2024. november 23. - Kelemen, Klementina

BKV ellenőrök: ápolt, udvarias szakemberek?

Korábbi cikkünkben érdekes információt tudtunk meg a BKV forgalomelterelő szolgáltatásáról. Míg a civileknek fizetniük kell, addig a politikai rendezvények ingyenesen "vehetik igénybe" az eltereléseket. Felkerestük a vállalatot.
2010. augusztus 30. hétfő 12:26 - Győry S. József
Információnk szerint a BKV forgalomelterelő szolgáltatása igen költséges dolog, a teljes összeg akár meghaladhatja az egymillió forintot is. Miből tevődik össze ez a tetemes költség?

Olcsó, gyors, pontos?
A Budapesti Közlekedési Zártkörűen Működő Részvénytársaság (a hivatalos rövidítése BKV Zrt., a köznyelvben egyszerűen BKV) Budapest tömegközlekedését működtető cég, mely a Fővárosi Önkormányzat 100%-os tulajdonában van. 1968. január 1-jén az addigra egységesülő vonalhálózat önálló közlekedési vállalatai (Fővárosi Villamosvasút, Fővárosi Autóbuszüzem, Budapesti Helyiérdekű Vasút, Fővárosi Hajózási Vállalat) összevonásával alakult meg Budapesti Közlekedési Vállalat néven.
Társaságunk fő tevékenységi köre a menetrend szerinti közösségi közlekedés lebonyolítása, ahol a menetrendszerűség azt jelenti, hogy a megrendelő - önkormányzat - által előírt útvonalon, előírt megállóhelyekkel és végállomásokkal, előírt időbeni gyakorisággal közlekedteti járműveit. Társaságunk adott évre vonatkozó menetrendi előírt teljesítményeit az úgynevezett Paraméterkönyv tartalmazza, ehhez vannak rendelve az önkormányzati támogatások. A paraméterkönyvtől eltérő teljesítményt annak kell finanszíroznia, akinek az érdekéből történt a szolgáltatás nyújtása.

Az egymillió forintos költséget csak konkrét esetben tudjuk értelmezni, ugyanis a terelés költségeit több faktor is befolyásolja: az érintett járatok száma, a terelés ideje, útvonala, az ideiglenes megállók száma és az utas tájékoztatás költsége, valamint a forgalomszervezési költségek, készkiadások.

Abban az esetben, ha egy rendezvény politikai demonstráció, a BKV forgalomelterelő szolgáltatása díjmentes, egy civil kezdeményezésnél viszont mindenképpen fizetni kell. Mi az oka ennek?

A polgári jog szerint a szerződésben foglaltak szabad megállapodás tárgyát képezik, így a költségek is. Ez alól társaságunk nem tehet kivételt, tekintve, hogy mint közszolgáltató, a jogos költségeinek megtérítésére igényt kell, hogy tartson, hiszen ha ezekről lemond, akkor hűtlen kezelést követ el. Így a főszabály szerint minden esetben minden többletköltségünket érvényesítjük, ahol erre ésszerű lehetőség van. A megtérítési igényt nem a szervezet jellege - politikai, civil - határozza meg, hanem az, hogy van-e olyan személy, aki a költségek megtérítésére kötelezhető, illetve a rendezvény jellege. A civil szervezetek önálló jogi személyek, akik gazdálkodnak tagdíjaikkal és egyéb bevételeikkel.

Általános problémaként - nem csak Budapesten - jelentkezik, hogy rendezetlen a demonstrációk, tüntetések szervezőinek anyagi felelőssége. Ezek nem minden esetben politikai jellegűek, de a magánszemély szervező mögött nem áll minden esetben olyan szervezet vagy társaság, amely a költségeket képes lenne viselni, ugyanakkor a gyülekezés és a véleménynyilvánítás szabadsága alkotmányos alapjog.

Kárunk megtérítését természetesen büntetőügyekben is kérjük, ha az érinti a közösségi közlekedést. Ekkor a például a közlekedési balesetet okozó biztosítója, illetve az elkövető tartozik anyagi felelősséggel.

Pontosan milyen tarifái vannak a forgalomelterelésnek?


A forgalomterelés a menetrendtől történő eltérést jelenti, ami történhet ad hoc jelleggel, illetve előre megtervezetten. Mindkét esetben az adott vonal járművein kívül egyéb szervezetek - forgalomirányítás, közlekedéstervezés - is részt kell, hogy vegyenek a folyamatban. Így egy adott terelésnél ki kell fizetni a többlet futásteljesítés költségét, az utastájékoztatási és a közlekedésfelügyeleti kiadásokat, ad hoc jellegnél a helyszíni beavatkozás költségét, előre tervezettnél pedig a tervezési-szervezési ráfordításokat.

A pontos összegek a járattereléstől függenek, hiszen nem mindegy, hogy villamost kell-e pótolni, avagy milyen típusú autóbuszjáratot érint a terelés, mert minden járműtípusnak más az üzemeltetési költsége. További költségtényezőként merülnek fel a teljesítményváltozás költségei, melyek minden esetben a konkrét terelés többletteljesítménye alapján kerülnek meghatározásra, s a teljesítménnyel szorosan összefüggő közvetlen költségtényezőkből épülnek fel.

A BKV igen veszteséges, ez nem titok, ahogyan az sem, hogy az emberek döntő többsége tisztább, korszerűbb, olcsóbb utazási lehetőséget szeretne. Mennyiben változna meg a közgondolkodás a vállalatról, ha felkarolnának egy-egy népszerű, kulturális, civil kezdeményezést?

Egy alulfinanszírozott közszolgáltató cég akkor jár el helyesen, ha semmi olyan kezdeményezésben nem vesz részt, ami számára csak kiadási többletet okoz. Társaságunk erőforrásai szűkösek, de bizonyos rendezvények felkarolására - nem pénzszerű támogatásra vagy kölcsönösen előnyös szolgáltatás nyújtására - nyilvánvalóan van lehetőség. A közszolgáltatáson felüli költségek behajtása, a közvagyonnal történő ésszerű gazdálkodás mindannyiunk érdeke, így a BKV-t megillető jogos bevételek beszedése is, legyen ez pótdíjtartozás vagy terelési költség.

Egy vonaljegy jelen pillanatban 320 forintba kerül, amit abban az esetben is kötelessége megváltani az utasnak, ha csupán egyetlen megállóra veszi igénybe a szolgáltatást. Ha visszafele is a BKV-val utazik az illető, közel 650 forintot kell fizetnie, amiből már megoldható egy olcsóbb ebéd. Miben kell változtatniuk a tarifarendszeren?


A vonaljegyes rendszer sajátossága, hogy átszállás esetén új menetjegyre van szükség, azonban kevesebb, mint öt vonaljegy áráért már 24 órán át érvényes napijegyet válthat az utas, megspórolva így a vonaljegy használatával valószínűleg magasabb költségeket. A 24 órás jegyhez hasonlóan további előnyökkel jár a 72 órás jegy, illetve a hetijegy használata, vagy kevesebb felszállás esetén akár a 10 db-os gyűjtőjegy, illetve a metrószakaszjegy vásárlása.

Mi a helyzet az idő alapú jegyekkel?


Az időalapú jegyek forgalmazásának alapfeltétele lenne a jegykezelő készülékek lecserélése a dátumot és időpontot is rögzítő nyomtatásos változatra, de ez hozzávetőleg 2,5 Mrd Ft-os beruházást jelentene, amit társaságunk önerőből nem tud finanszírozni.

A BKV megítélésén még mindig igen sokat rontanak az ellenőrök. Az utasok velük találkoznak a legtöbbet, habár többnyire pozitív a benyomásuk, most is igen gyakran találkozunk udvariatlan jegyellenőrökkel. Milyen végzettségű, habitusú embert vesznek fel erre a munkakörre? Hogyan ellenőrzik, képzik őket?

Társaságunk szolgáltatást nyújt és az ezért járó viteldíjat nem minden utas hajlandó megfizetni. Sokan a kötelezettségeikről megfeledkeznek, csak a jogaikat szeretnék érvényesíteni. A jegyellenőr feladata az érvényes jegyek, bérletek ellenőrzése, illetve ennek hiányában a pótdíjazás.

Jegyellenőreinknek az általános orvosi és pszichológiai alkalmasság mellett erkölcsi bizonyítvánnyal és legalább érettségi bizonyítvánnyal kell rendelkezniük. A három hetes, iskolarendszerű kötelező alaptanfolyam - Díjszabási ismeretek, Hely- és hálózatismeretek, "Magatartás a közlekedésben" ismeretek, Pótdíjazási ismeretek, Munka- és tűzvédelem, Egészségügyi ismeretek, Vállalati ismeretek és Közlekedésüzemi ismeretek - sikeres elvégzéséhez a mindenkori rendeletek, jogszabályok és belső utasítások alapján készült jegyzetekkel látjuk el a hallgatókat.

Az alapképzés befejezését követően is biztosítunk számukra lehetőséget egyéb folyamatos, ismeretbővítő tanfolyamok elvégzésére. Ezek között szerepel a pszichológiai tréning, ahol elsősorban a konfliktuskezeléssel kapcsolatos hatékony technikák elsajátítására van mód, illetve angol nyelvi képzés is választható.

A képzés metodikáján nagyobb változtatást nem kívánunk végrehajtani, azonban a magatartási normák betartására, konfliktuskezelésre jövőben a képzés során nagyobb hangsúlyt helyezünk. Jegyellenőreink csak akkor állhatnak munkába, ha részt vettek a kötelező alaptanfolyamon és teljesítették az előírt vizsgakövetelményeket. Szolgálatba lépésükkor alapkövetelmény a tiszta, ápolt külső, és az alkohol-, gyógyszer-, és drogmentes, kipihent állapot.

Jegyellenőreinknek évente minősítő vizsgán kell számot adni a tudnivalók szinten tartásáról.
Jegyellenőrökre a legkorszerűbb módszerek alkalmazása mellett is szükség van, legfeljebb a létszámukat kell a módszer korszerűségének függvényében, annak megfelelően csökkenteni, illetve átcsoportosítani.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását