2024. november 23. - Kelemen, Klementina

Matolcsy benyújtotta

Matolcsy György pénteken benyújtotta az Országgyűlésnek a bérkompenzáció végrehajtását lehetővé tevő módosító javaslatát.
2012. március 2. péntek 16:50 - HírExtra
Javasol valamit

Matolcsy György pénteken benyújtotta az Országgyűlésnek a bérkompenzáció végrehajtását lehetővé tevő módosító javaslatát; a nemzetgazdasági miniszter másik előterjesztése a költségvetési törvényt módosítaná, segítendő azokat a vállalkozásokat, amelyeknél az 5 százalékos béremelés is gondot okoz.

A 2012-es büdzséről szóló törvényt úgy módosítanák, hogy - a kormány döntése után - 21 milliárd forintot csoportosítanának át a Nemzeti Foglalkoztatási Alapba.

A törvényjavaslat általános indoklása szerint a létszámcsökkentések megelőzése és a béremelések elősegítése érdekében azt javasolják, hogy az eredetileg az elmaradó béremelések miatt indokolt munkavállalói kompenzációra szánt 21 milliárd forintos költségvetési forrás is a béremelések megvalósítását szolgálja.

Ne járjunk rosszabbul

A kormány célja, hogy az adóváltozások miatt 2012-ben a munkavállalók ne járjanak rosszabbul - olvasható az indoklásban.

Az általános indoklásban hozzáfűzik: tekintve, hogy a támogatás a teljes 5 százalékos vállalati önrészből legfeljebb 3 százalék megtérítésére terjedne ki, a keret a munkavállalói kompenzációnál nagyobb kör béremelését tudná elősegíteni.

Van másik is

Matolcsy György másik javaslata - az elvárt béremelés végrehajtásával és a foglalkoztatással összefüggő egyes törvények módosításáról szóló előterjesztés - módosítja többek között a munkaügyi ellenőrzésről, a foglalkoztatás elősegítéséről, és a munkanélküliek ellátásáról, valamint az alacsony keresetű munkavállalók bérének emelését ösztönző egyes törvények módosításáról szóló törvényeket, emellett a munkaerő-kölcsönző cégek sajátos jogviszonyára tekintettel pontosítja, kiegészíti a bérkompenzációs rendszer szabályait.

A foglalkoztatás elősegítéséről, és a munkanélküliek ellátásáról szóló törvényt úgy módosítanák, hogy új támogatást vezetnek be az elvárt béremelést végrehajtani szándékozó munkáltatók számára, ezeket a pályázati pénzeszközöket a Nemzeti Foglalkoztatási Alap költségvetésében külön előirányzat tartalmazza.

Amire nem terjed ki

A munkaügyi ellenőrzés a jövőben kiterjedne a bruttó 300.000 forint alatti munkabérek nettó értékének megőrzéséhez szükséges munkabéremelés elvárt mértékének ellenőrzésére. Ez nem terjed ki a költségvetési szervekre, valamint az egyházi fenntartású közfeladatot ellátó egészségügyi, oktatási, szociális, közgyűjteményi és közművelődési szolgáltatást nyújtó munkáltatókra.

Ha a munkaügyi ellenőrzés feltárja, hogy a munkáltató az ellenőrzés alá vont telephelyen a bruttó 300.000 forint alatti munkabérek nettó értékének megőrzéséhez szükséges munkabéremelést nem megfelelően hajtotta végre, ezt határozatban állapítja meg a hivatal.

Ez a rendelkezés ugyanakkor Matolcsy György javaslata szerint nem lépne életbe, ha a munkáltató a munkaügyi ellenőrzés megkezdéséig az érintett munkavállalók legalább kétharmada esetében eleget tett az elvárt mértékű munkabéremelésnek.

Az a munkáltató, amely a bruttó 300.000 forint alatti munkabérek nettó értékének megőrzéséhez szükséges munkabéremelést nem teljesíti, - a jogsértést megállapító határozat jogerőre emelkedésétől számított két évig - nem kaphat az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény szerinti költségvetési támogatást.

Komoly változás

Ez az eredeti törvényhez képest jelentős változás, abban ugyanis a közbeszerzési eljárásokból is kizárták volna az emelést nem teljesítő cégeket, valamint elkülönített állami pénzalapokból származó támogatást sem kaphattak volna.

Az indoklás szerint a bérkompenzáció végrehajtása a munkavállalók számára a költségvetési területen automatikusan történik, ezért az elmulasztásához fűződő jogkövetkezmény ezt a területet nem érinti. A javaslat pontosítja, hogy milyen költségvetési támogatásban nem részesülhet az a munkáltató, amely az elvárt béremelést nem hajtja végre.

Ennek megfelelően a javaslat kizárja többek között azt a költségvetési támogatást, amelyet éppen az elvárt béremelés végrehajtásának elősegítése érdekében nyújtanak, valamint a nem állami intézmény fenntartójának nyújtott normatív, és egyéb hozzájárulást.

A javaslat a munkavállalók kétharmadának megfelelő létszám számítását úgy pontosítja, hogy figyelmen kívül kell hagyni azt a kölcsönzött munkavállalót, akit olyan kölcsönvevő kölcsönzött ki, ahol a kölcsönvevő – az általa tett nyilatkozat szerint - saját munkavállalói tekintetében nem tett eleget az érintett munkavállalók legalább kétharmada esetében az elvárt béremelésnek.

Tekintettel arra, hogy az agrárágazatban jellemző bérek szezonalitása, a mezőgazdaság valós működése és a mezőgazdaságban alkalmazott bérrendszerek figyelmen kívül hagyása miatt az elvárt béremelés gyakorlati végrehajthatósága az agrárágazatban aránytalan nehézségeket jelent, a javaslat mentesíti a törvény jogkövetkezményei alól a 2007. évi XVII. törvény szerinti agrár- és vidékfejlesztési támogatásokat.

A haszonélvezők

Az egyes adótörvények és az azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló törvény módosításának indoklása szerint a munkaerő-kölcsönző cégek a szociális hozzájárulási adó alanyai, és a bérkompenzációs adókedvezmény potenciális haszonélvezői, addig a bérek meghatározásának joga több esetben a munkaerőt bérbe vevő vállalkozásnál van.

A fentiek miatt esetükben a valamennyi folyamatosan foglalkoztatottra előírt béremelési feltétel nem életszerű, célszerű azt valamilyen módon úgy átalakítani, hogy megfelelő rugalmasságot biztosítson oly módon, hogy a béremelési ösztönzést fenntartsa.

A javaslat lehetővé teszi, hogy a munkabérek nettó értékének megőrzését célzó szociális hozzájárulási adókedvezményre jogosulttá váljon az a kifizető is, aki visszamenőlegesen hajtja végre az elvárt béremelést.
Forrás: MTI
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie »
Hozzászólás:

kocsis.tamas
2012. március 19. 14:08

ELJÖTT A SZÁMON KÉRÉS FELELŐSSÉGRE VONÁS IDEJE

VÁLASZTÓ POLGÁR PETICIÓS LEVELE ÁPOLÁSI DÍJ ÜGY 8 ÓRA FŐ MUNKA IDŐ LEGYEN.



ITT A IDŐ SZOCIÁLIS ÉS EMBERI JOGOM PETICIOS BIZOTTSÁG EURÓPAI PARLAMENT STRASBOURG . JOGI ÜGY KÖZPONTI KERÜLETI BÍRÓSÁG MARKÓ UTCA .25 PANASZ LEVÉL.
ORBÁN VIKTOR MINISZTER ELNÖK ÚR RÉTHELYI MIKLÓS MATOLCSY GYÖRGY CZOMBA SÁNDOR ÉS FIDESZ-KDNP.ÁLLAM TITKÁRAIT. ERÖFORRÁS MISZTÉRIUM GAZDASÁGI MISZTÉRIUM. SZÁMÍTOK MTVA 1 ATV MTV 2 MÉDIA SEGÍTSÉGÉRE KÖSZÖNÖM. IS. MÉG MEG VÁROM SZABÓ MÁTÉ ombudsman PANASZ LEVELEM VÁLASZÁT

SOS SOS SOS SOS SOS SOS SOS SOS SOS SOS SOS SOS

ORBÁN VIKTOR MINISZTER ELNÖK ÚR FIDESZ-KDNP MINISZTERI ÁLLAM TITKÁRI TEJES FIDESZ-KDNP ORSZÁGGYÜLÉSI KÉPVISELŐI TESTÜLETE. SZÉGYENE MAGÁT ÁPOLÁSI DÍJ ÜGYBE KÉT ÉVE 2010. ÁPRILIS 25 ÉN TÖL SEMMIT NEM TETTEK CSONTIG HATOLÓ FÁJDALMAS BETEGEKÉRT...T ÉS AZOKÉRT A CSALÁD TAGOKÉRT AKIK 24 ÓRÁBA ÁPOLJÁK ŐKET OTTHONI LAKÁSUKBA A SZERETET CSALÁDBA AMI MÁS MINT EGY KÓRHÁZ PERSZE AZ UTÁN MIKOR A DR ÚR NŐ HAZA ENGEDI.HOGY OTTHONÁBA GYÓGYULJON TOVÁBB . ORBÁN VIKTOR FIDESZ-KDNP 1 MILLIÓ MUNKAHELY TEREMTÉSI PROGRAMOT ÍGÉRT AMI AZ IS MARAD EZEN VÁLTOZTATNI KELL. HOGY LEGYEN 8 ÓRA FŐ MUNKA IDŐ A ÁPOLÁSI DÍJ DOLGOZHASSON 70 EZER EMBER 62EZER FT MINIMAL BÉRÉRT DE HOLNAP ELJÖN A IGAZSÁG PILLANATA.

Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Gazdaság / HR témában
Ön miként vélekedik a magyar gazdaságról?
A gazdaságunk szárnyal, határ a csillagos ég!
A gazdaságunk bár a levegőben van, magassága legfeljebb másfél méter, sebessége egy csigával azonos.
A gazdaságunk valaha szárnyalt, jelenleg a sütőben sül, zöldségkörettel.
A reformok működnek
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását