken
2008. december 14. óta egyes InterCity járatokon is biztosított a kerékpárszállítási lehetőséget, amelynek keretében a meghirdetett járatokon egyidejűleg 8 kerékpár szállítására van lehetőség. A szolgáltatás igénybevételéhez érvényes menetjeggyel, kerékpárjeggyel és helyjeggyel kell rendelkezni. A biztonságosabb utazás érdekében az InterCity vonaton történő kerékpárszállítás úgy lett kialakítva, hogy az utas ülőhelye és a kerékpárszállításra alkalmas terület azonos kocsiban található.
mav-start.hu
A vasúton történő kerékpárszállítás az esetek egyrészében folyamatos szerencsejáték a MÁV hálózatán. Annak ellenére, hogy az ELVIRA fantázianevű internetes menetrend egy-egy vonatnál jelzi a kerékpárszállítás lehetőségét, korántsem garantált az, hogy a vonatban közlekedni is fog a megfelelő kocsi - erről utaspanaszos blogbejegyzések tucatjai is árulkodnak. Igaz ugyan, hogy kerékpárszállító kocsi nélkül közlekedő vonatokon is lehet utazni biciklivel - az első és utolsó másodosztályú kocsi peronján helyezhető el a kétkerekű -, de teljesen változó hogy hogyan áll ehhez a vonaton szolgálatot teljesítő jegyvizsgáló.
Kettőség jellemzi a kerékpárszállításra alkalmas járműállományt is: a felújított vagy friss beszerzésű járművek mellett bőven találhatunk régi poggyászkocsiból átalakított vagont is, annak minden rácsos ablakú, fapadlós kényelmével együtt. Ezen a helyzeten próbál javítani a MÁV-Start Zrt: egy korábbi közleményük szerint növelik a kapacitást, ennek keretében selejtezésre ígért kocsik felújításával nyárra új kerékpárszállító vagonokat adnak át, szám szerint ötöt. Balogh-Fazekas Anita tájékoztatása szerint ezeken a vagonokon jelennek majd meg először a pályázaton győztes művek. A vasúttársaság úgy gondolja, az öt új kocsi elegendő lesz ahhoz, hogy tavasztól őszig az összes távolsági vonaton kerékpárt lehessen szállítani.
Felháborítónak tartom az ilyen és ehhez hasonló hiteltelen és ok nélkül nagy port kavarni akaró irományokat!