Az új felsőoktatási törvényről Réthelyi Miklós, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium minisztere, és Dux László felsőoktatásért felelős helyettes államtitkár nyilatkozott a HírExtrának.
2010. november 5. péntek 12:54 - Fontos Erzsébet
Új értékek a felsőoktatásban
Elkészült az új felsőoktatási törvény vitaanyaga: a tanárképzésben visszaállhat az osztatlan képzés, új finanszírozási és gazdálkodási rendszer léphet életbe, az oktatói előmenetelben elismernék a minősített gyakorlatot.
www.hvg.hu
Réthelyi Mikós, a NEFMI minisztere arra a kérdésünkre, hogyan tudják biztosítani az
új felsőoktatási törvény keretében azt, hogy a pedagógusképzésben a felvételi eljárás során a jelentkező pedagógusok pálya iránti elkötelezettségét megvizsgálják, a következőt nyilatkozta a HírExtrának:
„Jelenleg nem törvénytervezetről, hanem koncepcióról beszélünk, de a törvény felé haladunk. Az elkötelezettséget a tanárok tudnák megállapítani és a tanárokon múlik, a tárgyat olyan módon adják elő, hogy az a fiatalokban, és a diákokban egy kérdőjelet ébresszen arra vonatkozóan, mi lenne, ha ezzel a pályával próbálkoznának és erre adnák az életüket. Ezt az elkötelezettséget még a középiskolás évek alatt kellene tudnunk lemérni. Természetesen ezt nem tudjuk mérni."
Réthelyi leszögezte, a közismerten jó tanároknak a vonzása egy meglévő tény, ha számszerűsítve nem is mérhető. Felkeltik az érdeklődést a tárgy iránt. Réthelyi kijelentette, nyilván vannak olyan tárgyak, melyek kevesebb erőbefektetéssel a diplomáig vihetők, és vannak tárgyak, melyek nem.
Kiemelte az orvosképzést, miszerint az orvostanhallgatók, az első két évben nem nagyon tudnak mást csinálni, mint hogy tanulnak, ha ezen a pályán szeretnének továbbhaladni. Réthelyi álláspontja szerint a gimnáziumokban értékrendi változást kellene életre hívni. Ez vezetné rá és ébreszthetné a fiatalokban a gondolatot, amit a diploma megszerzése után, később az országnak honorálnia kell, hogy ennek megfelelő tanári vagy adott esetben kutató-kémikus diplomával megvalósíthatóak legyenek azok a célok, és biztosítva legyen az az életszínvonal, életforma, ami egy komoly energiabefektetésnek a következménye kell, hogy legyen.
Ezek elég összetett kérdések, így nehezen számszerűsíthetők és főleg hosszabb távon oldhatók csak meg.
Arra a kérdésünkre, mikorra várható az értékalapú, gazdaságos új felsőoktatási rendszer kialakításának megvalósulása, Réthelyi elmondta, az alapok megvannak, így az értékeket igyekszik megújítani a koncepció. Az oktatásban éveket kell várnia arra, hogy egy új törvényt be lehessen vezetni, hiszen a felkészülési időt is bele kell számolni. Évekről, de belátható évekről lenne szó.
Dux László felsőoktatásért felelős helyettes államtitkár az elkötelezettség mérésének megoldási koncepciójával kapcsolatban a HírExtrának elmondta, ezeknek a részletes, technikai kimunkálása nem történt meg. Az viszont egyértelmű igény, hogy nem csak a pedagógusi, hanem nagyon sok más képzési területen dolgozó is, akiknek a pályájuk során emberekkel kell foglalkozniuk, kommunikálniuk, azok ne csak egy számítógépes pontszámítás és elosztás alapján kerüljenek az intézménybe.
Lényeges, hogy a felsőoktatási intézmények személyesen tudjanak találkozni, elbeszélgetni velük pályáról, és megítélni a jelöltek pályára való alkalmasságát.
Dux László leszögezte, többféle változat és elképzelés létezik arra vonatkozóan, hogy mindezek a kérdések részleteiben hogyan épülnének be a jelenlegi felvételi rendszerbe. Azonban konkrétumokról nem akart beszélni.
Mindemellett a régi felsőoktatási rendszer értékrendbeli megújításának kijelölt dátumával kapcsolatban Dux kijelentette, mindezt egy felmenő rendszerben lehet megvalósítani. Valamit azokkal is kell kezdeni, akik eltérő rendszerben kezdték meg tanulmányaikat. Amik menetközben végrehajtható korrekciós lépések és az ő érdekeiket szolgálják, azokat megpróbálják a felsőoktatási intézményekkel együttműködve beépíteni a rendszerbe. Szándékuk szerint a 2012-2013-as tanév már teljes egészében az új törvényhez kapcsolódó szabályzatok szerint indulna.