Sas nem engedi lankadni a nézők figyelmét
Sas József visszatért az általa oly sok évig igazgatott Mikroszkóp, mára Kabaré 24 falai közé, egy új közéleti kabaréval a tarsolyában. A darabról a rendezőt, Sas Józsefet kérdeztük.
2010. október 25. hétfő 19:19 - Bagics Bence
Milyen változást tapasztal a Mikroszkóp és a Kabaré 24 között?
Sas József
Rózsahegyi Kálmán színiiskoláját 1957-ben végezte el majd a győri Kisfaludy Színházhoz (jelenlegi nevén Győri Nemzeti Színház) szerződött.
Tagja volt 1958-tól a Békés Megyei Jókai Színháznak, 1959-től a Pécsi Nemzeti Színháznak, 1960-tól A Magyar Néphadsereg Művészegyüttesének, 1966-tól pedig a kecskeméti Katona József Színháznak.
1973 óta a Mikroszkóp Színpad művésze, melynek1985-2009 között igazgatója is volt. A rádió- és TV-kabarék állandó közreműködője, számtalan nagylemeze jelent meg, több önálló estnek írója, valamint előadója.
Olyan színházi közösség a Mikroszkóp, aminek a neve ugyan Kabaré 24 lett, de hangulata, szellemisége semmit sem változott. Ugyanolyan családias légkör uralkodik és ugyanazokkal a színészekkel dolgozom, akikkel azelőtt is. Az én életemben semmi sem változott, azt kivéve, hogy kevesebb a felelősségem, amivel óriási teher esett le a vállamról. Egész nyáron a november 5-én bemutatásra kerülő TárSASjáték című darabbal foglalkoztam.
Mit lehet tudni a TárSASjátékról?
A darab naprakész. A mindennapjainkat érintő problémákkal foglalkozik, szinte minden benne van, ami a mai közéletet tükrözi, természetesen a humor köntösébe bújtatva. Többek között szól a pálinkafőzésről, a szinglikről, a cigányság helyzetéről. Verebes István nagyon szívén viseli azt, hogy ez egy sikeres kabaré legyen, amit az bizonyít a legjobban, hogy írt a darabba egy nagyon erős dalt, melynek a próbákon átütő sikere van.
Milyen újítást tartalmaz más kabarékhoz képest?
Amit kitaláltam és újdonság erejével hathat, azt a musical műfajából vettem. Egy másodpercre se engedem leesni a darab ütemét és lankadni a nézők figyelmét a díszletállítási munkálatokkal.
Trunkó Barnabás írt egy dalszöveget, amit minden egyes jelenetváltozás alkalmával szinte egy epizódként funkcionál, Ádámtól és Évától kezdve meséli el, milyen játékos is az élet.
Emellett az egész darabot körülöleli egy mottó: társasjáték lett a világ, játszani jó és szabad, de nem mindegy, te játszol, vagy veled játszanak. Erre a kérdésre ad választ a darab, természetesen nem egy didaktikus, irodalmi hangon, hanem a kabaré nyelvén. Úgy érzem, hogy a Verebes által irányított színházba, ez a darab igazán beleillik.
Miért ide jöjjön a közönség kikapcsolódni és ne más színházakba?
Azért jönnek a Kabaré24-be, mert mindenekelőtt nevetni akarnak. Néha az emberi hülyeségen, néha pedig saját magukon, ebben a kabaréban mindkettőre módjuk van. Most nem volt más feladatom ezen a darabon kívül, így sokkal inkább ráértem a végletekig kidolgozni, cizellálni azt.
Tervezi, hogy a jövőben is aktív részese lesz a színháznak, mint rendező, vagy mint színész?
A jövőbeli tervekről nem tudok beszámolni, pillanatnyilag ez a legfontosabb számomra. Nagyon drukkolok az egész színháznak, hiszen az én egész életem is benne van, tehát nem mindegy, hogy mi lesz a sorsa.
Mennyire fogadja el a szakma a kabaré, mint műfaj, és mint intézmény létjogosultságát?
A kabaré műfaját rengetegszer temették már. Mi itt minden este egy vidám temetést rendezünk.