A Critical Mass hibája
A Kerékpáros Magyarország Szövetséggel készített interjúnkban fény derül a Critical Mass hatalmas hibájára. A szövetség főtitkára, Pataki Ibolya válaszolt kérdéseinkre.
2010. április 24. szombat 14:44 - Győry S. József
Mi a véleményük a Critical Massról?
Mi nem ellenezzük a Critical Masst. A mozgalmat nagyon pozitívnak, előrehaladottnak tartjuk, hiszen a világ mindegyik pontján létező szervezetről beszélünk. A mozgalom felhívja az emberek figyelmét arra, hogy a kerékpár manapság már egy közlekedési eszköz, és nem csak azokhoz az emberekhez szól, akiknek alacsonyabb jövedelmük van; nem áll módjukban autót, vagy motort vásárolni.
A kerékpározás azokhoz is szól, akik egészségesebben akarnak élni. Felgyorsult világunk nagyvárosaiban egyre több a gépkocsi, a dugók miatt pedig sokkal gyorsabb a biciklivel való közlekedés. A Critical Mass ezekre a létező jelenségekre világszerte, nagyon jól ráirányítja a figyelmet.
És mi az, amiben nem értenek egyet velük?
Magyarországon sajnos még visszafogott a kerékpáros, illetve autós közlekedési morál, sokat kell még fejlődnünk ahhoz, hogy hozzánk is, nagy tömegekben szóljon a külföldi Critical Mass mondanivalója.
Mit csinálnának másként?
Olyan közlekedési szabályok kialakítását tartjuk szükségesnek, amelyek közelebb hozzák az autósok és a kerékpárosok közlekedési lehetőségeit: nem ellenfélként tekintenek egymásra a közlekedők, hanem a biztonságos haladást tartják a legfontosabbnak. Ehhez megfelelő mennyiségű, illetve minőségű kerékpárutakra van szükség, és nem az autósoktól kellene elvenni egy kerékpárútnyi felületet.
Miben tartják hibásnak a biciklistákat az esetleges negatívabb megítélésük miatt? Gyakran tapasztaljuk azt, ha egy gyalogos rálép a bicikliútra, mert nincsen lehetősége máshol haladni, a kerékpáros minősíthetetlen, trágár stílusban adja tudtára a rosszallását. A bukósisak nélküli, felelőtlenül cikázó bringások is ronthatnak az összképen.
Az új KRESZ szerint csak akkor kötelező bukósisakot használni, ha valaki ötven kilométeres sebesség felett halad. Nyugat-Európában a városokat több ezer kilométer, kiváló minőségű kerékpárút hálózza át, ahol remekül lehet közlekedni. Hazánkban ez még nincsen kiépítve, a biciklisták sok esetben kényszerülnek autók között cikázni.
A dugókban a motoros sem áll be a sor végére - a KRESZ ezt már engedi is nekik -, a kerékpáros is hasonlóan cselekszik. Nagyon sok olyan eset léteik, amikor a lámpánál az autók lehúzódnak az út jobb oldalára, mert nézik, hogy miként tudnak előrejutni. A biciklis nem tud irányt változtatni, és bemegy a két kocsisor közé. A közlekedési morálon, a forgalomban résztvevők szemléletén kellene változtatni; szervezetünk mindent megtesz ennek érdekében.
Tehát nem a kerékpáros a hibás.
Nem, itt senki sem hibás. Mindenki szeretne előrejutni, mindenki próbál neki megfelelően helyezkedni ebben a városi dzsungelben. Ebből adódik mind az autósok, mind a kerékpárosok ügyeskedése.