Ismerethiánnyal küszködnek az oktatók
A pedagógusok sokszor azért nem vállalják a sajátos nevelési igényű gyermekek, ezen belül az autisták integrált oktatását, mert nem rendelkeznek kellő ismeretekkel - mondta Gombosné Németh Adrienn gyógypedagógus-pszichopedagógus, a Szív és Kéz Alapítvány
2007. augusztus 31. péntek 09:04 - Hírextra
Az autizmus előfordulása 0,66 százalék, 150 gyermekből egy autista - sorolta a hónap végéhez közeledve az adatokat. Nő a diagnosztizált esetek száma, ami azzal függ össze, hogy bővülnek, finomodnak az autizmussal kapcsolatos ismeretek, így a súlyos, halmozottan sérült gyermekek mellett az enyhe eseteket is felismerik - hívta fel a figyelmet.
"A legtöbb gyermeknél 4-5 éves korban ismerik fel az autizmust, de a korszerű módszerek lehetővé teszik a 18 és 24 hónapos kor közötti diagnosztizálást" - összegezte Gombosné Németh Adrienn.
Mint elmondta, a Szív és Kéz Alapítványt 2005-ben hozták létre, egy évvel később pedig megalakították a kaposvári Autista Központot, amelynek elsődleges célja, hogy lehetővé tegye a gyermekek óvodai, majd később iskolai integrációját.
Gombosné Németh Adrienn a közelmúltban 173 gyógypedagógust, tanítót, tanárt és óvodapedagógust keresett meg, hogy kérdőíves felmérés segítségével vizsgálja, hogy országosan milyen az együttműködés a speciális pedagógia és a többségi oktatás között. Vizsgálatának eredményeiről szólva elmondta: a pedagógusok sokszor azért nem vállalják a gyermekek fejlesztését, mert nincsenek erre felkészülve.
"Az természetes, hogy a gyógypedagógusok a legfelkészültebbek, viszont megdöbbentő volt, hogy a tanítók, tanárok egy része és az óvodapedagógusok fele nem tanult erről a témáról, bár később más forrásokból bizonyos információkhoz jutott" - összegezte az eredményeket.
Mint elmondta, a vizsgálat azt is jól tükrözte, hogy a fiatalok és az ötven év feletti pedagógusok vállalják leginkább ezeket a gyerekeket. A fiatalok már tanultak valamit az autizmusról, az ötven év felettiek pedig rendelkeznek ezen a téren valamiféle tapasztalattal - magyarázta.
"A pedagógusképzésben biztosítani kell a megfelelő ismereteket. Speciális képzést kell bevezetni az egészségügyi, szociális és humánpolitikai szakemberek oktatásában is" - javasolta a szakember, aki szerint szükség lenne komplex ellátást nyújtó, az integrációt segítő intézményhálózat működtetésére is.
Forrás: MTI