Mostantól kötelező mérlegelniük a teherautóknak az M5-ösön
Könnyebben tudják kiszűrni csütörtöktől a hatóságok a túlsúlyos teherjárműveket az M5-ös autópályán. Ezeket megbüntetik, ráadásul a felesleget ki kell rakodni.
2007. január 31. szerda 16:21 - Hírextra
Egyelőre nincsenek pontos adatok arról, mekkora kárt okoznak a magyarországi közutakban a túlsúlyos járművek, még az összeg nagyságrendjét sem tudják megbecsülni. Fix súlymérő pontok eddig csak a határokon voltak, az utakon mozgó állomásokon ellenőrizték a rakományt. Utóbbi módszer nem volt elég hatásos, mert a sofőrök leálltak pihenni, ha meghallották a súlymérés hírét. Az Alföld Koncessziós Autópálya Zrt. (AKA) becslései szerint az M5-ösön közlekedő teherjárművek nagyjából 20 százalékában van túl sok rakomány - ez nem csak veszélyes, hanem versenyellenes is.
A lajosmizsei súlymérő állomáson egy konténerépületet húztak fel. A teherjárműveknek egy előtető alá kell behajtaniuk, itt van a mérleg. A beruházás 550 millió forintba került, az AKA fizette a költségeket. Az állomás előtt tábla jelzi, hogy az érintett sofőrök kötelesek a külső sávba sorolni, majd a mérőponton áthajtani.
A túlsúlyos járműveket egy 16 férőhelyes parkolóban állítják félre, a hatóságok itt készítenek jegyzőkönyvet, és itt is bírságolnak. A büntetés legfeljebb 800 ezer forint lehet. A félreállított járművek akkor hajthatnak tovább, ha a felesleget lepakolták róluk, és gondoskodtak annak elszállításáról. Otthagyni nem lehet ugyanis a pluszterhet - tudta meg a Független Hírügynökség Hídvégi Gábortól, az Alföld Koncessziós Autópálya Zrt. vezérigazgató-helyettesétől.
A lajosmizsei állomás a nap 24 órájában működik a hét minden napján, az Autópálya Rendőrség munkatársai dolgoznak majd ott. Maga súlymérés nem egészen 1 percig tart, és erről a sofőrök tanúsítványt is kapnak a hatóságtól. A hatályos jogszabályok szerint egy tengelyre legfeljebb 10 tonna terhelés eshet.
A tervek szerint a következő tengelysúlymérő állomást a másik oldalon, Ócsánál adják át, még idén.
Forrás: Független Hírügynökség