Az oktatási ombudsman jelentése szerint a gyerekek és a szülők is a terror házának tekintik az iskolát. A jelentéssel kapcsolatban az Nemzeti Fejlesztési Minisztérium oktatásügyi államtitkárságán érdeklődtünk.
2010. október 21. csütörtök 18:59 - Forján-Vass Máté
Mennyire látják súlyosnak a helyzetet az oktatásban?
Ombudsmani jelentés
Egyre több panasz érkezik az oktatási ombudsmanhoz. Kezelhetetlen diákok terrorizálják társaikat, megfélemlítik és megalázzák tanáraikat. Olyan iskola is van, ahol a problémás tanulók védelmi pénzt szednek gyengébb diáktársaiktól.
A jelentésben olyasmi is benne van, hogy menetrend szerint késekkel felfegyverkezve ékreznek a diákok az iskolába.
Egyes iskolaigazgatók olyan eszközöket alkalmaznak, mint a kamerás megfigyelés, a biztonsági őrök alkalmazása és a csomagátvizsgálás. Ezek viszont alapvető emberi jogokat sértenek.
Mivel az oktatásért felelős államtitkárság az oktatási intézményekben minden erőszakos cselekményt elfogadhatatlannak tart, ezért minden egyes esetet rendkívül súlyosnak tekint.
A testi fenyítés, a fizikai, vagy verbális erőszak alkalmazása semmilyen körülmények között nem szerepelhet sem a pedagógus eszköztárában, sem a diákok egymás közötti konfliktusainak rendezésében.
Hogyan lehet elejét venni az ilyen eseteknek?
Az új oktatásirányítás meggyőződése szerint az iskolai életben a nevelés
előtérbe helyezésével, társadalmi szinten a családok megerősítésével, az együttélést szabályozó alapvető erkölcsi normák megerősítésével, a médiatartalmak megfelelő ellenőrzésével sokat lehet javítani a jelenleg tapasztalható helyzeten.
Amikor az erőszak terjedése felett kesergünk, nem hagyhatjuk figyelmen kívül: az elmúlt nyolc esztendőben érdemmé nemesedett a hazugság, hogy a rend védelmére hivatottak ártatlan emberek tucatjait verhették agyba-főbe, s tettükért a kormány prominenseitől kitüntetéseket, vagy dicséretet kaptak, hogy az ügyeskedés, a tisztességtelen előnyszerzés általánosan elfogadottá vált.
Az értékrend megszilárdítása, a tisztesség, a jogkövető magatartás előtérbe állítása reményeink szerint hosszabb távon az erőszak csökkenését eredményezi.
Kell-e szélesíteni a tanárok fegyelmezési jogkörét és eszköztárát?
A modern pedagógia nevelési módszertana számos megoldást kínál a konfliktusok kezelésére. A pedagógusok képzése, továbbképzése során megfelelő hangsúlyt kell fordítani arra, hogy az agresszivitást eredményesen tudják kezelni.
Miért van ilyen mélyponton a fegyelem a hazai oktatásban?
Az elmúlt esztendőkben az ország egészében kialakult egyfajta rendetlenség. Az új kormány felállását követően a sajtóban gyakran szitokszóként jelent meg a
rend. Nyilvánvaló: az iskolában tapasztalható folyamatok messze túlmutatnak ezen, az okokat a társadalomban kell keresni.
Az oktatásért felelős államtitkárság arra kéri a helyi közösségeket, önkormányzatokat, fenntartókat, szakszolgálatokat, álljanak a pedagógusok mellé ezeknek a nehéz helyzeteknek a megoldásában. Az esetek többségében helyi szintű konfliktusokról van szó, melyeknek feldolgozásában óriási segítség a helyi összefogás.
Az EU elnökségre készülő magyar kormány a jövő év egyik tárgyalási pontjaként az iskolai veszélyek tapasztalatainak megosztását, az ezekre adható válaszok közös megfontolását terjesztette elő, és az Unió illetékes szervei a javaslatot elfogadták.
Terveink közt szerepel a következő két év során az Oktatási Jogok Biztosa hivatalának felállítása, illetve a szakemberek széles körének bevonásával egy, az iskolai veszélyekre, iskolai agresszióra válaszoló, átfogó stratégia kidolgozása.