Évek óta nincs béremelés a közszférában. A Fidesz-kormány ugyan megígérte, hogy itt minden más lesz, de ebben nem változtatnak. A helyzetről Fehér Józsefet, a Magyar Köztisztviselők, Közalkalmazottak és Közszolgálati Dolgozók Szakszervezetének főtitkárát kérdeztük.
2010. október 18. hétfő 19:11 - Forján-Vass Máté
Egy ideje nincs fizetésemelés a közszférában, mi az álláspontjuk ezzel kapcsolatban?
Emelés és zuhanás
2002 szeptemberében a kereseti tarifákat emelték ötven százalékkal. Aki korábban már valamilyen emeléssel rendelkezett, annak csak ötven százalékig egészítették ki a tarifát. Az oktatásban húsz százalék volt a kezdő alap, így csak harminc százalékos emelés volt.
Komoly emelés volt akkor, amelyet az azóta hozott intézkedések fokozatosan leépítettek. Hamarosan a keresetek reálértéke az előző Orbán-kormány időszaki szintjére esik vissza.
Érdemes megnézni a szellemi foglalkoztatásúak átlagkeresetét. A versenyszférában ez 186 ezer forint, a nemzetgazdasági átlag az 165 forint, a közszféra átlagkerete 145 ezer forint körül van. Ekkora különbség még sohasem volt. Jelen pillanatban történelmi mélyponton van a közszféra átlagkeresete.
Miért?
Ez az elmúlt három év kifejezetten közszolgálat ellenes politikájának köszönhető. Ez 2007-től tart, akkor fagyasztották be először a közszolgálati illetménytételeket. Ebből adódott, hogy lényegében csak a törvényekből fakadó automatikus emeléseket kapták meg, ez háromévente az állomány egyharmadának jelent kötelező béremelést.
2008 végére az előző kormányzat ezeket az elemeket is megölte azzal, hogy nem biztosított forrásokat az éves béremelésekre. Ebből adódóan a munkáltatói mérlegelésen alapuló bérrész teljes egészében megszűnt. Lecsupaszították csak és kizárólag a törvények bártarifái által megállapított béreket biztosították a közalkalmazottaknak. A köztisztviselőknek még ezt sem. Náluk lehetősége van a munkáltatónak arra, hogy munkaértékeléstől függően eltérítse a béreket a vonatkozó szabályoknak megfelelően pozitív vagy negatív irányba.
Ehhez még hozzájött a tizenharmadik havi fizetés teljes elvétele. Ezzel együtt sikerült egy 8,3 százalékos zuhanást előidézni a béreknél. Ezt a hiányt 2010-ben – lehet, hogy a választások miatt – megpróbálták kompenzálni: februárban és áprilisban is volt egy kereset-kiegészítés. Ez annyiban volt szerencsétlen intézkedés, hogy a kiegészítés egyformán jutott az alacsony és magas bérezésű embereknek. A 2010-es SZJA azért valamennyivel többet hagyott meg a magasabb keresetűeknek. Az alacsonyabb keresetűeknek nominálisan sem maradt szinten az előző évhez képest a bérük.
Az alacsony keresetűeknek annyi mozgása volt, hogy változott az országos minimálbér, és a szakmunkások kötelező minimumbére. Ez sok közszolgálati alkalmazottra vonatkozik, de a bértáblán, akik e felett állnak, azoknak nem kötelező az emelés.
Van egy tévhit, mert sokan azt gondolják, hogy kötelező változtatni, pedig nem. A közszolgálati illetmény kiinduló tétele nem emelkedik a minimálbérrel. Mi szeretnénk elérni, hogy a kiinduló alap legyen egyenlő a mindenkori minimálbérrel, de sajnos nincs automatizmus. Ez eddig a bértárgyalásokon így alakult, de most nem.
A 2010-es kereset reálértéke jelenlegi megegyezik a 2002. szeptember előtti reálkereset kereset értékével. Ha nem változik a helyzet, akkor 2011-re már ezt sem érjük el.
Mekkora béremelésre lenne most szükség?
Az a baj, hogy a jelek szerint most tovább romlik a helyzet. A közszolgálati személyi juttatás most 2050 milliárd bruttó összeg, ehhez 550 milliárd járulék tarozik. Most ebből mintegy száz-százötvenmilliárdot kívánnak kivonni. Ennyivel csökkenne jelenleg a bértömeg.
Most azt mondták, hogy a közszféra áttér a bértömeg gazdálkodásra. Ez minimum szakmai tájékozatlanság. Ez réges-régen megvan a közszférában. A létszám és a bér nyílván összefügg.
2006 óta a közszolgálati létszám többszázezer fővel csökkent. Megindult az exodus. Amikor a kilencvenes években csökkent a versenyszféra, akkor a közszféra még nőtt is. Igen, mert a vállalati szervezetből, amit lehetett átvettünk. Most viszont nálunk csökken a létszám.
2005 és 2010 között megtörtént nálunk is a leépülés. Ez húsz százalékos leépülés. Ez a bértömegre is hatással volt.
Ezen bértömegen belül nem vonnák ki a 150 milliárdot, és benne hagynák azt az összeget, amit február-márciusban kifizettek, akkor az forrás lenne egy infláció követő tarifa és béremelésre 2011-re. Ez körülbelül négy-öt százalékot jelent.
Ahhoz, hogy tovább ne zuhanjon a közszolgálati kereseti átlag. De például mi 2008-ban megegyeztünk arról, hogy emeljék meg négyezer forinttal az illetményalapot. Ez az alapja a fizetéseknek, ezt szorozzák meg egy egyéni szorzóval. Akkor ezt a válság miatt felfüggesztették. Jó lenne, ha most már tartható lenne ez a pénz.
Rétvári Bence szerint majd akkor lesz béremelés, ha jól teljesít a gazdaság.
Ez elég szerencsétlen megszólalás volt, főleg a közszolgálat szempontjából. Talán az államtitkárúr életkora miatt nem tudja, de 1995-ben azért kellett béremelést végrehajtani, mert amikor megindult a gazdaság – elvileg most is meg fog történni – akkor oly mértékben ürült ki a közszféra, hogy nem maradt kormányzati szakember. Azzal egyetértek, hogy a közszolgálat, az szolgálat, de ezért nem adnak semmit a Lehel piacon.
Mi is a munkaerőpiacról szeretnénk munkaerőt szerezni. A fiatalok elég rugalmasak. Nem vonzó az, hogy két hónap alatt ingyen megszabadulhat a munkaerőtől a kormány.
A másik, ami gondot eredményez, hogy szükség van szakemberekre. Ezt egyetlen egyetemen sem tanítják meg, kell két-három év. Ezért is veszélyes, hogy simán kirakhatják az embert két hónap után ingyen.
Most is politikai alapon vannak személycserék. Ez egy időre meg fogja bénítani a közigazgatást. Ki kell alakulni a kapcsolatoknak, de hosszú idő kell.
Most volt a ReGeneráció program, ez segíthet ebben?
Nem akarom azt mondani, amit itt néhányan, hogy ez egy átverés volt. Én nem mondom ennek, de ez elég sok szempontból megtévesztő volt. A háromszáz embernek sem állása van, hanem ösztöndíja. Ebből aztán lehet, hogy lesz állás, de nem biztos.
Mondják, hogy elképesztő az érdeklődés. Persze, ha ennyire sok állástalan frissdiplomás van. Itt egy meghirdetett állás, ahova van háromszáz jelentkező.
Nagy Anna kormányszóvivő nem tud a közszféra leépítésekről.
A kormányszóvivő vagy végzetesen tájékozatlan, vagy nem mond igazat. Egy költségvetési körlevélben benne van, amit én is megkaptam, nem titkos: nem igaz, hogy egy kormányszóvivő nem tud róla.
Ebben benne van a költségvetési terv bázisa. Ott az is benne van, hogy öt százalékkal kisebb kiadás kell jövőre. A kiadások csökkentését elbocsátásokkal kell megoldani. Ehhez legkevesebb öt százalék csökkentés kell, de a háttérintézményeknél tíz százalék.
vizsgálatra. 150 milliárdos károkozás a magyar államnak 60
devizahiteles panasza 2010. szeptember hó PSZÁF-nél.
2011. januártól új ablak nyílt, az X akták Fidesz KDNP, Szíjjártó
Péter FIDESZ-KDNP, országgyűlési képviselő és Kósa Lajos FIDESZ-KDNP
országgyűlési képviselő urak a devizahiteleseknek okozott kár
kijelentéseik miatt 150 milliárd vesztesét érte a Magyar Államot és a
választópolgárok fizetése és pénztárcája bánja. A saját
FIDESZES-KDNP-s választópolgáraikat károsították meg és az MSZP és
baloldali szavazótársaikat és akik nem politizálnak, csak dolgoznak
62.000 Ft minimálbérért. Ami a FIDESZ-KDNP jóvoltából "137 Ft-tal
növelte 2010-ben". Magyarországnak ezzel súlyos pénzügyi kárt okoztak,
amivel a magyar családok minden nap csak egyre lejjebb süllyednek. A
FIDESZ-KDNP olyan rendeletet hozott, hogy kiskorú gyerekek akár 20
ezer forint alatt is akár börtön elzárást kaphatnak. Kérdezem, hogy
Kósa Lajos és Szíjjártó Péter 150 milliárdos károkozása nem ugyanazt
érdemelnék-e,. A nevét nem tudom, de egy FIDESZ-KDNP-s képviselőt
felelőtlen kijelentése miatt Orbán Viktor az Országgyűlési irodájába
hívta és kb. 7 perc beszélgetés után kérte, hogy mentelmi jogát vonják
meg. Kérésemmel Szász Károly PSZÁF és az Emberi Jogi Bizottsághoz is
fordulni fogok és elvárom, hogy Budai Gyula tisztességes kivizsgálást
folytasson ebben az ügyben. Mindazok a választópolgárok, akik
Szíjjártó és Kósa úr kijelentése miatt lakásukat elvesztették, utcára
kerültek vagy utcára fognak kerülni, - és bírósági végzés már van - az
MSZP vagy baloldali országgyűlési, vagy önkormányzati képviselőjüket
keressék fel, Magyarország teljes területén, hogy véletlenül panaszuk
biztos célt érjen és ne a FIDESZ-KDNP valamelyik fiókjában végezzék.
Ha kell, aláírás gyűjtésre is sor kerül akár az Interneten, akár az
utcán, de kiállunk azok mellett, és ők is merjék felemelni szavukat,
akik a devizahitel miatt bedőltek, adósságba kerültek, lakásukat,
kocsijukat elvesztették, családjuk szétesett.
Előre is köszönettel: Kocsis Tamás
FIDESZ-KDNP
Ápolási díjat csak az kaphasson, aki az önkormányzattól és a
háziorvostól igazolással rendelkezik. A Fidesz-Kdnp szerintem keveri a
szezont a fazonnal. Ha valaki beteg, hozzátartozóját ápolja,
édesanyját, apját, nagymamáját, testvéreit, bármelyik családtagját és
ápolási díjat szeretne igényelni, vidéki vagy budapesti önkormányzat
bármelyikét felkeresi, a szociális osztályt, ápolási díj kérvényt kell
kitöltenie, kit ápol és az ápolt személy adatait, és lakcímét,
személyi igazolvány számát és a lakóhelyéhez esedékes önkormányzat
által formanyomtatványt a háziorvossal leigazolja, hogy akit ápol, az
valóban létezik-e, persze a háziorvos felveszi a kapcsolatot az
ápolttal. Ezután az igazolással visszamegy az önkormányzat szociális
osztályára és az előadójának ezt leadja. A szociális bizottság 30
napon belül döntéséről tájékoztatja. Hogy jogerős, vagy elutasítást
tartalmaz-e a végzés. Ezt a tájékoztatót csak általánosságban írom,
nem is erre szerettem volna igazán kitérni. Az ápolási díj legalsó
határa 22.800.- Ft Orbán Viktort és Matolcsy Györgyöt és Soltész
Miklós államtitkárt arra kérem, hogy az ápolási díjat az alap minimál
bérre 60.236 Ft-ra egy szintre hozzuk. A szakmunkás minimálbér, amin a
kormány változtatni szeretne, 73.500. -Ft, a diplomás minimálbér ennél
több. Tájékoztatót kérek Orbán Viktortól és a Fidesz-KDNP-től, hogy
miért a szakmunkás minimálbéren emelnek és az alap minimálbéren, ami
60.236.- Ft, azon miért nem. Mert azok a legszegényebb emberek, aki
ennyit kézhez kap. Akinek nagyobb szakmai gyakorlata van, az
nyilvánvalóan már a 73.500.- Ft-os szakmunkás minimálbérben részesül.
Aki még náluk is többet tanult, diplomás minimálbérre jogosult.
Budapest, 2010. november 4. Soltész Miklós tájékoztatása szerint a HÍR
TV-ben az ápolási díjon 10 %-ot szeretnének emelni, ami az én
esetemben 22.800.- Ft, 10 %, 2.280.- Ft. Akinek az ápolási díja
28.500.- Ft, annak 2.850.- Ft. Igazságtalanságnak tartom, hogy nem
mindenki egyformán kap ápolási díjat. Tudom, hogy van egy emelt
összegű ápolási díj is, ami 100 %-ra vonatkozik, az én esetemben 80 %
a megállapított összeg és ez 22.800.- Ft. Amennyiben Orbán Viktor és a
Fidesz kormány az 22.800.- Ft-os ápolási díjat nem változtatja meg 8
órás fő munkaidőnek és a minimálbérre nem emelik fel, ami 60.236.-Ft,
Alkotmánybírósághoz, Strassbourgba vagy Brüsszelhez fordulok
panaszommal. Azt sem értem, hogy 2008. novemberben 100.000 ember
kapott ápolási díjat, hogy lett belőle 1 milliónál is több ember
Soltész Miklós államtitkár elmondása szerint, nem kéne az ápolási
díjat és a családi pótlékot összekeverni, külön kéne kezelni. Önök is
belátják, hogy ez a 2.800.- Ft, amit önök emelni szeretnének az
ápolási díjon, "10 %" ez egy igen csak egy becsületes fő 8 órás
munkaidőnek kéne számítania, Szanyi Tibor országgyűlési képviselő
szerint ez 24 órás munkaidőnek számít. Azzal, hogy a beteg saját
lakásában gyógyulhat, és nem a kórház ellátását veszi igénybe, ha az
orvos úgy állapítja meg, hogy otthon ápolható, a kórház is, az állam
is pénzt takaríthat meg vele, mert a kórházban senki nem fog egy
hónapig 22.800 Ft-ért dolgozni. De igazságtalanság, hogy a családtag
bár szeretetből ápolja a hozzátartozót, ami jogos is, ingyen, de a
gyógyszer, pelenka, élelmiszer, közüzemi számlák ez mind pénzbe kerül.
Akik az ápolási díjról a parlamentben döntenek, remélem levelemet
figyelembe veszik. Saját Fideszes-KDNP-s választópolgárokért is
dolgozok. Őket is becsapják, ha levelemet figyelmen kívül hagyják.
Tisztelettel: Kocsis Tamás.
FIDESZ-KDNP NYOMORBA DÖNTÖ VÁLASZA
Nemzeti Erőforrás Minisztérium
Szociális, Család-és Ifjúságügyért Felelős Államtitkárság
Lakossági Tájékoztatási és Tanácsadási Osztály
Iktatószám: 52604-1/2010. Ügyintéző:
Ruminé Szijártó Ildikó
Telefon:
Kocsis Tamás
Kocsis.Tamas@Mailbox.hu
Tisztelt Uram!
A Nemzeti Erőforrás Minisztériumba érkezett levelére az alábbiakban válaszolok.
Az ápolási díj a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról
szóló 1993. évi III. törvényben (Szociális törvény) meghatározott
rendszeres pénzellátás. A törvény szerint alanyi jogon jogosult a
hozzátartozó az ápolási díjra, ha súlyosan fogyatékos beteget ápol,
míg az önkormányzat döntése alapján, méltányosságból van lehetőség az
ellátás megállapítására a 18 év feletti tartósan beteg személy ápolása
esetén.
A Szociális törvényben meghatározott pénzbeli ellátások alapja az
öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege, mely ebben az évben
28.500 FT. Az ápolási díj összege e mérőszám figyelembevételével attól
függ, hogy a beteg súlyosan fogyatékos, vagy tartósan beteg személy. A
törvény korábbi módosítási értelmében a fokozott ápolásra szoruló,
súlyosan fogyatékos beteg ápolása esetén az ápolási díj összege azonos
az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130%-val.
Az ápolási díj folyósításának időtartama alatt az ápoló nyugdíjszerző
szolgálati időt szerez, s ezen túlmenően járulékfizetés nélkül
jogosult az egészségügyi ellátásra.
Egyet értek Önnel abban, hogy hazánkban a szociális ellátások összege
- köztük az ápolási díj is- alacsony szintű, mely nem minden esetben
fedezi az ellátott megélhetését, ezért a szociális ellátórendszer más
eleméből (lakásfenntartási támogatás, átmeneti segély) szüksége annak
kiegészítése.
A kormányzat elismeri az ápolást végző személyek tevékenységét, de a
jelenlegi gazdasági környezet nem teszi lehető a szociális ellátások,
így az ápolási díj összegének emelését.
Kérem válaszom szíves elfogadását, sajnálom, hogy kedvezőbb választ
nem adhattam.
Budapest, 2010. július 21.
Üdvözlettel:
Dr. Veres Gábor
osztályvezető
....................................................................................................................................................................................................................................................................................................
A FIDESZ-KDNP ELUTASÍTÁSA .A FIDESZES-KDNP. VÁLASZTÓ POLGÁROK SEM
SZÁMÍTHATNAK SEMMI JÓRA OTTHON ÁPOLÁSI DÍJ 22.800FT IGY VÁLASZTATÓK
POLGÁRMESTERT HAJRÁ BALOLDAL 100.000.VÁLASZTÓ POLGÁR
ORBÁN.VIKTOR.MINISZTER.ELNÖKNEK CSAK ARRA JÓ HOGY RÁ SZAVAZZANAK HÁT
EZT ÉRDEMLIK A FIDESZ-KDNP SZAVAZOK KÉRDEM ITT A BIZONYÍTÉK. EGYES
BESZÉD CSAK BALOLDAL. A VONAL ALLATI LEVÉL KOCSIS.TAMAS VÉLEMÉNYE A
FIDESZ-KDNP-RÖL A BANK ADÓT A 10.MILLIÓ MAGYAR FIZETI MEG HA A FIDESZ
-KDNP NYOMULÁSÁT MEG KELL ÁLLÍTANI KÜLÖNBEN A MINIMÁL BÉR AMI 2ÉVEN
BELÜL 49.EZER FT LESZ. NE HIGGYÉTEK ORBÁN.VIKTORNAK MINDENNEK AZ ÁRÁT
MI FIZETJÜK MEG AMIT A FIDESZ-KDNP KI TALÁL . A MUNKA JÓ CSAK LEGALÁBB
80.000FT MINIMÁL BÉR KAPJUNK A MUNKÁNKÉRT A GÁZ SZÁMLÁT ÚJSÁG PAPÍRBÓL
FIZETED KI NEM HISZEM. EZ A EGYENES BESZÉD ITT A IDŐ MINÉL
A SEMMIÉRT DOLGOZATOK KEMÉNY MUNKA 80.000FT NETO
MINIMAL BÉR ALÁBB NEM ADJUK KÜLÖNBEN UTCÁRA VONULUNK 1.5MILLIÓ EMBER
KAP MINIMAL BÉR MAGYAR ORSZÁGON 1998BA ORBÁN VIKTOR MEGIGÉRTE A NYUGDIJ EMELÉST
3MILLIO NYUGDIJASNAK ÉS BE CSABTA ÓKET MERT NEM VOLT NYUGDIJ EMELÉS 1998BA
EZ A CSELEL NYERT VÁLASZTÁST A LEGNAGYOBB MAGÁN NYUGDIJ PÉNZTÁR 2010 A OTP
Orbán Viktor elfelejtette az otthon ápolási díjról irt nyílt levelemet
2010 július itt az idő miniszterelnök úr várom és a fidesz-kdnp
választó polgárok várják pozitív válaszát 22.800ft -ból nem lehet
megélni és 8 órás fő munka időnek számítso...n és a minimal bérel egy
szintre 60.236ft -ra köszönet