2024. november 22. - Cecília

Negyedéves jelentés a 4-es metróról

A márciusban elfogadott ütemterv szerint halad a 4-es metró építése, amire június és augusztus között 3,3 milliárd forintot, összességében pedig 31 milliárd forintot költöttek szeptemberig.
2007. szeptember 18. kedd 17:30 - Hírextra

A beruházás június-augusztus közti alakulásáról készített metróbiztosi tájékoztatót a városvezetés fővárosi közgyűlési tárgyalásra alkalmasnak minősítette - közölte Nyáry Krisztián, a főpolgármesteri hivatal kommunikációs igazgatója kedden.

Az MTI által megismert anyag szerint augusztus végéig műszaki problémák miatt az északi alagútfúró szerkezet csak 392 métert, a déli pedig 684 méter alagutat épített. A múlt héten az egyik fúrópajzs elérte az első állomást a Tétényi útnál, ameddig 733 métert haladt.

A budai állomások építésének készültségét a biztos előrehaladottnak tekinti, de egyúttal jelzi, hogy a kelenföldi, a Gellért téri és a Fővám téri állomások szerkezetépítése "továbbra is kritikus úton van", a kivitelezés nem tartalmaz tartalék időt. Készülnek már a budai állomásokhoz kapcsolódó felszíni beruházások tervei is, "a tervező lecserélését követően".

A metróépítést irányító bizottság júniusban az alagútépítő vállalkozó kérésére egyetértett azzal, hogy a Gellért térről 2008 októbere és 2009 áprilisa között ne vízi úton, hanem közúton szállítsák el az alagútból kitermelt földet. A vízi szállítás ugyanis 1,7 milliárd forinttal növelné a költségeket. Napi 24 órás alagútépítés mellett, 20 métert haladva, 9-10 percenként indulhatnának a teherautók a kitermelt földdel.

A kelenföldi állomás kialakításához kapcsolódóan még szükség van egy távhő-vezeték áthelyezésére és az őrmezői térség tulajdonviszonyainak rendezésére. A Tétényi úti állomás építése kapcsán a metróbiztos megállapítja, hogy a XI. kerületi polgármesteri hivatal részére fizetendő közterület-foglalási díj a tartalékkeret túllépését eredményezheti. Az anyag azonban, csakúgy, mint több más esetben, itt sem tartalmaz bővebb információt, például azt, hogy mennyi pénzt kellene fizetni a kerületnek. A biztos politikai egyeztetést javasol annak érdekében, hogy a metró teljes mértékben mentesüljön a közterület-foglalási díj fizetése alól.

A Bocskai úti állomás építése kapcsán az anyag utal arra, hogy felmerült a Nagykörúti és a Fehérvári úti villamos pálya összekötésének ötlete. Ezt azonban a BKV július végén a forgalomtechnikai kockázat és a magas ár miatt elvetette. A Móricz Zsigmond körtéri állomás építésénél problémát okozott az éjszakai munkavégzés, amit megszüntettek. A Fővám téri állomás építésénél gondot jelent az is, hogy a beruházó még nem kapta meg a kivitelezőktől azt a tervet, amely alapján elkészíthető lenne az állomásszerkezet a fúrópajzs megérkezéséig. A metróépítés irányítói indokoltnak tartják, hogy a metró és a Szabadság híd felújításának összehangolását egy műszaki koordinátorra bízzák. A Kálvin téri állomás építésénél nehézséget okozott a téren lévő templom szerkezetének a megerősítése, s problémát jelentett az itt észlelt szabálytalan (illegális) foglalkoztatás.

A Keleti pályaudvari állomás külső méretét csökkentik, s ezáltal mérséklődik a környező épületek esetleges süllyedésének kockázata.

A metrószerelvényekkel kapcsolatos gond, hogy a francia cég automata járművek szállítására vállalkozott, de nem ilyen típusengedélyt nyújtott be. Szerződésmódosítás után, ami rögzíti a szállítási ütemtervet is, a járművek végül is alkalmasak lesznek vezető nélküli üzemelésre. A járműveket a korábbiaknál később, 2009 novemberétől 2010 július végéig szállítanák le.

A Kelenföldi járműtelep építése a metróbiztos szerint "kritikus útra került, mivel a hivatali ügyintézési eljárások nehézkesek". Az engedélyezés egyik alapfeltétele a járműtelep területén lévő ingatlanok egyesítése. Perfeljegyzés miatt ez két ingatlannál nem történhetett meg. Problémák adódtak a budai állomásokhoz kapcsolódó felszíni beruházásoknál is. "A tervező többszöri javítás után sem tudta leszállítani a megfelelő minőségű terveket", ezért július végén felmondták a vele kötött szerződést. A Fővám tér és a Kálvin tér felszíni átépítésével kapcsolatban eltérő álláspontok vannak a fővárosi, illetve a kerületi önkormányzatok és a szakhatóságok között. Az ellentmondások veszélyeztetik az engedélyezési eljárások sikerét - jegyezte meg a biztos. A tervek szerint egyebek közt sétáló utcává alakítanák a Baross utcát, illetve a főpolgármester utasítására a Kiskörút mindkét oldalán biciklisávot alakítanának ki.

A tájékoztató kitér arra is, hogy augusztus végéig 201 többletmunkát, költségtúllépést jeleztek a kivitelezők. A feldolgozott 79 beadványból 36-ot fogadtak el, amelyek összértéke csaknem 95 millió forint. A 4-es metró EU-s finanszírozásával kapcsolatban az anyag rögzíti, hogy a kormány által benyújtott terv alapján maximum 261 milliárd forintos uniós támogatás várható a beruházáshoz.

Forrás: MTI
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását