Miből áll össze egy projektvezető feladatköre?
A projektmenedzsment jelentőségét a legnagyobb cégek már az 1960-as években is felismerték. Így egy kiemelkedő termék vagy szolgáltatás létrehozásakor a vállalatok ugyanolyan irányított munkafolyamatokkal dolgoztak 60 évvel ezelőtt, mint akár ma is. Természetesen annyi különbséggel, hogy ekkor még a projektek vezetésére külön szakember nem volt felvéve.
Amikor azonban a feladatok egyre komplexebbé váltak, a projektvezetés és a projektvezetői szerepkör egy önálló szakmává nőtte ki magát. Innentől kezdve a projektvezetők feladatává vált a kidolgozott munkaterv majdhogynem teljes körű menedzselése: az ő felelősségük lett, hogy a projekteredmények végül hozni tudják a folyamat elején kitűzött célok színvonalát, méghozzá egy előre meghatározott határidőn és keretösszegen belül. A hatékonyság érdekében az ügyfelekkel, ügyvezetőkkel és a projektben résztvevő alkalmazottakkal való kommunikáció is hozzájuk tartozott, ami a mai napig sem változott.
Napjaink projektvezetői tehát szinte most is a korábban felsorolt feladatokat látják el, csupán napjaink piaci igényeinek megfelelően. Ennek értelmében ők felelnek a projekt első és utolsó lépésének megtervezéséért - aminek egyaránt része a munkastratégia összeállítása, a költségvetés meghatározása és az adminisztratív teendők intézése -, illetve a projektben résztvevők feladatainak átlátásáért, a munka határidőn belüli teljesítésének betartásáért és a felmerülő problémák megoldásáért.
Mit jelent Scrum Masternek lenni?
Egy vállalkozás akkor veszi hasznát a klasszikus értelemben vett projektmenedzsmentnek, ha egy aránylag stabil piaci helyzetben, egy relatíve könnyen átlátható és megtervezhető projekt lebonyolítása a célja. Napjainkban azonban számos olyan terület létezik, amelyeknél az ügyféligények állandóan változnak. Ez röviden azt idézi elő, hogy a projekteredmények is sokkal kiszámíthatatlanabbak.
Az ilyen és ehhez hasonló átláthatatlan helyzetek kezelésére jöttek létre azok az agilis irányzatok, aminek a Scrum-módszertant is köszönhetjük. Az agilis és scrum szemlélet alkalmazásával azért lehet hatékonyan kezelni az állandó változás okozta bizonytalanságot, mert teljesen másképp gondolkodik a munkafolyamat kivitelezéséről.
A termék előállítási folyamatát több kisebb részre bontja (e szerint is szállítja le), aminek köszönhetően az ügyfél mindig monitorozni tudja, hogy mi történik. Ennélfogva egy Scrum-projekt rövidebb (párhetes) munkafolyamatokból, azaz sprintekből áll, amelyek során a scrum csapat - a fejlesztők és a Product Owner - mindent megtesznek azért, hogy a lehető leghatékonyabb és leggyorsabb módszerek mellett egy sikeres terméket állítsanak elő.
A csapat élén ilyenkor egy Scrum Master áll, akinek legfőbb feladata, hogy a helyzettől függően, el tudja látni egy agilis coach, tanár, facilitátor vagy mentor szerepét. Mindig azt az oldalát kell előhívnia, amire éppen szükség van a felmerülő akadály vagy probléma kezeléséhez.
Ezen túl a Scrum Master feladata még:
- a Scrum-módszertan alapelveinek, értékeinek, szabályainak átadása és betartatása,
- a folyamat során felmerülő problémák megoldása;
- a csapattagok teljes körű támogatása.
Ahogyan az jól látszik, a Scrum Masterek állandóan edukálják és segítik a csapatukat, de soha nem úgy, mint a vezetők, hanem mint a csapat egyenrangú, támogató tagjai. Más döntéshozókkal egyáltalán nem kommunikálnak, csakis a fejlesztőkkel, a Product Ownerrel és más csapatok Scrum Mastereivel – ez az egyik legnagyobb különbség köztük és a projektvezetők között.
Aki a Scrum-terméket képviseli: Product Owner
Ha a Scrum Master kizárólag a csapatával kommunikál és a sprintek határidejének betartásával foglalkozik, akkor értelemszerűen kell, hogy legyen egy olyan személy is, aki a fejlesztésre váró terméket képviseli. Őt nevezi a Scrum-módszertan Product Ownernek, röviden PO-nak.
Egy Product Owner legfontosabb feladata, hogy egyaránt megértse a megrendelő szükségleteit és a döntéshozók igényeit, majd azokat megfelelően kommunikálja a fejlesztők irányába. Épp ezért a fejlesztési terv létrehozásában is jelentős szerepet vállal. Egyszerűen megfogalmazva tehát, a PO lát el minden olyan feladatot, amire a Scrum Master hatásköre már nem terjed ki – egyszóval a terméket és az üzleti szempontokat képviseli.
Próbáld ki magad a három szakterület gyakorlati oldalán!
Ha az itt olvasottak után úgy érzed, hogy ügyesen tudnád kamatoztatni a képességeidet a három szakterület egyikén, akkor érdemes végigböngészned a Proman Consulting tanácsadó cég oktatásainak listáját. A PMP vizsgafelkészítő programtól kezdve, a Product Owner képzésen és Scrum Master tanfolyamon át, rengeteg lehetőség közül választhatsz.
Bármelyik mellett is döntesz, minden esetben speciális, gyakorlatias, helyzetszimulációkra épülő oktatási élményben lesz részed, ami után rövid időn belül is nagy önbizalommal tudsz majd belevágni az új karriered kiépítésébe.