Hiller "szembe néz" a többszázezres gyermeklétszám - csökkenéssel
A többszázezres gyermeklétszám-csökkenéssel szembe kell nézni, ugyanis ez a tendencia az ország egészét érinti; előbb az oktatásügyre van hatással, később kihat a foglalkoztatásra, a szociálpolitikára, sőt a nyugdíjasok vonatkozásában is meghatározó elem
2007. augusztus 28. kedd 16:28 - Hírextra
Mint mondta, szomorúak azok a számok, amelyek azt mutatják, hogy míg 1980-ban csaknem egymillió 200 ezer gyerek járt általános iskolába, addig az idei tanévben 825 ezer diák ül a padokban. "Ez a szám 2010-ben 750 ezer körül lesz, és őszintén reméljük, hogy ez a trend megáll, majd az ellenkező irányba fordul" - tette hozzá a miniszter.
Kitért arra, hogy a létszámváltozás a felsőoktatásban másként jelentkezik, ott másfél évtized alatt megnégyszereződött a hallgatói létszám. A magyar oktatásügy így minőségi kihívás előtt áll, a hazai felsőoktatási intézmények annak a világméretű versenynek a részesei, amelyben a használható tudás számít - mondta.
Épp ezért a közoktatásban biztos és szilárd alapot kell teremteni, legfontosabb feladat az, hogy az általános iskolákban az alapkészségeket tanulják meg a diákok, mert ha ez nem így történik, egész életükben pótolniuk kell a hiányzó tudást - fejtette ki a szaktárca vezetője. Úgy fogalmazott, hogy ma a magyar közoktatást a szélsőségek jellemzik: egyfelől a nemzetközi versenyeken résztvevő tanulók, másfelől pedig az írni-olvasni nem tudó diákok.
Felhívta a figyelmet arra, hogy a tudásalapú világban nélkülözhetetlen a képesítés az ember életében, legyen az diploma vagy szakmunkás-bizonyítvány, mert "aki ezzel nem rendelkezik, egész életében hátrányos helyzetű lesz".
Hozzátette: országos szinten is példaértékű az ózdi kistérség 29 településének összefogása, amelynek keretében 34 óvoda és 30 általános iskola működik.
Az oktatást érintő változtatások kapcsán úgy fogalmazott, hogy "fájdalmas lépések megtételére is szükség volt, (...) egyetlen változás sem könnyű", de bátor és jövőbe lát döntéseket kellett hozni.
Forrás: MTI