2024. november 22. - Cecília

Gyurcsány az iskoláról

Az iskola, a tudás és a kultúra ügye nemzeti ügy, nemzeti sorskérdés - mondta Gyurcsány Ferenc kormányfő A közoktatás megújítása című konferencián kedden, Budapesten.
2007. szeptember 25. kedd 11:03 - Hírextra

Az én személyes hivatásom, miután ennek a kormánynak van és lesz mozgástere, hogy egyetlen társadalompolitikai prioritást kell megjelölni: az iskolának és a kultúrának az ügyét - fogalmazott a miniszterelnök.

Hozzátette: ez nem azt jelenti, hogy holnap 100 milliárdokat lehet betenni a rendszerbe, de azt igen, hogy a ciklus második felétől értelmes fejlesztési ügyekre és programokra, pedagógiára, módszertanra, szolgáltatás nyújtására fordítsanak forrásokat. Ebben van mozgástér - mondta.

A miniszterelnök szólt arról, hogy a pedagógusok ma sokszor úgy élik meg: nem kapnak elég támogatást, figyelmet és megbecsülést munkájukhoz. Csak a pénz - ezt 2002 megmutatta - ezt nem oldja meg - közölte, hozzátéve: átalakuló iskolának és pedagógiának együtt kell járnia a javuló anyagi megbecsüléssel.

Ha a pedagógus a nemzet napszámosa marad, ha minden korosztály legjava elkerüli a pedagógusi pályát, akkor baj lesz.

Ebben fordulatra van szükség - hangsúlyozta Gyurcsány Ferenc.

A szabad iskolaválasztásról szólva rámutatott: abból mára lassan "szabad gyermek és családválasztás" lett. Nem csupán budapesti, hanem már kisvárosi jelenség is, hogy elindul egy nagyon erőteljes és korai differenciálódás, nem a tehetség, a tudás, hanem a társadalmi háttér alapján. Ma a szabad iskolaválasztás döntően a közép- és felső középosztályok olyan privilégiumát teremtette meg, amelyben a közös tudáshoz való könnyebb hozzáférés lehetősége áll elő - mondta.
Gyurcsány Ferenc beszélt arról is, hogy ma minden negyedik, ötödik gyermek úgy kerül ki a közoktatásból, hogy nincs semmilyen szakmája. Belőlük lesznek a holnap szegény emberei - figyelmeztetett.

A szegregáció kérdéséről kifejtette: nem kérdés, hogy elfogadhatatlan, ha gyermek és gyermek között bármilyen alapon különbséget tesznek. De az nem megoldás, ha törvényi erővel "összekényszerítünk" roma és nem roma családokat, ezernyi támogatásra van szükség.

Utalt a napokban megjelenti OECD-felmérésre is, amely szerint a magyar felsőoktatás az OECD államokban egyedülállóan tükrözi vissza a hallgatók társadalmi, családi hátterét. Nincs még egy ilyen ország, ahol ennyire szoros kapcsolat lenne az egyetemre bekerülők, az egyetemi teljesítmény és a családi háttér között - fejtette ki Gyurcsány Ferenc.

A miniszterelnök szerint a magyar oktatási rendszer egésze az elmúlt három évtizedben "egy-két nagyon figyelmeztető jellemvonást" mutat. Ezek között említette, hogy az oktatási rendszer nem segíti a társadalmi különbségek csökkenését, hanem éppen fordítva, megerősíti azokat.

Magyarország hosszú távú sikere azon múlik, gyermekeink megállják-e helyüket a világban. Az ország sorsa több millió ember tudásán, alkalmazkodó és megújulási képességén, sikerén fog múlni. Ebben jelen pillanatban Magyarország nem áll túl jól - vélte a kormányfő.

A konferenciát szervező oktatási kerekasztalhoz fordulva azt ígérte, ha van program és a kerekasztal úgy tudja a munkáját befejezni, hogy ajánlásokat fogalmaz meg, akkor a kormány mindent megtesz azért, hogy ebből nemzeti programot "gyúrjon".

Forrás: MTI
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását