A ritkított vonalak jellemzően mellékvonalak, de van köztük regionális szerepű vonal is, infrastruktúra tekintetében pedig vannak közöttük nemrég felújítottak is.
A Momentum úgy látja, a kormány koncepció nélkül játszadozik a tömegközlekedéssel, mellyel egyrészt megnehezíti a munkába járók helyzetét az egyébként is nehéz gazdasági helyzetben, másrészt a klímavédelmi törekvésekkel is szembe megy, hiszen autókba kényszeríti az embereket.
Iker Áron, a Momentum szakpolitikusa szerint a mellékvonali struktúra újragondolásának lenne értelme: egy átfogó közlekedési koncepciót kellene kialakítani, amelyben az autóbusz- és vonatközlekedés összehangolására, az egyes vonalak szerepének kijelölésére, a hosszútávon fejlesztendő vonalak kiválasztására lenne szükség.
"Ez a koncepció jelen formájában egy fűnyíróelvszerű ritkítás, amely nem csak utasellenes, de gazdaságilag sem éri meg. Hiszen egy vasútnál az igazán nagy tétel a vasútvonal fenntartási költsége, ami lényegében független attól, hogy hány vonat jár rajta: a karbantartási költségek, pályafelügyelet, az állomásokon szolgálatot teljesítő emberek bére. Egy vonat közlekedtetésének költsége ehhez képest minimális, tehát ha nem közlekedtetünk egy vonatot, azzal kevesebb bevétel keletkezik az utasoktól, mert más alternatívát választanak vagy nem utaznak, viszont a vasútvonal fenntartási költségei ugyanúgy megmaradnak" - írja közleményében a párt.
Majd hozzáteszik: "könnyen belátható, hogy egy megfelelő sűrűségű közlekedés sokkal több ember számára jelent vonzó alternatívát, mint a napi egy (általában teljesen időpontban járó) vonat. Ez is azt mutatja, hogy a kormánynak nincs politikai akarata a környezetünk valódi megóvására, sem rövid, sem hosszú távon."