Drága lett a kémkedés?
Százmillió dolláros büntetéssel, és a konstruktőri versenyben szerzett pontok elvételével sújtotta a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) tanácsa a McLaren-Mercedes csapatot. A fellebbezésre 24 óra áll rendelkezésre Ron Dennis csapatának. A konstruktőri v
2007. szeptember 15. szombat 08:44 - Malina Adrienn
Március 18-án kezdődött. Nem csak a kémbotrány, hanem a 2007-es forma 1-es szezon is. A szurkolótábor két részre oszlott, voltak, akik siratták, hogy Michael Schumacher nélkül kell végig izgulni a versenyeket, és voltak, akik abban reménykedtek, hogy a futamok egyhangúsága megszűnik, és igazi versenyek lesznek a pályán. A „pilótakeringő” meglehetősen érdekesen alakult, a „tánc” végére már nem lehetett követni, hogy ki kinek a partnere, vagyis, hogy ki melyik istállóhoz szerződött. De a szakma és a szurkolók szeme most is elsősorban a McLarenre és a Ferrarira szegeződött. Előbbi a tavalyi világbajnok Alonsoval és az újonc Hamiltonnal, míg utóbbi csapat, Massaval és pont a McLarentől elszerződött Kimi Räikkönennel vágott neki az ausztrál idén nyitó versenynek.
A Ferrari finn pilótája megnyerte a szezon első versenyét és itt indult el a lavina, pedig már javában tavasz volt. A futam után a McLaren-Mercedes állítólag Nigel Stepney, a Ferrari fejlesztésekért felelős mérnökétől kapott információk alapján feljelentést tett Nemzetközi Automobil Szövetségnél az autó szabálytalan padlózata miatt. A FIA a hátralévő futamokra megtiltja a használatát.
Júniusban, nem a forróság borzolja a kedélyeket, hanem egy szorgalmas fénymásoló fiú, akihez miután az Ferrari titkos fejlesztési terveit adták be másoltatni, gyorsan hívta olasz barátait, hogy tájékoztassa a történtekről.
Nemsokkal ezután a FIA kémügyben eljárást kezdeményez. Mike Coughlan, a McLaren-Mercedes korábbi vezető mérnöke és a Ferrari peren kívül egyezkedi kezd és látszólag meg is állapodnak egymással, a korábbi vezető mérnök vállalja, hogy minden segítséget megad a kémügy megoldásához.
Később a bizonyíték olyan, mint a mesében, hol volt, hol nem volt. Fellebbviteli tárgyalás helyett újabb kihallgatást, mert mégiscsak akadtak újabb bizonyítékok.
Az ősz beköszöntével nem csak a fáról kezdtek el hullani a levelek, hanem Max Mosley az FIA elnöke is nyilvánosságra hozza azt az írást, melyben a McLaren-Mercedes pilótáit felszólítja az együttműködésre. Ez az ára annak, hogy a pilóták megússzák a nagyobb botrányt. Amennyiben segítenek a kémhistória szálainak bogozgatásában, úgy megússzák a kilátásba helyezett kizárást. De mi van, ha nem segítenek? Akkor nem derül ki az igazság – ami mint tudjuk, odaát van – vagy nincs miért büntetni? Vagy kiderül és kizárják a világbajnokot és a jelenlegi listavezetőt? Ördögi kör, mert valaki mindenképpen rosszul jár.
Tegnap végre megtudtuk. A vesztes a csapat lett. A FIA tanácsa úgy dönt, hogy törli a McLaren-Mercedes idei pontjait, kizárja a csapatot a konstruktőrök versenyéből és 100 millió dollár befizetésére kötelezi az istállót. Alonso és Hamilton fellélegezhet, ők tovább üldözhetik egymást és a többieket a valós pontokért.
Ron Dennisék most kikaptak, de mennyire vehetjük vesztesnek? A csapat világbajnokság mindig is a háttérbe szorult, hiszen a pilótáké az elsőbbség. Ők megmaradtak és tovább szaporíthatják a futamgyőzelmeik számát, hétről hétre ott állhatnak a dobogón, több ezer ember a helyszínen és sok millió a televízió képernyője előtt a McLaren pilótáit fogja látni, az ő autóit és, ami a legfontosabb az ő reklámjait. Mi több a negatív reklám a legjobb reklám.
És a Ferrari? Ha azokon a papírokon ilyen csodadolgok voltak, amitől a McLaren így tud versenyezni, akkor a Ferrarinak miért nem sikerült a saját terveit maximális szinten megvalósítani? Akkor talán most Massa vezetné a világbajnoki pontversenyt és Räikkönen loholna a nyomában. Amennyiben a BMW csapat nem szerez négy ponttal többet a Ferrarinál a soron következő Belga Nagydíjon, abban az esetben már a következő futam után az olasz istálló ölébe pottyanhat a csapat világbajnoki cím.
De talán nem csak bennem lesz olyan érzés, mint a 2005-ös indianapolisi futam után, amikor a Michaelin-gumiabroncsokkal versenyző csapatok biztonsági okok miatt nem indították el pilótáikat a versenyen, hogy ez a futam nem az igazi. Ez a verseny nem az igazi. A pezsgőt ledobják az emelvényről, valaki mindig elkapja, de vajon milyen ízt fog érezni a McLaren szerelője ezek után?