2024. november 23. - Kelemen, Klementina

Megmarad a BKV?

Bár közel volt a csődhöz az utóbbi fél évben a BKV, a jelek szerint megmarad.
2011. március 8. kedd 09:29 - HírExtra
A közlekedési céget a főváros által a hónap végére várt 19 milliárdos rendkívüli állami támogatás tartja idén életben - derül ki a Népszava birtokába került idei előzetes üzleti tervből. A csaknem 80 milliárdnyi adósságállomány szanálására tett ígéret tervezhető jövőt kínál a társaságnak, feltéve, ha a hitelek nem termelődnek újra a működés alulfinanszírozottsága miatt. A lap birtokába került dokumentumban a BKV úgy számol, hogy a lerobbant járműpark minimális javítását is célzó beruházási igény még további 43,3 milliárd forintot tesz ki.A lap jelzi azt is, hogy mind a kormányzat, mind pedig a főváros részéről egyaránt hallgatás övezi, hogy a kabinet mit kér cserébe a nagyvonalú támogatásért.

A pénzre a BKV-nak mindenképpen szüksége van, hiszen ez a gyakorlatilag a csődhelyzet fenyegetettségében eltelt elmúlt fél év után a túlélést jelenti a fővárosi tulajdonú közlekedési cégnek. Pontosabban az állam 19 milliárdos mentőöve és az ehhez idén társuló fővárosi 10 milliárd forintos támogatás tartja életben 2011-ben a társaságot. Ezek összesen adják ki ugyanis azt a 29 milliárdos többlet-támogatási igényt, amely a Népszava birtokába került idei előzetes üzleti terv alapján a BKV-nak elengedhetetlenül szükséges. A tulajdonos önkormányzat így még mindig jól járt, mert a tavalyinál kevesebbet kell közvetlenül áldoznia saját cégére. Demszkyék 2010-ben még 15 milliárdot költöttek a BKV-ra, a főváros új vezetése pedig már csak 10 milliárdos működési támogatást tervezett be a nemrég elfogadott idei költségvetésébe.

Még nagyobb fegyvertény a főváros számára, hogy Tarlósék is elérik idén a jelek szerint, amit Demszky 2002-ben Medgyessy Péter akkori kormányfőnél kicsikart: a BKV felhalmozott adósságának szanálását. Csak éppen az összeg nem ugyanaz: a mostani 77 milliárdos ígéret a duplája az akkor rendezett 38 milliárdos tartozásnak. Intő jel viszont az új vezetés számára, hogy a lenullázott adósságállomány is képes 4-5 év alatt 'újratermelődni' - ha a közszolgáltató társaságot tartósan alulfinanszírozzák, vagyis forráshiányos működésre kényszerítik.

A dokumentum ugyanakkor arra problémára is felhívja a figyelmet, hogy akármilyen nagyvonalú is a kormány vagy a főváros, elengedhetik a teljes külső adósságot is, de a belső eladósodottságot az idei támogatások nem kezelik. A BKV az anyagban világossá teszi: a műszaki állapotok javítása, az eszközpark részleges megújítása nem biztosított, a 29 milliárdos többletforrás csak a napi működtetést oldja meg. A BKV számítása szerint a lerobbant járműpark minimális javítását is célzó beruházási igény további 43,3 milliárd forint. Ennyi sincs, de a belső eladósodottság teljes felszámolásához már nagyságrenddel több pénz, 720 milliárd kellene. Ennyibe kerülne a járműpark nagy részénél indokolt teljes csere.

A BKV idei bevételei korlátozottak, mivel a főváros részben politikai, részben szakmai indokok miatt nem emelte a társaság viteldíjait 2011-ben. A PR-szempontból jól kihasználható lépésnek egyébként van némi közgazdasági alapja is: 5-7 százalékos tarifa-emelés - márpedig ennél többet aligha lehetne bevezetni - is csupán 1-2 százalék bevételnövekedést hozna.

Milliárdos többletterhet jelent 2011-ben a BKV-nak az Alstom metrókocsik fiaskója is; mivel a várt szerelvények nem állhatnak egyelőre forgalomba, a régi szovjet kocsikat kell felújítani - ez idén 2,5 milliárdba kerül. A 2011-es üzleti évet az előzetes terv szerint a BKV 782 milliós üzemi veszteséggel, valamint 7,9 milliárdos adózás előtti veszteséggel zárhatja. Jelentős kockázatot hordoz az állami mentőöv ellenére is a lejáró hitelek refinanszírozása: 2011-ben mintegy 17 milliárd forintnyi kölcsönt kell megújítania a BKV-nak, az ebből még le nem járt 10 milliárdos csomagra jelenleg is tart a közbeszerzési eljárás. Kedvezőbb helyzetet teremthet - és még némi megtakarítást is hozhat - ha az állam az idén viszonylag hamar szanálja az adósságállományt, mert akkor a BKV megspórolhatja az év hátralévő részében a kamattörlesztésre félretett 6,2 milliárd forint részét.Járatritkítások ugyan lesznek, ám a BKV összteljesítménye nem csökken - köszönhetően annak, hogy egyes vonalakon viszont bővítik a szolgáltatást. Az előzetes üzleti terv alapján a 2010-es adatokhoz képest 0,9 százalékos növekedés számítható ki.
Forrás: OrientPress Hírügynökség
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Gazdaság / HR témában
Ön miként vélekedik a magyar gazdaságról?
A gazdaságunk szárnyal, határ a csillagos ég!
A gazdaságunk bár a levegőben van, magassága legfeljebb másfél méter, sebessége egy csigával azonos.
A gazdaságunk valaha szárnyalt, jelenleg a sütőben sül, zöldségkörettel.
A reformok működnek
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását