Mit trükköznek a budapesti elővárosi közlekedéssel?
A Fővárosi Közgyűlés jövő szerdán tárgyalhatja az elővárosi közösségi közlekedés feladatellátásra vonatkozó előterjesztést, ennek részeként a főváros és az állam közötti egyes megállapodásokat - derül ki a főváros honlapjára felkerült javaslatból.
2016. október 21. péntek 07:35 - HírExtra
A Bagdy Gábor főpolgármester-helyettes által jegyzet előterjesztés szerint a helyi közlekedést is biztosító elővárosi közlekedési feladatellátásnak a főváros és az állam közötti átrendezése keretében a főváros átadja megrendelői feladatait a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak (NFM), illetve megosztja az ehhez kapcsolódó szervezési feladatait a tárcával a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) bevonásával.
A javaslatban kiemelték: az átrendezés során kiemelten fontos cél, hogy az utazóközönség számára mind a HÉV, mind pedig agglomerációs autóbusszal végzett szolgáltatások magas színvonala megmaradjon.
Ki fizeti a révészt?
A tervezett megállapodásokban rögzítik a finanszírozási kérdéseket, meghatározzák a bevételek és költségek megosztásának, valamint a költségtérítési igények megtérítésének elveit és rendjét.
A javaslat szerint a HÉV vonalak tekintetében, az állam egységes megrendelői feladatainak ellátása érdekében a főváros ingyenesen átruházza a november elsejével alakuló BHÉV Zrt.-t az államra. A HÉV-vonalakon végzett helyi és elővárosi vasúti közszolgáltatást a BHÉV Zrt. biztosítja majd az NFM-mel kötött közszolgáltatási szerződés rendelkezéseivel összhangban.
Az agglomerációs autóbuszvonalakon végzett helyi és elővárosi személyszállítási közszolgáltatást a tárcával kötött közszolgáltatási szerződés keretében 2019 végéig a Volánbusz Zrt. láthatja majd el.
A tervezet szerint a szolgáltatásból származó bevételekből valamint a bevétellel nem fedezett költségek alapján számított költségtérítésből, az állami finanszírozásból az NFM megrendelőként gondoskodik a helyi és elővárosi közlekedésről, egyben felelős a HÉV-vonalak megfelelő működtetéséért, ezen belül a biztonságos üzemeltetésért és a szükséges fejlesztések elvégzéséért.
Mit vállal a főváros?
Az elővárosi közlekedés integrált jellegének biztosítása érdekében, a közszolgáltatás ellátásához szükséges, közlekedésszervezői-technológiai feladatokat a fővárosi önkormányzat látja el a BKK megbízásával.
Az előterjesztés szerint az állam teljes egészében átvállalja a közigazgatási határon kívüli szolgáltatások bevételekkel nem fedezett, indokolt költségeinek megtérítését, valamint a közigazgatási határon belüli, bevételekkel nem fedezett, indokolt költségek felét.
Bevétel is jön
A fővárosi önkormányzat a közigazgatási határon belüli szolgáltatások bevételekkel nem fedezett, indokolt költségei után 3,05 milliárd forint terhet vállal. Ugyanakkor a fővárost bevétel illeti a közigazgatási határon kívüli agglomerációs szolgáltatások integrált jellegének fenntartása érdekében a felmerülő költségek fedezetére. Ezzel mindösszesen 11,85 milliárd forinttal javulna a fővárosi önkormányzatnak a közösségi közlekedés finanszírozásával kapcsolatos pénzügyi pozíciója - mutattak rá a javaslatban.
A főváros költségtérítési hozzájárulást nyújt a szolgáltatók közigazgatási határon belül végzett közszolgáltatási tevékenységéhez.
Az előterjesztésben emlékeztettek, hogy a kormányhatározat a gördülékeny átállás érdekében, a sokrétű műszaki, jogi, szerződési és pénzügyi szempontokra figyelemmel, az új közszolgáltatási szerződések megkötésére 2016. november 30-ai határidőt állapított meg. A tárgyalandó megállapodások november elsejével lépnének hatályba.
Forrás: MTI