Milliárdokat bukhat a MÁV
Ismét belevágott a GSM-R rendszer beszerzésébe a MÁV. A vasúttársaság egyszer már nekiindult ennek, ám tavaly decemberben érvénytelennek nyilvánították a tendert. A huzavona miatt több mint 50 milliárd forintnyi támogatás is veszélybe kerülhet.
2010. március 17. szerda 07:39 - Csabai Gábor
Lapértesülések szerint újraindítja a GSM-R kommunikációs rendszer beszerzésére hivatott tenderét a MÁV Zrt. A vasúttársaság először 2006-ban vágott neki az Európai Unió által szabványként kezelt rendszer beszerzésének. Akkor két induló – a Nokia Siemens Network (NSN) és a KAPSCH@Nortel Konzorcium – adott be pályázatot.
A tender ezután hektikus módon húzódott, leállt, újraindult, miközben hol az egyik, hol a másik pályázó fordult a
Közbeszerzési Döntőbizottsághoz. A hercehurca során végül egy induló, az NSN maradt talpon, ám örömük nem lett felhőtlen.
2009. novemberében ugyanis a pályázat sikertelenségéről döntött a MÁV Igazgatósága. A döntéshozók végül két kifogásolni valót találtak, igaz, ezek az utolsó pillanatokban szúrtak szemet. Az értékelők szerint az egyik baki a kommunikációs rendszer diszpécserközpontjának alultervezése, vagyis az egy időben folytatható beszélgetések száma, a másik a kivitelezés időtartamának téves megjelölése volt.
Hív a vasút...
MÁV
A MÁV munkavállalói a saját, belső vonalas telefonhálózatuk mellett jelenleg az egyik országos szolgáltató hálózatán kommunikálnak, túlnyomórészt egyszerű mobiltelefonokkal. A térerő vagy a hálózat terheltsége elvághatja az információktól a vonatszemélyzetet.
A GSM-R – Global System for Mobile Communications-Railway - rendszer egy vasúti használatra fejlesztett kommunikációs technológia. A GSM-R hang- és adatátvitelre alkalmas, legalapvetőbb eszköze egy egyszerű mobiltelefon. A hálózat zárt, kívülről hozzáférhetetlen. A rendszer képes konferenciabeszélgetések lebonyolítására, vagy akár a hívó felek munkakör szerinti csoportosítására is. A szabvány szerint mindez 500 km/órás sebességhatárig működőképes.
A GSM-R a
Közlekedési Operatív Program (KÖZOP) második prioritásában szerepel. Ennek célja az ország és a régióközpontok nemzetközi vasúti és vízi úti elérhetőségének javítása. Gyakorlati szempontból mindez elsősorban a transzerurópai – ilyen például a Budapest – Győr – Hegyeshalom vagy a Budapest – Szolnok – Békéscsaba – Lökösháza - vasútvonalak fejlesztése, vasútállomások, jelzők felújítása és átépítése.
A GSM-R gyakorlati haszna az Európai Unióval való egységes vasúti kommunikáció mellett az is, hogy a vonatszemélyzet például egy rendkívüli helyzet esetén egyszerűbben el tudja érni a menetirányítókat, és az így szerzett információkkal javítható a mostanában még gyakran kifogásolt utastájékoztatás színvonala is.
...vár a MÁV
A KÖZOP 2013-ig tart és jelentős Európai Uniós
támogatással tud a fejlesztések mögé állni. A GSM-R esetében a 83 milliárd forintosra becsült költség közel nyolcvan százaléka lenne a támogatás, ennek megléte forog veszélyben. Az előző elbírálás hossza alapján különösképp félő a támogatásról való lemaradás: egy újabb három éves huzavona már a KÖZOP lezárásakor, 2013-ban érne véget.
Forrás: HírExtra.hu