Hoffmann: érkezik a pedagógus életpályamodell
A tervek szerint a következő tanévben kidolgozzák és elindulhat a pedagógus életpályamodell - mondta Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár csütörtöki budapesti sajtótájékoztatón. Várhatóan csökken majd a tananyag mennyisége is.
2010. augusztus 26. csütörtök 12:55 - HírExtra
Kiemelte: az a cél, hogy kiszámíthatóvá és biztonságosabbá tegyék a pedagógusok életkörülményeit, munkalehetőségeit. Garantálni kell, hogy a pedagógusok bére minél előbb elérje, illetve meg is haladja az értelmiségi átlagbért - fűzte hozzá.
Mindez ki fog egészülni a pályára való alkalmasság vizsgálatával, illetve a pedagógus-továbbképzési rendszer erősítésével. Emellett a tervek között szerepel egy külső, objektív értékelőrendszer elindítása is - jelezte a kereszténydemokrata politikus. Európában egyedülálló módon ugyanis Magyarországon úgy működik az oktatás, hogy intézményesen a pedagógusok munkáját szakmai alapon senki nem ellenőrzi - jegyezte meg.
Hoffmann Rózsa kitért arra, hogy a nevelőmunka erősítése érdekében támogatják az osztályfőnöki munkát, és megteremtik a lehetőséget arra, hogy a klasszikus nevelési színtereket visszahozzák és erősítsék az iskolákban. Példaként a délutáni foglalkozásokat, a szakköröket, a szünidei táborokat, a kirándulásokat említette.
Beszélt arról is, hogy csökkenteni szeretnék a tananyag mennyiségét. "A nemzeti alaptantervben ismét lesz tartalom", annyi, ami lehetővé teszi, hogy az ismeretszerzés és kompetenciafejlesztése párhuzamosan megvalósítható legyen - fejtette ki az államtitkár.
Ez azonban csak úgy oldható meg - folytatta -, ha a tartalmat csökkentik, a kompetenciafejlesztéshez ugyanis időre, gyakorlásra van szükség. Szakítani kell néhány olyan ismeretanyag oktatásával, amelyet évtizedek óta megszoktak az iskolák - közölte.
Ezzel párhuzamosan differenciálnák az iskolák profilját. A humán-, illetve a reálprofilt erősíteni kívánják, s lehetővé teszik ismét tagozatok működését, ami bizonyos specializációt jelent. Ezt különösen a természettudományos oktatás színvonalának erősítése miatt fontos - hangsúlyozta, hozzátéve: itt vészhelyzet van.
Emellett egy-egy iskolatípusra kötelezően választhatóan két-három kerettantervet dolgoznak ki.
Hoffmann Rózsa úgy fogalmazott: vissza szeretnének nyúlni azokhoz a hagyományokhoz, amelyek eredményeként a magyar oktatás erős volt. Attól senkinek nem kell tartania, hogy megint valamilyen gyökeres változás kezdődik, amikor esetleg a politikusok voluntarista módon rá akarnak kényszeríteni valamilyen ideológiát az oktatásügy szereplőire.
Az oktatási rendszer csak úgy változtatható, ha az oktatásügy legfontosabb aktív szereplői, a pedagógusok támogatják - mondta az oktatási államtitkár.
Hoffman Rózsával készült interjúnkat
itt olvashatja.
Forrás: MTI