BKV: közeleg a Kánaán?
A metrók botrányos állapotban vannak, de mi a helyzet a buszparkkal? Vajon történt valamilyen változás a buszsofőrök év eleji sztrájkja óta? Kérdéseinkre Nemes Gábor, a BKV Buszos Szakszervezetének elnöke válaszolt.
2010. október 22. péntek 07:08 - Győry S. József
A BKV metróparkja amortizált állapotban van. Mi a helyzet a buszparkkal? Történt valamilyen pozitív változás az év eleji sztrájk óta?
Szeretnénk ha szerethetnénk
A Budapesti Közlekedési Zártkörűen Működő Részvénytársaság (a hivatalos rövidítése BKV Zrt., a köznyelvben egyszerűen BKV) Budapest tömegközlekedését működtető cég, mely a Fővárosi Önkormányzat 100%-os tulajdonában van. 1968. január 1-jén az addigra egységesülő vonalhálózat önálló közlekedési vállalatai (Fővárosi Villamosvasút, Fővárosi Autóbuszüzem, Budapesti Helyiérdekű Vasút, Fővárosi Hajózási Vállalat) összevonásával alakult meg Budapesti Közlekedési Vállalat néven.
Természetesen semmilyen változás sem történt: elmaradt a járműcsere csak úgy, mint a megígért nagy felújítás. A helyzet inkább romlik, minthogy javult volna.
Jelen pillanatban mi a buszpark legnagyobb problémája?
A járművek kétharmada a húszéves átlagéletkort közelíti, a finanszírozási problémák miatt alkatrészekre sem jut elég anyagi támogatás. Ez ennyit tesz: a karbantartóknak nincsen lehetőségük megjavítani a járműveket. A járműpark nagyon öreg, hiába történne meg a jelenlegi problémáknak a megoldása, előbb-utóbb újabb gondok jelentkeznének, amelyek nagyon megnehezítenék a napi szolgáltatás megfelelő teljesítését.
A szerelők mindent megtesznek annak érdekében, hogy használatra alkalmas járműveket bocsájtsanak ki a reggeli üzemkezdetre. Innentől kezdve a járművezetők feladata: menetre alkalmasnak ítélik-e a buszokat. Természetesen félreállnak a hibás járművekkel, de egyre magasabb számban fordulnak elő hibák, egy idő után nem lesz mivel félreállni. Az elmúlt években a korábbi tendenciákhoz viszonyítva megnégyszereződött a hibás buszok aránya, ami persze nem csak a buszsofőröknek, hanem az utazóközönségnek is rossz.
Milyen ígéreteket kaptak a BKV vezetésétől a helyzet kezelésére és ebből mi az, ami megvalósult?
Nincsenek ígéretek. Nem egy lépést tettünk a javulás érdekében. Az lenne a megoldás: a tulajdonos főváros kifizetné a finanszírozási kötelezettségeit, de ez eddig nem történt meg. Ha egy nullszaldós, működőképes vállalatunk lenne, akkor nyilván lehetőségünk nyílna új járművek beszerzésére, valamint nem annyira öreg, használt járművek javítására.
A jelenlegi műszaki, anyagi és infrastrukturális helyzet mellett meddig alkalmasak a buszok az utazóközönség szállítására?
A kollegák igyekszenek működőképes állapotra bírni ezeket a járműveket, ám az a baj, ezek a járművek nem bírnak ki napi nyolc-tíz órás menetidőt, így mindez teljes mértékben ellehetetleníti a szolgáltatást.
A BKV buszparkjának hány százalékát teszik ki a közel működésképtelen járművek, amelyek azonnali cserére szorulnának?
Ha csak azt nézem, hogy az ezerkétszáz-ezerháromszáz járműből mindössze százötven, négy-öt éves Volvo típusú jármű fut az utakon, akkor könnyen kiderül: több mint ezer olyan busz van, ami a régi Ikarusz-családból származik. Az nem megoldás, hogy alvállalkozás, kiszervezés, privatizáció irányába tervezzük a probléma megoldását, mivel hosszabb távon drágább lenne a szolgáltatás, ráadásul a minőség is romlana, ez bebizonyosodott már nem egy országban.
Véleménye szerint mi vezetett a BKV hosszú ideje tartó, botrányos anyagi helyzetéhez?
A főváros az állami támogatás mellett a mai napig egyetlen fillért sem adott nekünk, leszámítva az előző kormánnyal történő megállapodást, mely az önkormányzatokat is kötelezte plusz források rendelkezésre bocsájtására. Az idei esztendőben megkaptuk ezt az összeget, ám ez nem így volt eddig.
A nyolcvan milliárd forintnyi tartozás abból adódik: a működéshez felvett hitel törlesztését a főváros illetve a tulajdonos önkormányzatok nem fizették ki. Ezt nem lehet megtenni egy céggel, nem lett volna szabad ilyen helyzetbe hozni. Meg kell oldani, ne a milliárdos tartozások rendezésére kelljen fordítanunk az anyagi erőforrásokat, hanem arra: járműveket tudjunk felújítani és vásárolni.
Mekkora esélyt lát a mielőbbi rendezésre?
Az új városvezetés rendbe akarja tenni BKV-t. Elmondjuk a javaslatainkat és remélhetőleg kérésünk meghallgatásra is talál majd.
Mekkora anyagi forrásra lenne szüksége a BKV-nak a buszpark problémáinak rendezésére?
Hatvan-hetven milliárd forintból lehetne lecserélni az igen rossz állapotban lévő ezer járművet.