Tarlós: „Konszolidált figura vagyok”
Tarlós Istvánt, aki a tavalyi önkormányzati választáson hajszállal szorult le a főpolgármesteri székről és azóta a fővárosi ellenzék frakcióját vezeti, mérlegkészítésre kértük egy éves tevékenységéről. Megtudtuk, e hónap végén a nyilvánosság elé tárja a v
2007. október 3. szerda 12:01 - Bencsik Gyula
Frakcióvezető úr, bánja, hogy az óbudai polgármesteri székét felcserélte a mostani pozícióra?
Ez nehéz kérdés, hiszen nem a mostani pozícióra akartam cserélni. Ha abból indulok ki, hogy legutóbb, 2002-ben Demszky 11 százalékkal úgy nyerte meg a választást, hogy az MSZP ráindított egy jelöltet, az MDF pedig támogatta a jobboldali jelöltet, míg tavaly az MDF rám indított valakit, az MSZP meg támogatta Demszkyt, aki így is csupán 1 százalékkal tudott nyerni ellenem, nem lehet sikertelennek tartani a szereplésemet. Budapesten jobban szerepeltem, mint az engem támogató Fidesz, hiszen megnyertem például a XI. kerületet is, amit a párt nem, továbbá valamennyi helyet, ahol a Fidesz nyert, tehát semmiképpen sem tudom kudarcnak értelmezni az eredményemet. Hát, ez lett belőle. Eltelt egy év, tudomásul vettem a helyzetet, azt teszem, amit ebben a helyzetben legjobb meggyőződésem szerint tehetek.
Tarlós István önéletrajza
Óbudán születtem 1948. május 26-án. Itt élnek immár nyugdíjas szüleim, itt nőttem fel, itt alapítottam családot. Feleségem Nagy Cecília mérnök, akit még diákként a Műegyetemen ismertem meg. Három gyermekünk van, az első 27 évvel ezelőtt, az ikrek 23 éve születtek, már van egy unokánk is. Az Óbudai Árpád Gimnázium humán tagozatán érettségiztem 1966-ban. Előbb műszaki diplomát szereztem (BME, ill. Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskola), majd gazdasági és szervezői másoddiplomát.
Tizenöt évig az építőipari beruházó- és kivitelezési szakmában dolgoztam. Voltam művezető, építésvezető, főépítésvezető, termelési osztályvezető, főmérnök, miközben jelenleg tartalékos őrnagy vagyok többször
visszahívtak katonai szolgálatra.
Az 1980-as évek vége felé magántervezői irodám volt.
Akárcsak 11 évvel ezelőtt, most is ugyanabban a panelos OTP-sorházban van saját tulajdonú lakásom Óbudán. 1990 óta önkéntesen családi vagyonbevallást teszek.
Politikával a rendszerváltozásig nem foglalkoztam, pártonkívüli voltam. 1989-ben azonban beléptem az SZDSZ-be, egy évvel később az SZDSZ-FIDESZ jelöltjeként választottak Óbuda polgármesterévé. 1992 óta alapító, előbb elnökségi, majd tiszteletbeli elnökségi tagja vagyok az óbudai városházán megalakított Nagy Imre Társaságnak.
1994 nyarán kiléptem az SZDSZ-ből, azóta ismét pártonkívüliként dolgozom. Akkor, és 1998-ban is független jelöltként, de a polgári pártok támogatásával választott a lakosság többsége másod- és harmadízben a kerület polgármesterévé.
1999 óta választott alelnöke vagyok a Közép-Magyarországi Regionális Fejlesztési Tanácsnak (A kerületi polgármesterek maguk közül választottak delegáltnak), s egyben vezetője a Stratégiai Tervezési Bizottságnak. Tizenkettedik éve szolgáló polgármesterként egyebek között számos állami kitüntetést kaptam, köztük a Magyar Köztársasági Érdemrend Kiskeresztjét, a Szent Gellért Díj arany fokozatát, az Eötvös József aranyérmet, a Henszlmann Imre Díjat, a Magyar Urbanisztikáért emlékérmet.
Forrás:
www.valasztas.hu
Az ellenzék frakcióvezetőjeként milyen eredményeket könyvel el az elmúlt esztendőből? Mire nyílott lehetősége a pozíciójából?
Mi áll módjában az ellenzéknek? Módjában áll egy tárgyilagos kritika, a visszásságokra való rámutatás, alternatíva kínálása, valamint a nyilvánosság előtt hitelesen megjelenni. Induljunk ki a végéről. Egy év alatt többet szerepelt a főváros ellenzéki frakciója a médiában, mint elődeim 8 év alatt összesen. A Budapest-terv lényegében elkészült, ebben a hónapban mutatom be a nyilvánosságnak. Az egyik fő kifogás az volt a fővárosi ellenzékkel szemben, hogy kritizál, kritizál, de nem tett le alternatív programot az asztalra. Hát, most ebben is előrelépünk. Járom a kerületeket, a vidéki megyei jogú városokat is, ha ezeket a látogatásokat összeadom, idáig 30 kerületi és városi polgármesterrel tárgyaltam. Hozzáteszem még, hogy egységes és ütőképes frakciót sikerült összekovácsolnom mostanra. Azt hiszem, ez sem volt idáig.
Az említett Budapest-programban mi a leglényegesebb alternatíva a főváros jelenlegi tevékenységével szemben?
Előzetesben talán annyit, hogy az én Budapest-tervem egy kétlépcsős terv. A hamarosan bemutatásra kerülő első fele a komplett program mintegy egyharmadát fogja képezni. A részletes terv 2009-re várható, mivel az élet úgy hozza, hogy aktualizálni kell. A mostani terv belső tagolódása úgy néz ki, hogy lesz egy helyzetértékelés, egy rövid elemzés, aztán következik egy jövőkép. Használhatnám a vízió kifejezést is, de nem teszem, mert a jelenlegi városvezetést éppen a kevésbé megalapozott álmok miatt bírálom. Tehát maradjunk a jövőképnél, mely 2015-ig és 2025-ig terjedő időszak terveit tartalmazza. A harmadik lépcsőre mondhatjuk, hogy a 2015-re konkrétan megvalósítható célok felsorolása, míg a negyedik lépcsőt nevezhetjük stratégiának. Ez utóbbinál beszélhetünk a gazdaság ismeretéről, a politikai megosztottság mérsékléséről, a szereplők elvárt és elvárható szakmai felkészültségéről és elkötelezettségéről, a programok forrásigényének harmonizálásáról, a főváros kontra kerületek problémáról, az önkormányzati cégekről, a fővárosi privatizáció jövőjéről. Rendkívül fontos az önkormányzati-városi szellemiség kérdése, valamint a civil szervezetek, lakóközösségek szerepe. Ezeket úgy lehetne összefoglalni címszavakban, hogy a közigazgatásról, a közbiztonságról, a városüzemeltetésről, közművekről, közlekedésről, közterületről, városépítésről, környezetvédelemről, életminőségről, kultúráról, oktatásról, egészségügyről szóló fejezetek. Ez utóbbi kettő azért képez két elkülönült fejezetet, mert ez a két terület elválaszthatatlan az országos ellátórendszertől. Végül lesz egy vezetői összefoglaló.
Van olyan lépése a főváros vezetésének, amellyel az ellenzéki frakció első embereként egyetért? Az olykor jogos kritikák ellenére nem hiszem, hogy a Demszky-csapatban kizárólag dilettánsok dolgoznának.
Ezt én sem gondolom. Például Bojár Iván András kifejezetten tehetséges ember. A városvezetésben a legnagyobb problémának a szellemiséget jelölöm meg. A minden áron való, a város pénzügyi lehetőségeit mérlegelés nélkül kihasználó, túlbecsülő fejlesztési vágy az egyik legnagyobb probléma. A főpolgármester úr nem buta ember, kell tudnia, hogy üres a kassza. Kell tudnia, hogy még a metróépítéshez szükséges források sem biztosítottak. Kell tudnia, hogy az unió bizonyos fejlesztéseket talán támogat, de képtelenség minden távlati vágyálomra azt mondani a budapestieknek, hogy majd az EU finanszírozni fogja, már csak azért is, mert nyilvánvaló, hogy az uniós támogatások önrészhez kötöttek és ráadásul utófinanszírozottak, vagyis előbb meg kell valósítani a projectet, utána fizet csak az unió. Demszky mégis vég nélkül szigorítja a működési feltételeket, erőlteti a nem megalapozott fejlesztéseket; szinte előre próbál menekülni. Ezt borzasztó nagy hibának tartom, mert bárki lesz is a következő főpolgármester rettenetesen nehéz helyzetbe kerül.
1990 és 2006 között Budapest III. kerületének polgármestere. 1994-ig az SZDSZ tagja volt. A Fidesz, a KDNP és több civil szervezet által szerződésben szabályozott módon, a Jobbik és további civil szervezetek által szóban, ellentételezettségi kötelezettség nélkül támogatott független főpolgármester-jelölt volt a 2006-os önkormányzati választásokon, amelyet 1,7%-kal elvesztett Demszky Gábor ellenében.
Forrás: Wikipédia
Kitölti a ciklusát a jelenlegi városvezetés?
Nézze, én egy konszolidált figura vagyok, legalábbis remélem, tehát bármilyen szélsőséges bírálatot is kapok a túloldalról, vagy bármilyen bíztatást kapok a támogatói körömtől, arra rendezkedem be, hogy 2010-ben kell megmérettetnünk. Egyébként nem tartom kizártnak a fővárosi koalíció korábbi felbomlását, mert az a véleményem – bár ebben tévedhetek –, hogy pillanatnyilag csak a kormánykoalíció tartja egyben a fővárosi koalíciót, márpedig a kormány helyzete nem látszik bombabiztosnak.
Elvállalta a népszavazási kampány politikai kommunikációjának a vezetését. Kihathat ez a frakcióvezetői munkájára?
Nem értek egyet azokkal, akik 4-5 fontos pozíciót töltenek be. Kettő betölthető, főleg, ha az egyik időszakos. Biztos feltűnt önnek, hogy lemondtam a bizottsági elnökségről, többek közt az új feladat miatt. A frakcióvezetést, ha már az első év eredményes volt, biztosan végigcsinálom. A kampány irányítása körülbelül 6 hónapig tart, ezért semmiféle javadalmazást nem kapok. Polgármesterként megszoktam a rendszeres és sok munkát, a tavalyi kampányt sem bírtam rosszul. A mostani kampányban és a honlapom megújításában ismét Pesty László lesz a segítségemre. A továbbiakban is képes leszek teljesíteni a vállalásaimat.
A Fidesz fővárosi frakcióját vezető Tarlós István - akit Orbán Viktor pártelnök hétfőn kért fel a kampány irányítására - azt mondta, hogy hat feltétellel vállalta el a kampány politikai vezetését, többek között szabad kezet kért a népszavazás kommunikációjában.
A fajsúlyosabb, tartalmi kérdésekben Tarlós nyilatkozik majd, kampányszóvivőként Szikora Linda lesz a segítségére, emellett a Fideszben is lesz felelőse a kampány technikai lebonyolításának, erre a szerepre legnagyobb esélye Kubatov Gábor pártigazgatónak van.
Mint elhangzott, Tarlós István feltételei között szerepelt az is, hogy a Fidesz biztosítsa számára a kampány technikai, személyi feltételeit, és a stáb hierarchikus rendben működjön, mert - mint a kampányfőnök fogalmazott - senkinek nem akar könyörögni az elgondolások végrehajtásáért. Feltétel volt továbbá, hogy a népszavazási kampány ne szoruljon a párt keretei közé, hogy a Fidesz külön-külön értékelje a fővárosi és a kampánymunkát, a kampány helyzetét pedig néhány hetenként együtt értékelje a Fidesz elnökségével.
A megállapodás szerint a Fidesz a népszavazást követően is támogatja majd a Tarlós István által alapított Polgári Szociális Bázis tevékenységét. A fővárosi frakcióvezető azt mondta, voltak viták az elnökségi ülésen a feltételeit illetően, de azt nem árulta el, pontosan mely pontokban. .
Forrás: Index