2024. november 22. - Cecília

Fideszes képviselők a mellékvonalakért

Uniós támogatásból 500 kilométernyi vasútvonalat fejlesztenek itthon 2013-ig, főleg nemzetközieket és elővárosiakat. A veszteséges mellékvonalak bezárása nem magyar sajátosság, más európai országokban korábban megtették már ezt - mondta a Gazdasági és Köz
2007. október 29. hétfő 17:09 - Hírextra

Garamhegyi Ábel fideszes képviselők interpellációira válaszolt, akik a vasút fejlesztését sürgették és azt, hogy ne állítsák le a forgalmat újabb szárnyvonalakon.

Fónagy János szerint a kormány inkább a közúti közlekedést fejleszti, szemben más európai országokkal, ahol megőrzik a vasutat. Itthon "kamionáradat" teszi tönkre bizonyos települések életét, miközben csak az utakon nem lehet lebonyolítani a személy- és teherszállítást, a vasútra is szükség van. Garamhegyi Ábel szerint a fejlett nyugat-európai országokban is folyamatosan szorul vissza a vasút a személyszállítási piacról, itthon 13,2 százalék most a részesedése, az európai államokban átlagosan 10 százalék alatt van. A korábban bezárt mellékvonalak közül most próbálnak ideiglenesen feltámasztani néhányat külföldön, egyelőre kevés sikerrel - tette hozzá.

Tilki Attila hiányolta, hogy még nem volt társadalmi egyeztetés arról a 38 vonalról, amelyek bezárását vagy önkormányzati kézbe adását fontolgatja a GKM. A fideszes képviselő szerint cinikus megoldás lenne az egyébként is nehéz helyezetű önkormányzatoknak átadni az érintett szárnyvonalak üzemeltetését. A menetrendet tönkretették korábban, nyilván emiatt az utas is kevés - tette hozzá. Garamhegyi Ábel Tilki Attilának válaszolva újra megerősítette, hogy a 38 mellékvonal jövőjéről még nem döntöttek, az idei kapcsolódó tanulmányt bárki véleményezheti november 7-ig a GKM honlapján.

Bebes István azt mondta, hogy a tavasszal bezárt mellékvonalakkal nem jött össze annyi megtakarítás, amennyit a tárca remélt. Szerinte ez is mutatja, hogy a GKM rosszul gondolkodik a mellékvonalakkal kapcsolatban. A fideszes képviselő szóba hozta a Zalalövő-Körmend vonalat, amely a friss tanulmány szerint szintén kevésbé kihasznált. Ez a szakasz a korábbi tájékoztatás szerint úgynevezett törzshálózati vonal, nem fenyegeti bezárás, most mégis benne van a felmérésben szereplő 38-ban, az utasokat buszok vinnék a halálútként emlegetett 86-os úton.

Garamhegyi Ábel erre úgy válaszolt, hogy Körmend és Zalalövő között naponta körülbelül 160-an utaznak, a teherforgalom minimális, annyira leromlott a pálya. Itthon megváltoztak az utazási szokások, az emberek inkább közúton közlekednek vasút helyett, a felmérések szerint a magyarok mindössze 1-5 százaléka utazik rendszeresen valamelyik mellékvonalon, amelyek jelentős része veszteséget termel - tette hozzá.

A hétfői interpellációk nagy része a mellékvonalakhoz kötődött, fideszes képviselők nyújtották be valamennyit. Garamhegyi Ábel válaszait az interpellációt benyújtó képviselők egyik esetben sem fogadták el, az Országgyűlés viszont megszavazta azokat.

Forrás: FH
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Gazdaság / HR témában
Ön miként vélekedik a magyar gazdaságról?
A gazdaságunk szárnyal, határ a csillagos ég!
A gazdaságunk bár a levegőben van, magassága legfeljebb másfél méter, sebessége egy csigával azonos.
A gazdaságunk valaha szárnyalt, jelenleg a sütőben sül, zöldségkörettel.
A reformok működnek
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását