Iskolai egészségprogramok, gyatra eredmények
Hangzatos programokban, pályázatokban és irányelvekben nincs hiány. Az állami szervek sem kezelik félvállról a jövő felnőtteinek egészségügyi helyzetét, ám az iskolások egészségtudatával még nem dicsekedhetünk, amint a 18 év alatti korosztály egészségi ál
2007. augusztus 31. péntek 10:32 - Hírextra
Az iskola-egészségügy, az oktatási intézmények bevonása az egészségnevelés tudatos folyamatába nem új törekvés. A magyar iskola-egészségügynek nagy hagyományai vannak a magyar iskola történetében, Comeniustól és Apáczai Csere Jánostól, a későbbi Fodor József munkásságán keresztül, majd Trefort Ágoston kultuszminiszter, valamint Hóman Bálint közoktatási miniszter rendeletei nyomán alakult a magyar iskolaorvosi hálózat. A múlt század hatvanas éveinek elején a körzeti orvosi, védőnői hálózat feladata lett az iskola-egészségügy, l962-ben megalakult a Gyermek-és Ifjúság-higiénés Osztály az Országos Közegészségügyi Intézetben, melynek feladata a módszertani segítségnyújtás volt.
Amint arra beszélgetőpartnerünk, Simonyi István, az Oktatási Minisztérium közoktatási főosztályának munkatársa rámutatott, a Nemzeti Népegészségügyi Program csaknem minden alprogramjában hangsúlyozza az iskola, mint az egészségnevelés, egészségfejlesztés színterének fontosságát. Amellett, hogy az iskolai tananyag is lehetőséget ad az egészséggel kapcsolatos ismeretek bővítésére, külön tantárgyként, vagy integrált ismeretként, esetleg a kettő ötvözeteként, az oktatási tárca is sokféle segítséget nyújt az iskolák sajátos helyzetét, pedagógiai szabadságát figyelembe véve.
Simonyi István kiemelte, hogy - az egészségügyi tárcával együttműködve - sok módon tudnak segítséget adni. Internetes információs oldalt működtetnek, 30 órás akkreditált pedagógus továbbképzés, egészségfejlesztési drogmegelőzési pályázat is létezik e témakörben. És sok egyéb téma, amelyekkel évente 350 iskolában 130-150 ezer diákot érnek el. Az ország öt régiójában egy-egy modellközpont-iskolát kiválasztva felkészítették az oktatókat az AIDS prevenciós programmal összefüggő tennivalókra. Szociális munkások, védőnők is részt vettek a regionális tanfolyamokon. Oktatócsomagban kiadták A magánélet és az egészség kultúrája című könyvet, valamint a Szerelem, szex és amit még tudni kell című CD-t, továbbá a Védd magad, Érett vagy már a szerelemre? című leporellókat.
- Programokban, tájékoztató kiadványokban tehát nincs hiány. Arányban állnak-e az erőfeszítések az eredménnyel?
Az A-Ha országos szexuális és mentálhigiénés felvilágosító program a középfokú oktatási-nevelési intézményekben az indulását követő két év alatt közel 160 ezer diákot szólított meg. A szakember szerint egészen biztosan nagy szerepe volt abban, hogy a 18 év alatti korosztály körében tavaly 2100-al kevesebb terhesség megszakítás történt, ami országosan 38 százalékos csökkenést jelent.
Az összkép azonban nem ilyen biztató.
Aszmann Anna, az Országos Gyermek Egészségügyi Intézet(OGYEI) főorvosa rendszeresen figyelemmel kíséri az iskoláskorú gyermekek egészségének alakulását, az intézet keretén belül folyamatosan végeznek felméréseket ezzel kapcsolatban.
- A 0-18 éves korosztály egészségi állapotát vizsgálva megállapítható, hogy nincs lényeges javulás, sőt ennek ellenkezőjét tapasztaljuk. A jellegzetes rizikóbetegségek inkább növekvő tendenciát mutatnak. Az allergia, a daganatos betegségek, a mozgásszervi panaszok, a cukorbetegek, magas vérnyomással küzdők száma nem csökken, a szív-és érrendszeri panaszoké sem. A gyerekek fizikai teherbíró képessége, fittsége rendkívül kedvezőtlen képet mutat. Az illegális szerek fogyasztása sem tükröz javulást - állítja a főorvos.
A Nemzeti Népegészségügyi Program keretében egészségfejlesztési normatívát is kaptak az oktatási intézmények, négy elvárt szakmai feladat teljesítése esetén, a tanulók létszámának arányában. E körbe az egészséges táplálkozás, a mindennapi testmozgás, a gyerekek és pedagógusok személyiségfejlesztése, és az egészségfejlesztési tantárgy oktatása tartozik. A szakértők által összeállított anyagot beépítették a pedagógusok alapképzésébe, és az intézmények ehhez pályázat útján támogatást is kaptak. Az eredmény: 33 intézményből 11 adott be pályázatot, mindet elfogadták és az oktatás megkezdődött.
Sok hasznos program "forog" a gyakorlatban is. Olyan modellprogramok, mint a szájhigiénés program a fogászati betegségek megelőzésére - Szabolcs-Szatmár-Bereg, valamint Zala megyében és Budapest VIII. kerületében valósították meg a gyakorlati oktatásban, fogorvos és dentálhigiénés szakember, valamint védőnő közreműködésével. De beszélhetünk a dohányzás visszaszorítását célzó programról, a Gyermekbarát büfé pályázatról, ez utóbbi címet 40 iskola nyerte el. Régiónként gyerek-rehabilitációs program készült és fejlesztési projekt, felújították a tanulók differenciált testnevelési programját, kidolgozták módszertani irányelveit.
Mégsem mondhatjuk, hogy már egészségtudatosan élnek a gyerekek. Mikorra várható, hogy rendszeresen és megfelelően táplálkoznak, zöldséget, gyümölcsöt is fogyasztanak nem csak édességet, mozognak a szabad levegőn, nem csak a tévé és számítógép előtt görnyednek? Mikor lesz, hogy nem gyújtanak rá az első óraszünetben titokban, hogy a biztonságot választják a szexben, és tartózkodnak a tiltott szerek fogyasztásától?
- Ezekre a kérdésekre pontos választ nem lehet adni - mondja a főorvosnő. - Fontos, hogy az egészségfejlesztési program hatékonyságáról rendszeres visszajelzést kapjanak az illetékesek és az is, hogy ebbe a programba bevonják a gyerekeken kívül a szülőket, pedagógusokat és civil szervezeteket is, tervezéstől az értékelésig.
Forrás: MTI