Réz András: hozták a papírformát
A vasárnap esti Los Angeles-i Oscar-díjátadón hat fontos kategóriában nyertes A bombák földjén című film szakmailag profi munka, de kérdés, hogy egy év múlva emlékeznek-e rá a nézők - mondta Réz András hétfőn az MTI-nek.
2010. március 8. hétfő 19:15 - HírExtra
A filmesztéta szerint annak ellenére, hogy nem az Avatar kapta a legfontosabb kategóriákban a díjakat, James Cameron alkotása "mozitörténeti jelentőségű" film, mérföldkő a háromdimenziós alkotások sorában.
"Nem lepett meg az Oscar-gála. Az Akadémia szerintem egy meglehetősen oldschool-testület, és nem biztos, hogy képes megjeleníteni a fiatal filmcsinálók véleményét" - fogalmazott Réz András.
Kathryn Bigelow alkotásáról, A bombák földjénről, amely többek között a legjobb rendezés és a legjobb film díját is elnyerte, az esztéta úgy vélekedett, hogy az szakmailag profin megcsinált alkotás, amely az amerikaiak számára húsba vágó témáról szól.
"A bombák földjén sem nézőpontjában, sem üzenetében nem hozott lényegesen újat, a film szemléletében az amerikai középosztály gondolkodását tükrözi. Mint minden közönségfilm, ez is a közönség nézeteit, előítéleteit fogalmazza meg, és nem próbálja azokat átformálni vagy lerombolni. Megkockáztatom, hogy jövő ilyenkor már nem nagyon fogunk emlékezni erre a filmre" - mondta Réz András.
Az esztéta emlékeztetett arra: már James Cameron filmje, az Avatar bemutatója után úgy tematizálták az Oscar-előkészületeket, hogy "az a férj és az exfeleség versenye" lesz. Az esztéta ugyanakkor nem tartotta elképzelhetetlennek, hogy a Cameron volt felesége, Kathryn Bigelow által készített A bombák földjén körül kirobbant vitákkal is az akadémiai tagokat akarták befolyásolni. (Jeffrey S. Sarver őrmester beperelte a film készítőit, mert szerinte az alkotás az ő életét dolgozza fel az engedélye nélkül.)
Réz András szerint a film esélyeit növelte, hogy még soha nem kapta meg nő az legjobb rendezés díját.
"Az Akadémia tagjai is hús-vér emberek, hatással van rájuk a marketinghadjárat, vagy akár a szóbeszéd is. Azt tartották politikailag korrektnek, ha idén női rendezőnek adják az Oscart" - jegyezte meg. Hozzátette, hogy Kathryn Bigelow-nak A bombák földjént megelőzően nem született "falrengető" filmje.
Fontosnak tartotta hangsúlyozni, hogy az Oscar nem a filmek esztétikai értékéről szól, hanem az azokban nyújtott szakmai teljesítményt díjazza a testület.
"Az Akadémia mintegy hatezer tagja maga is filmkészítő; a mesterségbeli tudást díjazzák és csak ritkán az eredetiséget. Ezért is kerül be olyan ritkán a legjobb öt közé igazi réteg- vagy művészfilm. Az Akadémia döntése mindig az Egyesült Államok értékrendjét tükrözi az adott pillanatban" - mondta Réz András.
Kiemelte a legjobb férfi mellékszereplő kategóriában díjazott Christoph Waltzot, aki Quentin Tarantino Becstelen Brigantyk című filmjében játszik. Az esztéta szerint az alakítás elsőrangú volt, "döbbenetesen jó" figura született.
Kitért ugyanakkor arra, hogy az Oscar-díj nem tesz hozzá a filmek értékéhez.
"A filmekben nyújtott teljesítményen utólag már nem lehet változtatni, noha az Oscar olyan, mint egy felülbélyegzés" - vélekedett. Szerinte a díj hatása már nem mozikban csapódik le, hanem a vetítési jogok árában, illetve a DVD-értékesítésben.
Az MTI kérdésére - jobban kellene-e reklámozni a magyar filmeket az Egyesült Államokban, hogy nagyobb eséllyel indulhassanak az Oscarért - Réz András nemmel válaszolt, mivel szerinte a magyar filmnek először az itthoni közönséggel kell megtalálnia a kapcsolatot.
"Nem lehet az a mércéje a magyar filmnek, hogy miként látják azt az amerikaiak" - tette hozzá. Példaként az idei magyar nevezettet, a Kaméleont hozta fel, amely szerinte "profi alkotás remek forgatókönyvvel", és amely nem lett rosszabb azért, mert nem kapott Oscart.
Forrás: MTI